اولین سیاه‌پوست در راس پنتاگون

لوید آستین که به اولین وزیر‌دفاع سیاه‌پوست آمریکا تبدیل خواهد شد، انتخابی غافلگیرکننده است. در مورد پست وزارت‌دفاع آمریکا اخبار عمدتا غافلگیرکننده بوده است اما انتخاب لوید آستین که پیشروها با وی رابطه خوبی ندارند، یک خبر دیگر است که از اصل غافلگیری استفاده می‌کند. بعد از آنکه میشل فلورنوی، مقام ارشد سابق وزارت دفاع آمریکا به‌عنوان کاندیدای اصلی این سمت در نظر گرفته شده بود، حالا آستین گزینه جدی برای این سمت است. پیش‌تر نام خانم میشل فلورنوی برای این سمت مطرح شده بود و قرار بود سقف شیشه‌ای زنان نیز در این وزارتخانه شکسته شود، اما تعهد بایدن برای استفاده از نژادهای گوناگون در داخل کابینه، لوید آستین را به گزینه‌ای برای جانشینی فلورنوری تبدیل کرد. این خبر برای نخستین‌بار از سوی پایگاه پولیتیکو گزارش شد و حالا سایر رسانه‌ها نیز به تحلیل آن می‌پردازند. به نوشته سایت پولیتیکو، لوید آستین که در سال ۲۰۱۶ بازنشسته شده، برای تصدی این سمت نیاز به کسب معافیتی از سوی کنگره با توجه به اینکه کمتر از هفت سال از زمان خدمتش گذشته، خواهد داشت. او دومین رئیس پنتاگون در چهار سال اخیر است که برای تصدی این سمت به این معافیت نیاز پیدا می‌کند. بعد از آنکه دونالد ترامپ ژنرال بازنشسته، جیمز متیس را به‌عنوان اولین وزیر دفاع دولتش انتخاب کرد، وی مجبور شد از سنا برای این سمت درخواست معافیت کند.

معرفی آستین که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا بود، ممکن است با واکنش منفی برخی از گروه‌های پیشرو با توجه به عضویت او در هیات‌مدیره‌های چند شرکت ا‌سلحه‌سازی از جمله ریتون روبه‌رو ‌‌شود. یکی از منابع آگاه که نامش را فاش نکرد، گفت که بایدن و آستین در دولت اوباما روابط کاری برقرار کردند و این ژنرال بازنشسته مشغول مشاوره‌دادن به تیم انتقال قدرت در زمینه مسائل امنیت ملی بوده است. اگر سنای آمریکا نامزدی لوید آستین برای سمت وزارت دفاع را تایید کند، او فرماندهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نیروی نظامی را برعهده می‌گیرد که حدود ۱۶درصد آنها سیاه‌پوست هستند. آستین در این سمت با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود. نخست اینکه نامزدهای سمت وزارت دفاع صرفا باید غیرنظامی باشند. ثانیا‌ او با صنایع نظامی ایالات‌متحده پیوند دارد. آستین پس از بازنشستگی در سال ۲۰۱۶ عضو هیات‌مدیره شرکت ریتون تکنولوژی شد که از بزرگ‌ترین طرف‌های قرارداد با پنتاگون است و میلیاردها دلار سلاح می‌فروشد. او همچنین طرف مشورت شرکت مشاوران وستکس است که در حال‌حاضر شماری از اعضای کابینه جو بایدن، از جمله آنتونی بلینکن وزیر‌خارجه پیشنهادی و آوریل هینس، نامزد مدیر اطلاعات ملی، عضو این تشکیلات هستند.

خلاف برنامه کاری دموکرات‌ها

برنامه کاری دموکرات‌ها برای سال ۲۰۲۰ بدون ابهام بود: دونالد ترامپ که تعادل نظامیان-غیرنظامیان را به‌هم زده بود و بایدن که باید به قصد ترمیم آن وارد میدان شود. اما به‌نظر می‌رسد که بایدن قصد دارد تا بی‌سروصدا از هم مسلکان سابق خود استفاده کند و پست‌ها را بین مقامات نظامی سابق تقسیم کند و از آنها به‌عنوان کلیدی‌ترین افراد در تیم انتقالی یاد می‌شود؛ به‌گونه‌ای که هم‌اینک یک ژنرال چهار‌ستاره بازنشسته قرار است هدایت پنتاگون را بر عهده گیرد.

به گفته منتقدان انتخاب آستین لوید به رفع ناهنجاری‌هایی که در دوران دونالد ترامپ رقم خورده بود، کمکی نمی‌کند. ترامپ نیز در دوران کاری‌اش از چندین افسر بازنشسته برای پر کردن سمت‌های غیرنظامی استفاده کرد و حتی مجبور شد برای استفاده از متیس از سنا اجازه کار بگیرد. این در حالی است که سمت ریاست پنتاگون معمولا به‌عهده افراد غیرنظامی است. افزون بر این بایدن چهار نفر از ژنرال‌های بازنشسته یا دریاسالاران را برای پست‌های مختلف نامزد کرده است.

این نگرانی‌ها نشان‌دهنده دشواری تیم بایدن برای زنده نگه‌داشتن استانداردهای دموکرات‌ها است که در طول چهار سال گذشته به گفته این حزب از سوی ترامپ نادیده گرفته شده است.

حتی اگر بایدن مانند ترامپ از هنجارها گریزان نباشد، گزینه‌های وی دقیقا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و با استانداردها مقایسه خواهد شد و هرگونه دوری از هنجارها موجب می‌شود تا او با سخنانش مقایسه شود که قول داده است تا بر سنت‌ها باقی بماند.

کوری شاک، مدیر مطالعات سیاست خارجی و دفاعی در انستیتوی محافظه‌کار «Enterprise American» که در پنتاگون، وزارت امور‌خارجه و شورای امنیت ملی کار کرده است، می‌گوید: «من فکر می‌کنم این هم نمونه ادامه روند مخربی است که پست‌های غیرنظامی از طریق یونیفرم‌های نظامی مشروعیت می‌گیرد.» او تاکید می‌کند که لازم نیست حتما مشروعیت افراد از طریق یونیفرم‌هایشان کسب شود و می‌افزاید: «غیرنظامیان بیش از اینها مستحق و سزاوار دریافت پست‌های مربوط به خودشان هستند.» با این حال یکی از اعاضای تیم انتقالی بایدن که خواسته است نامش فاش نشود، اصرار دارد که به عکس روند انتقال در گذشته، این نقش‌ها بر مبنای سیاسی‌کاری تقسیم نمی‌شود. تیم بایدن می‌گوید: «افراد انتخاب می‌شوند، برای اینکه در آن زمینه صلاحیت دارند و در بسیاری از موارد آنها بر اساس تجارب گسترده‌ای که دارند به دولت بایدن-هریس کمک خواهند کرد.»

مقامات می‌گویند منطقی است که برخی از کارشناسان دفاعی و اطلاعات پیشینه نظامی داشته باشند‌ اما توازن بین نظامیان و غیرنظامیان موضوعی حاد در محافل نظامی و در میان محققانی است که بر سنت باقی‌ماندن پست‌ها در دست غیرنظامیان و تخصص‌گرایی و دور از سیاسی‌کاری اعتقاد دارند. ترامپ اما در حرکت غیرعادی، تعداد زیادی از افسران بازنشسته را در پست‌های عالی که مربوط به غیرنظامیان است، به‌کار گرفت، از جمله وزارت دفاع، وزارت امنیت داخلی، مشاور امنیت ملی و چندین سمت دیگر در شورای‌امنیت ملی کاخ سفید و همچنین رئیس کارکنان کاخ سفید.

افزون بر این، رئیس‌جمهور فعلی به‌دلیل سیاسی‌کاری در حلقه‌های نظامی نیز مورد انتقاد شدید قرار داشت. در این راستا او از نظامیان برای سرکوب اعتراض‌های مربوط به برابری نژادی در داخل آمریکا استفاده و میلیاردها دلار از بودجه پنتاگون را صرف ساخت دیوار در مرز با مکزیک کرد. ترامپ همچنین بارها و بارها از رهبران نظامی خود با عنوان «ژنرال‌های من» یاد می‌کرد و اغلب هنگام صحبت با مخاطبان نظامی، مخالفان سیاسی‌اش را زیر پا له می‌کرد. در این شرایط تیم بایدن گفت که قصد دارد تا توازن را به وزارتخانه‌ها باز گرداند و در باب این موضوع به دموکرات‌ها گفتند پایبند به استانداردها باقی خواهند ماند. آنها تصریح کردند که به سیاسی‌کاری دوران دونالد ترامپ پاپان خواهند داد و در حوزه تصمیم‌گیری توازن را بین نظامیان و غیرنظامیان از نو برقرار خواهند ساخت. اما به‌نظر می‌رسد که بایدن چندان توصیه خودش را دنبال نمی‌کند و به گفته متخصصان او از شمار زیادی نظامیان بازنشسته در دولت خود استفاده خواهد کرد.

اخیرا نظامیان بیشتر در سیاست درگیر می‌شوند و مشاهده شده است که نظامیان بیشتری دست به تایید نامزدهای هر دو حزب می‌زنند. در این میان صدها نظامی برجسته سابق این کشور از بایدن در انتخابات حمایت کردند و شماری نیز در جبهه دونالد ترامپ قرار داشتند.

پیتر فی‌ور، یکی از اعضای سابق شورای امنیت ملی آمریکا در دوران جورج بوش و دانش‌آموخته در حوزه ارتباطات غیرنظامیان و نظامیان در دانشگاه دوک می‌گوید: «فکر می‌کنم این یک امر مشکل‌ساز است، وقتی شما از یک نظامی بازنشسته می‌خواهید تا برگه‌های حمایت از یک نامزد را امضا کند. آنها به این طریق موقعیت‌های مدنی را با موقعیت‌های نظامی تبادل می‌کنند.» وی می‌افزاید: «بدتر اینکه آنها اکنون به‌طور معمول به نامزدهای مخالف حمله می‌کنند و این دیگر نه تنها تایید نیست، بلکه دیگر وارد کردن نظامیان در جریان‌های سیاسی است. این موضوع بسیار مشکل‌ساز است.»

بایدن در میان ژنرال‌های برجسته نیز حامیان جدی دارد؛ ازجمله ژنرال استنلی مک‌کریستال، فرمانده ارشد سابق آمریکا در افغانستان و ژنرال بیل مک‌ری‌ون که نظارت کشتن اسامه بن لادن در دوران اوباما با او بود. هر دوی اینها از منتقدان جدی ترامپ بودند و در کارزار انتخاباتی بایدن نقش مشاور را داشتند. در چند روز اخیر نیز آنها اخبار و مشاوره‌های خود را در اختیار بایدن قرار داده‌اند و حالا نیز پس از برگزاری جلسات این خبر می‌رسد که ژنرال لوید آستین برای پست وزارت دفاع در نظر گرفته شده است.

سوابق لوید آستین

لوید آستین که فارغ‌التحصیل آکادمی نظامی وست‌پوینت است به مدت چهار دهه در ارتش آمریکا خدمت کرده و ماموریت‌های مختلفی را برعهده داشته است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، او در ماه مارس ۲۰۰۳ فرمانده لشکر سوم توپخانه بود که در زمان جنگ دوم خلیج فارس از خاک کویت وارد بغداد شد. لوید از اواخر سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در افغانستان فرماندهی نیروهای واکنش سریع مشترک ۱۸۰ را برعهده داشت. او در سال ۲۰۱۰ به فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق منصوب شد و دو سال بعد به ریاست ستاد فرماندهی ارتش آمریکا رسید که عملیات‌های پنتاگون در خاورمیانه و افغانستان را هدایت می‌کند. در این مقام او توانست اعتماد جو بایدن را جلب کند که آن زمان معاون رئیس‌جمهوری آمریکا بود. او که فرمانده میادین نیز بود، از سوابق نظامی بسیار بالایی برخوردار است اما به گفته منتقدانش از سیاست چندان سر در نمی‌آورد.

بایدن که روز سه‌شنبه با انجمن ملی پیشروان رنگین‌پوست دیدار داشت از پیش تحت فشار جامعه سیاه‌پوستان قرار گرفته بود. وی با فشار نمایندگان کمیته سیاهان کنگره و دیگر مقامات سیاه‌پوست برای معرفی یک آفریقایی-آمریکایی برای اداره وزارت دفاع یا دادگستری روبه‌رو بود. پیش‌تر وی از انتخاب فردی مانند جه جانسون، مشاور و وزیر سابق امنیت داخلی آمریکا عبور کرد و به نام لوید آستین رسید. این در حالی است که به گفته ناظران انتخاب جانسون برای این سمت هوشمندانه‌تر به‌نظر می‌رسید.

به گفته افراد نزدیک به تیم انتقالی، در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، بایدن با برخی از مقامات عالی‌رتبه نظامی از جمله ژنرال پترائوس مشکل داشت و این اعتقاد وجود دارد که ژنرال‌هایی از این دست در پنتاگون اوباما را متقاعد کرده بودند تا تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان افزایش یابد.

به گفته این افراد، سکوت و سابقه ضعیف‌تر ژنرال آستین ممکن است مطلوب بایدن باشد. بایدن دوست دارد تا یک وزارت دفاع کم سر و صدا را در اختیار داشته باشد. با این حال هنوز ممکن است انتخاب ژنرال آستین با مقاومت برخی از قانونگذاران روبه‌رو شود؛ کسانی که اساسا اعتقاد دارند برای پست‌های غیرنظامی نباید از افراد نظامی استفاده شود. سناتور جک رید از رودآیلند از دموکرات‌های ارشد در کمیته نیروهای مسلح خاطر نشان می‌کند هنوز مطمئن نیست که ژنرال آستین بتواند رای مثبت بگیرد. اما اولین نامزد سیاه‌پوست برای وزارت دفاع پس از تایید متیس در دوران ترامپ، خود می‌تواند بسیار برای سناتورهای دموکرات دردسرساز باشد.

۴۳ درصد از نیروهای آماده به خدمت در پنتاگون سیاه‌پوست هستند اما تصمیمات مهم عمدتا توسط افراد سفیدپوست و مرد گرفته می‌شود. طرفداران آستین می‌گویند که وی توانسته است این سد مهم را بشکند و با توجه به تجربه بالایی که دارد جزو افراد تاثیرگذار و مهم در تصمیم‌گیری‌ها بوده است.

او که پله‌های ترقی را بسیار خوب طی کرد در سال ۲۰۱۳ توسط باراک اوباما در ستاد فرماندهی مرکزی قرار گرفت. او در سال ۲۰۲۰ نیز در یک جلسه آنلاین با جو بایدن حضور پیدا کرد و به گفته مشاوران رئیس‌جمهور منتخب، در طول جلسه توانست جو بایدن را تحت تاثیر قرار بدهد. با این وجود انتخاب وی بسیار پر سر و صدا بوده است. دانیل برایان، مدیر اجرایی پروژه نظارت بر دولت در توییتر نوشت: کوتاه بیایید! یک ژنرال و عضو هیات مدیره ریتون! شاید بدترین انتخاب در بین تمام گزینه‌ها. خبر بد برای کسانی که تاکید بر کنترل غیرنظامیان بر مناصب دارند!»