دادستان کل تگزاس استدلال می‌کند که تصمیمات دولت‌های اجرایی آن چهار ایالت برای تغییر قوانین انتخاباتی و ورود حجم بزرگی از آرای پستی، نقض قانون اساسی بود و نباید بدون تایید قانون‌گذاران ایالتی چنین اجازه‌ای داده می‌شد.

چنانچه سه مورد از آن ایالت‌ها به بایدن رای ندهند، مجلس نمایندگان نتیجه انتخابات را مشخص می‌کند که  در آن هر ایالت حق یک رای دارد. دیوان عالی آمریکا به این چهار ایالت فرصت پاسخ داده است. قانون‌گذاران ایالتی تا چهاردهم دسامبر، یعنی دوشنبه هفته جاری فرصت دارند با تعیین برگزینندگان کارشان را ادامه دهند.

در این شرایط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر آمریکا برای ورود به شکایت تگزاس اقدام کرده و در تلاش است تا دیوان عالی برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در ایالت‌های کلیدی که می‌تواند اوضاع را به نفع او رقم بزند، مداخله کند. این درخواست وکیل دونالد ترامپ ساعاتی پس از آن تنظیم شد که او از برنامه‌هایش برای مداخله در این پرونده صحبت کرد. دادستان تگزاس مدعی است که فرآیندهای رای‌گیری جدید در جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین به شکلی ناگهانی نتایج انتخابات ریاست جمهوری را تغییر داده و نباید به برگزینندگان اجازه داد تا رای خودشان را به جو بایدن بدهند. ترامپ چندین هفته است که بدون ارائه سند و مدرک از تقلب در انتخابات سوم نوامبر سخن می‌گوید. اما در طرح شکایت او چنین ادعاهایی مطرح نشده است.

در این پرونده بعضا دلایل نادرستی برای ایجاد تردید در نتایج این انتخابات مطرح شده است، از جمله این ادعا که هیچ نامزدی نبوده که مانند ترامپ در فلوریدا و اوهایو برده باشد، اما در انتخابات ریاست جمهوری باخته باشد. این در حالی است که نیکسون، رئیس‌جمهوری پیشین ایالا متحده در رقابت ۱۹۶۰ در این دو ایالت برنده شد، اما در انتخابات شکست خورد.

شکایت رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به یک نظرسنجی راسموسن اشاره دارد که طبق آن ۴۷ درصد آمریکایی‌ها -اکثرا جمهوری‌خواه- معتقدند که در انتخابات تقلب شده است. این شکایت از سوی جان ایستمن به نیابت از دونالد ترامپ ارائه شد.

شکایت تگزاس عمدتا از سوی کارشناسان حقوقی رد شده است. دیوان عالی آمریکا هنوز مشخص نکرده که آیا به این پرونده رسیدگی می‌کند یا خیر. دیوان عالی آمریکا یک روز پیش از آن شکایتی که از سوی جمهوری‌خواهان پنسیلوانیا با هدف ابطال پیروزی بایدن در این ایالت طرح شده بود، رد کرد. با این حال ترامپ مطمئن است که دیوان عالی آمریکا به سود وی در انتخابات دخالت خواهد کرد. به گزارش الجزیره، ترامپ که هنوز نتوانسته است در باب مسائل حقوقی کاری را از پیش ببرد، مدعی است که در نهایت یک پیروزی شکوهمند نصیب او خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و حامیان وی که ده‌ها بار  به دادخواست‌شان از سوی قضات و مقامات انتخابات در سراسر کشور دست رد به سینه‌شان زده شده است، باز هم مدعی‌اند که آخرین دادخواست آنها می‌تواند نتایج انتخابات را باطل و او را پیروز معرفی کند.

ترامپ در جشن سال نوی یهودیان موسوم به هانوکا روز چهارشنبه در کاخ سفید گفت: «تنها خواسته‌ام دیدن افراد عاقل و شجاع است، همین. اگر افراد درایت داشته باشند، اگر آنها شجاعت داشته باشند ما در این انتخابات یک پیروزی شکوهمند خواهیم داشت.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: «بیایید ببینیم آیا آنها شهامت دارند آنچه را انجام دهند که همه می‌دانند درست است.» این اظهارات از سوی ترامپ در حالی مطرح شد که کارزار انتخاباتی وی تلاشی ناامیدانه برای دور زدن ضرب‌الاجل تاریخ نهایی برای تایید انتخابات از خود نشان داده است؛ این قانون فدرال ایالت‌ها را ملزم می‌کند تا تمامی مناقشات مربوط به انتخابات را پیش از رای‌گیری کالج الکترال در ۱۴ دسامبر حل و فصل کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان نشست «عملیات پرسرعت واکسن» گفت: «شما نمی‌توانید صدها هزار رای را بدزدید. شما نمی‌توانید تقلب کنید و فریبکاری کنید و یک ایالت چرخشی را ببرید.» وی افزود: «امیدوارم کسی خواه یک قاضی دیوان عالی یا قانونگذار ایالتی شهامت این را داشته باشد تا من را پیروز اعلام کند!»

ترامپ تلاش‌های زیادی را برای تغییر نتایج انتخابات سوم نوامبر و باقی ماندن در کاخ سفید انجام داده است. وی همچنین گفت: «اگر کسی چنین شهامتی داشته باشد،‌ می‌دانم که دولت بعدی مال کیست. به شما می‌گویم که زندگی در این کشور بسیار آسان‌تر خواهد شد.» در این راستا ترامپ در توییتی نوشت: «ما در پرونده تگزاس (و بسیاری از ایالت‌های دیگر) مداخله خواهیم کرد. این دیگر بسیار جدی است. کشور ما نیاز به یک پیروزی دارد.» ریک هیسن، کارشناس مسائل انتخابات که در دانشکده حقوقی ایروین در دانشگاه کالیفرنیا تدریس می‌کند، این پرونده را یک دیوانگی محض و جزو زباله‌های خطرناک خواند و در وبلاگش نوشت: «تگزاس این حق را ندارد چنین ادعایی کند و نمی‌تواند بگوید که دیگر ایالت‌ها برای انتخابات خود چه باید کنند.» او در ادامه مطلب خود نوشت: «هیچ دلیل قانع کننده‌ای وجود ندارد که بپذیریم در این ایالت‌ها کاری خلاف قانون اساسی صورت گرفته باشد.» جاستین لویت، استاد حقوق انتخاباتی در دانشکده حقوق لویولا در کالیفرنیا هم به خبرگزاری رویترز گفت: «هم از نظر رویه و هم از نظر ماهوی، دادخواست از یک آشفتگی محض رنج می‌برد. احتمال اینکه دیوان عالی پرونده را قبول کند صفر است.» به هر حال به نظر می‌رسد ترامپ قصد دارد تا روز دوشنبه که نتیجه نهایی اعلام می‌شود، دست از تلاش برای بازگرداندن نتیجه برندارد.