این توافق‌نامه، هزاران فرصت شغلی را در سراسر انگلیس در بخش صنایع تولیدی‌، خودروسازی و فولاد ایجاد می‌کند.» این مقام بریتانیایی افزود: «ما اکنون مشتاقانه منتظر همکاری با ترکیه برای دستیابی به توافقنامه تجاری بلند پروازانه در آینده نزدیک هستیم.» ارزش رابطه تجاری بین دو کشور، ۶/ ۱۸ میلیارد پوند (۲۵/ ۲۵ میلیارد دلار) در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) بود و انگلیس گفت که این پنجمین توافق تجاری بزرگ وزارت بازرگانی این کشور بعد از توافق با ژاپن، کانادا، سوئیس و نروژ است. انگلیس پیش از اینکه  دوره گذار برگزیت در تاریخ اول ژانویه (۱۲ دی ۹۹) به پایان برسد، با ۶۲  کشور توافق‌نامه‌ تجاری امضا کرده است. در هفته‌ای که گذشت، بریتانیا با بزرگ‌ترین شریک تجاری خود یعنی اتحادیه اروپا، به توافق تجاری محدود رسید. خبرگزاری آناتولی ترکیه هم در گزارش ۲۲دسامبر به نقل از «عثمان اوکیای»، رئیس شورای کار اقتصادی ترکیه و انگلستان، با اشاره به افزایش حجم تجاری دو کشور در سال‌‌های اخیر اعلام کرد:‌ «هم‌اکنون حجم تجارت دو کشور در سطح ۳/ ۱۶‌میلیارد دلار قرار دارد. انتظار می‌رود این میزان تا سال ۲۰۲۳ به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد». به گفته وی، سهم صادرات ترکیه به انگلستان ۲/ ۱۱ میلیارد دلار، معادل دو سوم کل حجم تجاری فعلی میان دو کشور‌ است. اوکیای گفت: «انگلستان جزو یکی از ۱۷ کشور اعلام شده در مقاصد اصلی صادرات وزارت تجارت ترکیه است. مسوولان و مقامات تجاری انگلستان در رایزنی‌های دوجانبه با سازمان ما نیز بر مساله افزایش حجم تجاری با ترکیه تاکید می‌کنند.»

وی ادامه داد: «برگزیت فرصت‌های جدید و مهمی در زمینه افزایش حجم تجاری دو کشور به‌وجود آورده است.»

گزارش‌های الجزیره و رویترز حاکی است بریتانیا از یک سال پیش به دنبال مذاکره با کشورهای دیگر بوده است. انگلیسی‌ها در نظر دارند تا تخم‌مرغ‌های خود را فقط در سبد اتحادیه اروپا قرار ندهند. به این ترتیب، این کشور پیش از دستیابی به توافق برگزیت، به توافق با کشورهای دیگر پرداخته بود. این کشور اولین توافق خود را با ژاپن امضا کرد. توافقی که موجب می‌شود تقریبا تمام صادرات انگلیس به این کشور بدون تعرفه شود. دولت انگلیس حدود یک سال پیش کلیات توافق‌نامه «مشارکت اقتصادی جامع انگلیس و ژاپن» را به امضای «لیز تراس»، وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس و «موتگی توشیمیتسو»، وزیر‌خارجه ژاپن رساند. تراس در آن زمان در بیانیه‌ای گفت: «این یک لحظه تاریخی برای انگلیس و ژاپن به عنوان اولین توافق مهم تجاری ما پس از برگزیت محسوب می‌شود.» این توافق که به‌منظور افزایش تجارت با ژاپن به میزان حدود۲/ ۱۵میلیارد پوند (۵/ ۱۹ میلیارد دلار) صورت گرفت، همچنین می‌تواند به مشاغل انگلستان کمک کند تا جایگاه خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه به‌دست آورند.

وزیر‌خارجه انگلیس هم معتقد است در دوره پسابرگزیت، علاوه بر آمریکا و استرالیا، تجارت با کشورهای حوزه راهبردی ایندوپاسیفیک از اهمیت ویژه‌ای برای لندن برخوردار است. انگلیس بعد از حصول توافق تجاری با اتحادیه اروپا، اکنون به دنبال توافق‌های تجاری با استرالیا، آمریکا و کشورهای منطقه ایندوپاسیفیک است. وزیرخارجه انگلیس اعلام کرد احتمالا ژانویه ۲۰۲۱ بوریس جانسون به هند سفر خواهد کرد تا درباره مسائل اقتصادی با «نارندرا مودی» همتای خود دیدار کند. بریتانیا معتقد است منطقه ایندوپاسیفیک یکی از بازارهای بزرگ و در عین حال رو به رشد آینده است.