تاکتیک فرار و گریز آقای معاون از آمریکا

مایک پنس از زمان اعلام شکست ترامپ در انتخابات از سوی رسانه‌ها، عمدتا ساکت بوده و در عین حال برای جلوگیری از سیل انتقادهای جمهوری‌خواهان، از شکایات انتخاباتی ترامپ حمایت کرده است. بر اساس اسناد دولتی که به دست نشریه پولیتیکو رسیده است، مایک پنس قصد دارد به بحرین، فلسطین اشغالی و لهستان سفر کند اما با توجه به اوضاع در آمریکا ممکن است سفر خود را طولانی‌تر کند.

در حالی که‌ رئیس‌جمهور آمریکا همچنان از پذیرش شکست در انتخابات به‌رغم رد شدن شکایت‌های انتخاباتی‌‌اش سر باز می‌زند، گروه کوچکی از حامیان وفادار وی در کنگره در حال طرح‌ریزی برای چالش مرحله آخر در مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل ماه ژانویه برای تغییر دادن نتیجه انتخابات به نفع وی هستند. نبرد ششم ژانویه (۱۷ دی) در کنگره می‌تواند به نمایشی نابسامان و عمیقا تفرقه‌انگیز ختم شود و مایک پنس را در موقعیت دشواری قرار دهد تا‌ مجبور شود یک‌بار و برای همیشه شکست ترامپ را تایید کند. بنابر این گزارش، برای مایک پنس که به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در قانون اساسی وظیفه دارد نتایج را شمارش و برنده را اعلام کند، این قسمت می‌تواند سخت باشد زیرا باید بین وفاداری به ترامپ و وظایفش طبق قانون اساسی و ملاحظات درباره آینده سیاسی خود، تعادل ایجاد کند. پیش‌تر روزنامه «جروزالم پست» به نقل از چند منبع نوشت، «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به زودی به تل‌آویو سفر می‌کند اما سفر پنس به سرزمین‌های اشغالی احتمالا روزهای اول ماه ژانویه انجام شود. با توجه به اینکه سفر اوبراین به فلسطین اشغالی به وقوع پیوسته است، احتمالا پیش‌بینی این روزنامه درخصوص سفر پنس نیز را تایید کند.

با این حال دستیاران پنس حاضر نشدند از جزئیات سفر وی به سرزمین‌های اشغالی اطلاعاتی بدهند اما اسناد دریافت شده توسط پولیتیکو نشان می‌دهد پنس قرار است با سفر به بحرین و اسرائیل قدم‌های بیشتری درخصوص سازش کشورهای عربی با رژیم اسرائیل بردارد.

ناظران می‌گویند، به ظاهر سفر پنس به کشورهای عربی برای مسائل سازش بوده و بخشی از برنامه ترامپ موسوم به صلح خاورمیانه است. اما برای پنس، بازدید از این کشورها و سفر به سرزمین اشغالی راهی برای تقویت وی نزد مسیحی‌های دست‌راستی است که به شدت حامی اسرائیل هستند. همچنین این سفر اجازه می‌دهد که وی فاصله خود را با ترامپ نیز حفظ کند، چون ترامپ تمایل به تایید انتخابات از سوی معاون خود ندارد. ناظران می‌گویند این تا‌کتیکی است که پنس قصد داد از آن برای سپری کردن روزهای آخر همکاری‌اش در کنار ترامپ استفاده کند؛ ابتدا اینکه از کانون توجهات دور می‌ماند و خود را از آسیب‌های جنگ‌های صلیبی بر سر تایید بایدن دور می‌کند. دوم اینکه وی به این طریق توانسته راه خود را برای افزایش اعتبارش نزد برخی از جمهوری‌خواهان بپیماید.

پنس همواره در کنار ترامپ بوده و کار خود را به‌عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا انجام داده و حالا قصد دارد تا‌ به تقویت جایگاه دو تن از نامزدهای حزب سنا که در ژانویه دور دوم انتخابات برگزار می‌شود، در کنار رئیس جمهور باقی بماند. این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که پنس هرگز حاضر نشده در برابر ادعاهای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات سخن بگوید. در حالی که‌کارزار انتخاباتی ترامپ و یاران وی نقطه مرکزی سخنانشان تقلب بوده است اما مایک پنس سعی کرده روی موضوعات دیگر تمرکز و صحبت کند، از جمله خط‌مشی ضد سقط جنین که وی روز چهارشنبه از آن سخن گفت و تاکید کرد که مورد حمایت کاخ سفید است.

یکی از متحدان پنس در باب گمانه‌زنی‌های اخیر می‌گوید: «من فکر می‌کنم، این زمان بندی هر چیزی است جز تصادفی.» با این حال یک مقام ارشد کاخ سفید می‌گوید هنوز سفر تایید نشده اما برای اوایل ماه ژانویه برنامه‌ریزی شده، زیرا این اولین تعطیلات موجود برای انجام کار در سال جدید میلادی است. آخرین سفر خارجی معاون ترامپ درست پیش از ظهور نخستین ویروس‌های کشنده کرونا در ایالات متحده بوده و موجب شد او و رئیس‌جمهوری آمریکا با یک پاندمی کشنده به چالش کشیده شوند که نتیجه آن از دست رفتن انتخابات انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

پنس که روز جمعه واکسن ویروس کرونا را دریافت کرد؛ در حالی قصد سفر به منطقه دارد که شمار کشته‌ها و تعداد مبتلایان آمریکا در ماه نوامبر مجددا سیر صعودی داشته است. این در حالی است که سرزمین های اشغالی هم برای رشد مجدد کرونا، محدودیت‌های تا‌زه‌ای وضع کرده است. آمریکا نیز مجبور به طی کردن چنین رویه ای شده است. با سرد شدن هوا، فعالیت‌ها و حضور در مکان‌های مسقف بیشتر می‌شود و اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود؛ به رشد مجدد کرونا منجر می‌شود. از روز سوم نوامبر هم که شرایط آمریکا به لحاظ رشد ویروس بدتر شده، حجم کاری پنس نیز افزایش یافته است.

اگر قرار باشد دو سوی میدان برای فعالیت های رئیس‌جمهوری آمریکا و معاونش در نظر بگیریم، ترامپ تمرکز خود را روی وعده هایش بر افشای تقلب در انتخابات استوار کرده؛ هرچند که تا‌کنون در تحقق وعده‌اش ناموفق بوده است. پنس نیز تسهیلات را برای تولید و توزیع واکسن تعقیب می‌کند. او به همین منظور مرتب در حال دیدار با رهبران داخلی و مقامات فدرالی است.

روز دوشنبه پنس یک کنفرانس با فرمانداران برگزار کرد که در آن درباره توزیع واکسن فایزر بحث و گفت‌وگو کردند و انتظار می‌رود که با تایید واکسن مدرنا از سوی FDA، این محصول نیز وارد چرخه واکسیناسیون در ایالات متحده آمریکا شود. او گفت: اطمینان داشته باشیم که ما از خط قرمز برگشتیم اما وقتی پای واکسیناسیون می‌رسد باید بگوییم هنوز در مراحل ابتدایی قرار داریم. او پیش‌تر نیز گفته بود، جزو اولین کسانی است که واکسن را خواهد زد تا‌ اطمینان مردم را به این کار جلب کند. افزون بر این معاون رئیس‌جمهور روزهای شلوغی را از سر می‌گذارند. او تا‌کنون دوبار به جورجیا سفر کرده است. اهمیت انتخابات سنا در این ایالت بسیار بالاست. اگر جمهوی‌خواهان دو کرسی موجود را ببازند، اکثریت با دموکرات‌ها خواهد شد اما در صورت باخت یک کرسی، سنا ۵۰ به ۵۰ تقسیم خواهد شد و چون معاون بایدن حق رای خواهد داشت، باز هم برتری عددی در رای‌گیری با دموکرات‌ها خواهد بود. جمهوری‌خواهان چاره‌ای جز پیروزی در این دو کرسی سنا ندارند.