رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: مسکو بارها پیشنهاد داد تا کارشناسانمان را اعزام کنیم، از کارشناسان خارجی دعوت کرد تا به روسیه بیایند و خواستار رایزنی‌های رسمی در این خصوص شده است. «آنتون تریانووسکی» در گزارش ۱۷ دسامبر برای نیویورک تایمز نوشت: اما پوتین یک اذعان آشکار هم کرد. او پذیرفت که نیروهای اطلاعاتی روسیه تحرکات ناوالنی را در کشور رصد می‌کردند. ناوالنی ۴۴ ساله، در ماه آگوست مسموم شد. پوتین که در کنفرانس سالانه خود سخنرانی می‌کرد اصرار داشت که سیستم اطلاعاتی آمریکا در پس سر و صداهای مربوط به مسموم کردن ناوالنی بوده است. پوتین ادامه داد:«بیماری که در کلینیک برلین تحت مداواست، زیر حمایت آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا قرار دارد». پوتین در سخنان خود از بردن نام مخالف خود احتراز می‌کرد.

گزارشگر نیویورک تایمز می‌نویسد: اظهارات پوتین، اظهارات عالی ترین مقام روس است و نشان می‌دهد که فشارهای روزافزون چگونه باعث شده کرملین در لاک دفاعی فرو رود. به نوشته این گزارشگر، هر جا که پوتین شاهدی نمی‌یافت و با تردید مواجه می‌شد، انگشت اتهام را به سوی آمریکا نشانه می‌رفت. در هر حال، حدود ۸۰۰ خبرنگار از روسیه و سراسر جهان برای شرکت در این رویداد حضور دارند. فرمت کنفرانس خبری امسال تغییر یافته و اجازه می‌دهد تا نه تنها رسانه‌ها بلکه مردم نیز از رئیس‌جمهوری سوالاتی بپرسند. پوتین در پاسخ به سوالات مربوط به کرونا گفت: «اگرچه روسیه امسال با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بود اما شاید خیلی بهتر از برخی کشورهای توسعه‌یافته به مشکلات نشات گرفته از پاندمی کرونا رسیدگی کرد». وی اظهار کرد: «پاندمی کرونا همه جنبه‌های زندگی‌مان را تحت تاثیر قرار داد. این پاندمی منجر به تعطیلی، کاهش تولید و حمل‌و‌نقل، بیکاری و کاهش درآمد شد. همه این اتفاقات رخ دادند. اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که ما به‌طور مناسب از پس این مشکلات برآمدیم».

پوتین در بخش دیگری از سخنانش درخصوص انتخابات پارلمانی روسیه در سال ۲۰۲۱ گفت: «انتخابات ۲۰۲۱ مجلس عوام پارلمان روسیه به خاطر متمم‌های قانون اساسی که قدرت‌های جدیدی به مجلس عوام می‌دهد نسبت به انتخابات قبلی متفاوت خواهد بود... این بدان معناست که پارلمان قدرت‌های بیشتری در حوزه‌هایی چون تشکیل دولت روسیه دریافت کرده است». پوتین در ادامه گفت: «در حال حاضر مجلس عوام اساسا تصمیم نهایی درخصوص انتصاب وزرا و معاونین نخست‌وزیر را اتخاذ می‌کند و رئیس‌جمهوری ملزم است تصمیماتی را که توسط پارلمان اتخاذ شده است، امضا کند». پوتین در مورد روی کار آمدن دولت جدید آمریکا هم افزود: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در زمینه سیاست‌های داخلی و سیاست خارجی یک مرد باهوش و با بصیرت است. ما انتظار داریم همه یا بخشی از مشکلاتی که در روابط واشنگتن-مسکو به وجود آمده توسط دولت جدید آمریکا به رهبری بایدن حل شوند». پوتین در بخش دیگری از سخنانش ضمن اذعان به اینکه اغلب دیدگاه‌های متفاوتی با رجب‌ طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دارد تاکید کرد: «اغلب دیدگاه‌هایم درخصوص مسائل خاص با اردوغان متفاوت است حتی گاهی اوقات دیدگاه‌هایمان کاملا مخالف یکدیگر است. اما او فردی است که سر حرف‌ها و قول‌هایش می‌ماند، اردوغان خیلی مرد است».

پوتین در بخش دیگری از این سخنرانی سالانه با اشاره به بحث هکرهای روس تاکید کرد: «وزارت امور خارجه و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا نویسندگان اخبار جعلی درباره هکرهای روس هستند». وی افزود: «آنها می‌نویسند که یک فرد ناشناس اهدافی را که برای همه ما نامشخص است دنبال می‌کند و سپس این فرد ناشناس یک تغییر فشار ناگهانی را حس می‌کند. این اخبار جعلی مشابه همان اخباری هستند که در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شدند مبنی بر اینکه هکرهای خلافکار روسی با همکاری اطلاعات نظامی روسیه ایمیل یکی از اعضای حزب دموکرات آمریکا را هک کرد. باز هم پای یک فرد ناشناس در میان است. فکر می‌کنم کاملا مشخص است که چه کسی این هکرها را خلافکارانی مرتبط با اطلاعات نظامی روسیه دانست. این کار وزارت امور خارجه و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکاست. در حقیقت آنها نویسندگان این اخبار هستند و این اخبار با دستورات آنها تهیه و منتشر می‌شوند». پوتین در ادامه گفت: «هکرهای روسی نه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی آمریکا کمک کردند و نه به هیچ وجه در امور سیاسی داخلی آمریکا مداخله کرده‌اند». پوتین گفت: «ترامپ هیچ نیازی به پیدا کردن شغلی دیگر ندارد. اگر تنها آرای مردمی را در نظر بگیریم و نه آرای کالج الکترال را، متوجه می‌شویم که ترامپ دست‌کم ۵۰ درصد از آرای مردمی را به‌دست آورده است. او از حمایت قابل‌توجهی برخوردار است و فکر می‌کنم که قصد ندارد زندگی سیاسی‌اش در آمریکا را ترک کند».  

پوتین نسبت به اینکه تنش‌ها در منطقه ناگورو-قره‌باغ به خاطر نفوذهای خارجی تشدید شده باشد ابراز شک و تردید کرد و گفت:«اوضاع به دنبال سال‌ها تنش از کنترل خارج شد». وی افزود: «چرا این اتفاق اکنون رخ داد؟ این اوضاع به خاطر سال‌ها تنش از کنترل خارج شد. فکر نمی‌کنم این مساله به خاطر مداخله خارجی بوده باشد. تنش‌ها، برخوردها و کشمکش‌ها بارها رخ دادند. در نهایت این تنش‌ها به یک درگیری شدید ختم شدند. روسیه همیشه گفته است که هفت منطقه پیرامون ناگورو-قره‌باغ باید به جمهوری آذربایجان بازگردانده می‌شد». پوتین در ادامه گفت: «وضعیت خود منطقه ناگورو-قره‌باغ باید بدون تغییر باقی بماند، این مساله باید به آینده موکول شود و وضع موجود در ناگورو-قره‌باغ نباید تغییر کند اما با امکان حتمی ارتباط میان ناگورو-قره‌باغ و ارمنستان. به همین خاطر است که قرار است کریدور «لاچین» که یک کریدور ارتباطی میان ارمنستان و ناگورو-قره‌باغ است، شکل بگیرد». رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: سختی بحران قره‌باغ این است که فراتر از مقرارات بین‌المللی است؛ چراکه در یک درگیری قومی قدیمی ریشه دارد».