این برپاکنندگان شورشی جشن‌های سال نوی میلادی در لیرون، در جنوب رن در بریتانی، پس از اینکه از آنها خواسته شد جشن را لغو کنند، وارد درگیری با نیروهای پلیس شدند. پلیس به‌رغم هشدارهای متعدد به آنها نتوانست پراکنده‌شان کند و آنها همچنان در محل باقی مانده بودند.

در بیانیه پلیس آمده است: ژاندارم‌های محلی سعی کردند از شکل‌گیری این رویداد غیرقانونی جلوگیری به‌عمل آورند اما با خشونت و خصومت بالای برپاکنندگان جشن روبه‌رو شدند. این شورشی‌ها با پرتاب کردن بطری و سنگ، یکی از خودروهای پلیس را به آتش کشیدند. به گفته این بیانیه افراد حاضر در این جشن از تمام فرانسه و حتی از خارج نیز بودند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، این جشن تا روز جمعه ادامه پیدا کرد و صدای موسیقی تکنو همچنان در آن شنیده می‌شد؛ اگرچه پلیس از ورود افراد جدید و بیشتر به این جشن خیابانی ممانعت به‌عمل می‌آورد. یکی از نیروهای پلیس به رسانه‌ها گفت: «کنترل‌های پلیس در دور تا دور این جشن خیابانی قرار داده شده بود. به افراد حاضر نیز به‌طور شفاهی تذکر داده می‌شد تا سریع‌تر محل را ترک کنند.»

کامیله چاییز، سخنگوی وزیر کشور فرانسه در گفت‌وگو با تلویزیون «BFM» در تشریح این رخداد گفت که خشونت فراوانی در بین برپاکنندگان جشن وجود داشت و آنها علیه نظم و قانون وارد عمل شده بودند. چنین گردهمایی‌هایی در سراسر فرانسه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع است و مقررات آمد و شد از ساعت ۸ به بعد در سراسر فرانسه حاکم است و این قانون برای جشن‌های سال نوی میلادی نیز لغو نشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد این «تکنو پارتی» در یک مکان خالی از انبار یک کمپانی متروکه برپا شده بود. بر اساس این گزارش شماره پلاک‌های خودروها نشان می‌داد که از سراسر فرانسه به این محل آمده بودند. حتی برخی از ناظران به خبرگزاری فرانسه گفتند که این جشن خیابانی مهمانانی از فرانسه و اسپانیا نیز داشته است.

یکی از حاضران این جشن که خود را آلزاس معرفی کرد و حاضر نشد اطلاعات بیشتری از هویت خود بدهد، تنها به این نکته بسنده کرد که وی از شرق فرانسه در این مهمانی حاضر شده است. او گفت که آنها عصر پنج‌شنبه در پارکینگ یک مرکز خرید همدیگر را ملاقات کرده بودند. او ادامه داد: آنها تصمیم گرفتند که وارد لیرون شوند که پلیس سعی می‌کرد از ورود آنها ممانعت به عمل آورد. او همچنین این نکته را یادآور شد که در این جشن خیابانی اثری از فاصله اجتماعی دیده نمی‌شد. مقامات فرانسوی بارها نگرانی خود را از مهمانی‌های دسته‌جمعی اعلام کرده‌اند، چرا که می‌تواند به رشد سریع ویروس کووید-۱۹ کمک شایانی کند. در این راستا در جنوب مارسی نیروهای پلیس فرانسه جشن غیرقانونی ۳۰۰ نفره را متوقف کرد. بیش از ۱۵۰ نفر از آنها اخطار دریافت کردند و سه نفر از برگزارکنندگان این مهمانی نیز دستگیر شدند.ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه گفت که ۱۳۲ هزار پلیس فرانسه در سراسر فرانسه مستقر شده بودند تا با برپایی هرگونه جشن سال نویی در این کشور مقابله کنند. دارمانین در توییتر نوشت: او با مقامات محلی هماهنگ بود و شرایط را مجددا به حالت عادی بازگردانده است.

روز جمعه وزارت بهداشت فرانسه از ابتلای ۱۹ هزار و ۳۴۸ مورد جدید ویروس کرونا خبر داد که به این طریق تعداد مبتلایان این کشور را به رقم ۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۷۷۳ نفر رساند. فرانسه قصد دارد تا ساعات منع آمد و شد را سفت و سخت‌تر کند و از ۸ شب به ۶  برساند.