مردم را از دموکرات‌ها می‌ترسانند

لوفلر وقتی میکرفون را به دست گرفت، گفت: «آیا آماده‌اید برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبارزه کنید و این ایالت را همچنان یک ایالت قرمز (جمهوری‌خواه) نگه دارید؟» او ادامه داد: «ما دیواره محافظت برای جلوگیری از سوسیالیسم هستیم و باید جبهه را حفظ کنیم.»

اینها مضامین استدلال‌های روزهای پایانی برای دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا بوده که منعکس‌کننده حزب‌گرایی و قطب‌گرایی شدید در فضای سیاسی ملی است. لوفلر و همکار او در حزب، دیوید پردو به دنبال تحریک کردن پایگاه محافظه‌کاران وفادار به دونالد ترامپ هستند و در عین حال قصد دارند کسانی را که در سال جاری به جو بایدن رای دادند را مجددا به سمت و سوی حزب خود برگردانند. این ایالت برای نخستین بار از سال ۱۹۹۲ به این سو، در انتخابات ریاست جمهوری به نامزد دموکرات‌ها رای داد و در انتخابات ریاست جمهوری این ایالت را آبی کرد.

دموکرات‌ها نیز قصد دارند برای این انتخابات نشان دهند که برگزیده شدن جو بایدن از این ایالت به‌عنوان فرد پیروز یک امر اتفاقی نبوده و این حزب آماده است خط‌مشی‌های پیشروانه‌تری را برای حزب در نظر بگیرد، تا اینکه از خط‌مشی‌های ضد ترامپی استفاده کند. رقابت فعلی در واقع نشان‌دهنده وضعیت خط‌مشی‌های فعلی هر دو حزب است. جان اوسوف و کشیش رافائل وارنوک که نامزدهای حزب دموکرات هستند برنامه‌هایی را که برای خود در نظر گرفته‌اند در واقع یک تعادلی بین نظرات پیشروانه و ایده‌های متمایل به میانه روی ایجاد می‌کند: تصویب قانون جدید رای گیری، گسترش خدمات درمانی همگانی بدون در نظر گرفتن سیستم تک پرداختی، سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های پاک و اصلاح عدالت کیفری بدون اینکه از بودجه نیروهای پلیس کم شود. در حالی که جمهوری‌خواهان به‌دنبال چنین شیوه‌ای نیستند.

روز پنج‌شنبه پردو اعتراف کرد به دلیل اینکه اخیرا با کسی که تست کووید-۱۹ او مثبت بوده، دیدار داشته است، به قرنطینه می‌رود و لوفلر نیز  قصد دارد از طریق اینکه با چه دشمنی دارد، پایگاه وفاداران به جمهوری‌خواهان را تحریک به رای دهی کند.

نشانه‌های زیادی وجود دارد که این شیوه در بین بسیاری از جمهوری‌خواهان پذیرفته شده است. در برنامه خانم لوفلر در نورکراس، وی تصریح کرد که که اولویت اصلی آنها حمایت از دونالد ترامپ و اتهاماتی است که رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری وارد کرده و همچنین جلوگیری از پیشروی لیبرال‌ها و پیشروها است.  ملیندا ویکس، ۶۲ ساله که در گوویت کانتی زندگی می‌کند، می‌گوید: «بزرگ‌ترین هدف من متوقف کردن سوسیالیست‌ها است.» او می‌افزاید: «من دوست ندارم کشورم به یک چین کمونیست دیگر تبدیل شود.»

جان رایت که ۶۴ ساله است، می‌گوید: قصد دارد به خانم لوفلر و پردو رای بدهد و بر این باور است که جمهوری‌خواهان باید بهتر کار کنند تا رای اقلیت را نیز جذب کنند. رایت به تغییر ترکیب نژادی در ایالت جورجیا اشاره می‌کند که به سرعت در حال وقوع است و همین تغییر ترکیب جمعیتی به دموکرات‌ها کمک می‌کند تا رای بیشتری به دست بیاورند.

رایت می‌گوید: «جمهوری‌خواهان باید بدانند چگونه به این افراد کمک کنند یا به سمت آنها متمایل شوند.» رایت تصریح می‌کند: «جمعیت  ما در حال تغییر است و شما نمی‌توانید با رویای آمریکایی آنها را وارد حلقه خود کنید، مگر اینکه این رویای آمریکایی را برای آنها نیز در دسترس قرار دهید.» جو ناآرامی که در سراسر کشور وجود دارد و آن هم ناشی از سیاست‌های ترامپ در برخورد با نتیجه انتخابات است، در ایالت جورجیا نیز دیده می‌شود. رئیس‌جمهوری در توییت‌هایش مدام به فرماندار و وزیر ایالتی جورجیا به خاطر بسته کمکی ناشی از ویروس کرونا و همچنین در نظر نگرفتن تقلب در این ایالت حمله می‌کند.

در ماه گذشته، ترامپ از برایان کمپ خواست که از سمت خود استعفا کند و برد رافن اسپرگر، وزیر ایالتی را متهم کرد که برادری دارد که با چینی‌ها در حال همکاری است، در حالی که رافن اسپرگر اصلا برادر ندارد. او تهدید کرد که بسته کمک مالی برای مبارزه با ویروس کرونا را وتو خواهد کرد و دوشادوش دموکرات‌ها از یک بسته کمک مالی بزرگ‌تر حمایت کرد و البته مدعی شد که جمهوری‌خواهان این ایالت احمق و بازیچه دست دموکرات‌ها و آبراهام استیسی هستند.  در این شرایط قرار است ترامپ درست یک روز پیش از انتخابات از شمال غربی جورجیا دیدن کند. به گفته فعالان حزب و اعضای مجمع نمایندگان جمهوری‌خواه این ایالت، دیدار ترامپ از این منطقه نمایانگر رابطه پیچیده جمهوری‌خواهان در این زمان با رئیس‌جمهوری است که خواستار استعفای برخی از آنها شده است. با این حال جمهوری‌خواهان برای تحریک پایگاه رای‌دهندگانشان از ترامپ خواسته‌اند به این ایالت سفر کند تا این انتخابات را که برای جمهوری‌خواهان بسیار اهمیت دهد، از دست ندهند.

انتخابات در این ایالت به دلیل قانون جورجیا که پیروزی بالای ۵۰ درصدی برای حضور در سنا می‌خواهد، به دور دوم کشیده شد. در دور اول هیچ‌کدام از جمهوری‌خواهان نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آرای رای دهندگان را به دست آورند. حالا در انتخابات دور دوم که مربوط به دو کرسی این ایالت است، اگر جمهوری‌خواهان هر دوی آنها را ببازند، اکثریت در سنا را از دست خواهند داد و سنا ۵۰ به ۵۰ بین هر دو حزب تقسیم خواهد شد. در این شرایط در مواقع بحرانی و به بن‌بست رسیدن آرا، این معاون بایدن خواهد بود که قفل را به سود دموکرات‌ها خواهد شکست. هر نتیجه دیگری به سود جمهوری‌خواهان خواهد بود؛ حتی اگر یک کرسی را هم واگذار کنند. این در حالی است که مشارکت بالای مردم در رای گیری‌های زودهنگام خطری بزرگ برای جمهوری‌خواهان به حساب می‌آید. سی‌ان‌ان نیز اخیرا در گزارشی اعلام کرده است که میزان مشارکت جوانان در این ایالت افزایش پیدا کرده است که می‌توان آن را یک نشانه خوب برای دموکرات‌ها تلقی کرد. جمهوری‌خواهان نیز از رویه ترامپ در برخورد با انتخابات جورجیا بسیار گله‌مند هستند و رفتارهای وی را در راستای استانداردهای دوگانه تلقی می‌کنند. آلن آبراموویتز، مدرس علوم سیاسی در دانشگاه اموری آتلانتا می‌گوید: «ترامپ پیغام‌های گیج کننده می‌فرستد.» این مدرس سیاسی می‌گوید: وقتی به اولسن سفر کرد و بیشتر از اینکه به حمایت از نامزدهای جمهور خواهان بپردازد به گله و شکایت از اینکه انتخابات را که در یک عرصه تقلب آمیز باخته است، پرداخت. البته او آنها را مورد حمایت قرار داد؛ اما به نظر می‌رسد این انتخابات برای او اهمیت چندانی ندارد.»