مسوولیت اجتماعی 3 پرزیدنت آمریکا

این در حالی است که مقام‌های دولتی در تلاشند تا مردم را متقاعد به استفاده از واکسن کنند. «فردی فورد»، رئیس دفتر بوش، به سی‌ان‌ان گفت که جورج بوش، چهل و سومین رئیس‌جمهور، با دکتر آنتونی فائوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی، در این کشور و همچنین دکتر دبورا بیرکس، عضو گروه ویژه مقابله با کرونا کاخ سفید تماس گرفته تا ببیند چطور می‌تواند به حمایت از این واکسن کمک کند. فورد افزود: «چند هفته پیش جورج بوش از من خواست تا به دکتر فائوچی و دکتر بیرکس اطلاع دهم که او می‌خواهد در زمان مناسب هرطور شده به ترغیب حامیانش برای زدن واکسن کرونا کمک کند. ابتدا باید واکسن کووید- ۱۹ امن تلقی شود و به افراد دارای اولویت تزریق شود. سپس جورج بوش برای تزریق این واکسن در نوبت قرار خواهد گرفت و این کار را در مقابل دوربین‌ها انجام خواهد داد.»

«آنجل اورِنا»، سخنگوی بیل کلینتون، هم روز چهارشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «بیل کلینتون نیز تمایل دارد به منظور حمایت از واکسن کووید- ۱۹ این واکسن را در ملأ عام تزریق کند». وی افزود: «بیل کلینتون قطعا به محض در دسترس قرار گرفتن واکسن کرونا برای او بر مبنای اولویت‌های تعیین شده توسط مقامات بهداشت عمومی آن را تزریق خواهد کرد. اگر تزریق واکسن کرونا به او در ملأ عام به ترغیب مردم آمریکا برای زدن این واکسن کمکی می‌کند، او مشتاق است که این کار را انجام دهد». باراک اوباما نیز در مصاحبه‌ای با رادیو «SiriusXM» که روز پنج‌شنبه (۱۳ آذرماه) پخش شد، گفت، اگر دکتر فائوچی بگوید واکسن کووید-۱۹ امن است، من او را باور می‌کنم. اوباما گفت:«افرادی همچون آنتونی فائوچی که به خوبی او را می‌شناسم و با او کار کرده‌ام، افرادی کاملا قابل اعتماد هستند. بنابراین اگر آنتونی فائوچی به من بگوید که این واکسن امن است و من می‌توانم این واکسن را تزریق کنم و این واکسن شما را از ابتلا به کووید- ۱۹ مصون می‌سازد، بدون شک آن را تزریق خواهم کرد». اوباما افزود: «به شما قول می‌دهم وقتی مشخص شود این واکسن کمترین خطری برای مردم ندارد، من آن را تزریق خواهم کرد. من این کار را در مقابل دوربین شبکه‌های تلویزیونی انجام می‌دهم یا خودم از آن فیلم می‌گیرم تا مردم متوجه شوند که من به علم اعتماد دارم و به چیزی که اعتماد ندارم ابتلا به کووید- ۱۹ است.»

بنیاد جیمی کارتر، هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که او و همسرش از تلاش‌های مربوط به این واکسن حمایت می‌کنند. بنیاد کارتر در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه در توییتر منتشر کرد افزود: «جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق، و همسرش روزالین گفتند که از تلاش‌های مربوط به کووید-۱۹ کاملا حمایت کرده و هر کسی که واجد شرایط است را ترغیب می‌کنند تا به سرعت خود را در برابر این بیماری ایمن سازند». به نوشته «گانجل‌اردمان»، گزارشگران سی.ان.ان، خانواده بوش تاریخ طولانی‌ای در این زمینه دارند. اکنون بوش پسر دست یاری به روسای جمهور دیگر داده تا مردم به واکسن اعتماد کنند. در روزهای پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اما این بوش پدر بود که به همراه همسرش بار دیگر با هواپیما پرواز کرد تا نشان دهد که هنوز می‌توان به هواپیماها و خطوط هوایی اطمینان کرد. همچنین بوش و کلینتون پس از توفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ دست یاری به هم داده و مبالغی برای بنیادهای خیریه جمع‌آوری کردند. اوباما هم اکنون از موقعیت خود در دوران پس از ریاست‌جمهوری می‌خواهد استفاده کند تا کمپین عمومی آگاهی بخشی را ترفیع بخشد.

هر سه رئیس‌جمهور سابق برخلاف دولت دونالد ترامپ از اعتماد کامل خود به آنتونی فاوچی سخن گفته‌اند. فاوچی اعلام شرکت آمریکایی فایزر در ساختن واکسن را با همکاری شرکت بیونتک آلمان خیره‌کننده توصیف کرده است. او گفته است: «کمتر متخصصی تاکنون روی واکسنی با این میزان تاثیر حساب کرده بود». برای صدور مجوز فوری جهت استفاده عمومی واکسن یاد شده فایزر و بیونتک درخواست‌هایی را در شماری از کشورها به دوائر مربوطه تسلیم کرده‌اند. در آمریکا قرار است نهاد بررسی‌کننده هفته آینده تصمیم خود را درباره اعطا یا عدم اعطای مجوز اعلام کند. از اسفند تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار نفر در آمریکا جان خود را دراثر بیماری کووید-۱۹ از دست داده‌اند. استفاده از واکسن این امید را ایجاد کرده است که موج دوم ابتلا به کرونا تا حدود زیادی مهار شود. اما این مشکل هم وجود دارد که همچنان ۴۲ درصد مردم آمریکا با زدن واکسن مخالفند. در صورتی که در میان این عده تغییر رایی به وجود نیاید مهار کرونا با واکسن هم آسان نخواهد بود. با این حال، به نظر می‌رسد ائتلاف روسای جمهور بتواند مردم را تا حدودی به این واکسن متقاعد سازد.