به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مناطق روستایی سفیدپوست‌ها حضور پیدا کرد تا به سود دو نامزد جمهوری‌خواهان کارزار انتخاباتی خود را برگزار کند، جو بایدن نیز به آتلانتا رفت تا بتواند نظر طیف متنوعی از رای‌دهندگان را به سود دو نامزد دموکرات جلب کند. این رقابت تنگاتنگ نشان می‌دهد که ایالت جورجیا چندی است که دیگر شبیه ایالت‌های جنوبی خود که قرمز هستند، نیست و احتمالا در آستانه یک چرخش قرار دارد.  اگر دو چالش‌گر دموکرات بتوانند انتخابات سنا را پیروز شوند، سنا بین دو حزب به‌طور مساوی تقسیم می‌شود اما در شرایط رای مساوی این رای کامالا هریس است که بن‌بست‌شکن خواهد بود و در این شرایط تعداد کرسی مساوی به‌سود دموکرات‌ها تمام خواهد شد. اما اگر جمهوری‌خواهان بخواهند پیروز انتخابات شوند، باید بتوانند رای‌های حاشیه‌ای در این ایالت را که عمدتا برای روستایی‌ها است، اخذ کنند، درست مانند کاری که ترامپ در این ایالت کرد.  این اما یک تغییر قابل توجه در انتخابات از سال ۲۰۰۰ به این سو است، زمانی که جورج دبلیو بوش قاطعانه در آتلانتا پیروز شد و دموکرات‌ها تنها توانستند رای دموکرات‌های میانه‌رو را در این ایالت به‌دست آورند.  

پس از چندی مقاومت در برابر موج جمهوری‌خواهی در این ایالت، با این حال تا سال ۲۰۰۲ هیچ فرماندار جمهوری‌خواهی در این ایالت انتخاب نشد، تا اینکه در این سال با انتخاب یک فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت تبدیل به یک ایالت قابل اتکا برای جمهوری‌خواهان شد. با این حال این ایالت هم‌اکنون در حال یکسری از تغییر و تحولات است که می‌توان گفت نمونه کوچکی از فضای سیاسی کشور را نشان می‌دهد. البته جورجیا هنوز با اختلاف اندکی به راست‌گرایی میانه تمایل دارد اما همان تقسیمات دوپاره در این کشور در ایالت جورجیا دیده می‌شود: دموکرات‌ها در شهرها و مناطق بزرگ مسلط شده‌اند اما آنها در مناطقی که پیش‌تر به فرمانداران، سناتورها و جیمی کارتر رای داده بودند، یعنی مناطق کوچک دچار مشکلاتی هستند.

کیت میسون، رئیس ستاد سابق زل میلر، فرماندار فقید دموکرات و سناتور آمریکایی از یک شهر کوچک در شمال جورجیا گفت: «اکنون جورجیا آینه تمام‌نمای کشور شده است.» میلر در دهه ۱۹۹۰ مانع جمهوری‌خواهی سریع این ایالت شد تا اینکه در سال ۲۰۰۰ عملا از جورج دبلیو بوش، برای انتخاب مجدد حمایت کرد.

دموکرات‌های محافظه‌کاری مانند میلر در این حزب بسیار نادر هستند و آنها به نوعی لیبرال‌های میانه‌روی جمهوری‌خواه به حساب می‌آیند. اما امروز نمایندگان هر دو حزب نمایانگر کامل شرایط موجود در کشور هستند و نامزدها عمدتا دارای استانداردهای حزبی‌شان هستند. دموکرات‌ها پس از معرفی یکسری از نامزدها برای جلب آرای روستاییان سفید پوست برای این دوره تصمیم دیگری گرفتند و حالا روی این دو نامزد در حزب ائتلاف گسترده‌تری دیده می‌شود.

استیسی آبرامز، سیاهپوستی که سابقا نماینده مجلس نمایندگان از حوزه آتلانتا بود، با ۵۵ هزار رای کمتر رقابت فرمانداری را در سال ۲۰۱۸ واگذار کرد. جان اوسوفِ ۳۳ ساله سفید پوست و مستندساز آمریکایی در حوزه هنر هفتم که در یک خانواده آتلانتایی رشد پیدا کرده است بیشتر شبیه استانداردهای دموکرات‌ها است. کشیش رافائل وارنوک که در ساوانا در فقر بزرگ شده نیز به‌عنوان یک کشیش سیاه‌پوست از این ایالت نامزد سناتوری شده است.

جنیفر جوردن، سناتور دموکرات می‌گوید: «به نظر می‌رسد هیچ چیزی شبیه دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ نیست.» او به یاد می‌آورد که در سال ۱۹۹۹، چگونه روی بارنز، فرماندار دموکرات که جانشین روی میلر شده بود، با افتخار از وابستگی خود به انجمن ملی اسلحه آمریکا سخن می‌گفت.

حالا اما امیدواران به مجلس سنا به این تغییرات چشم دوخته‌اند. اوسوف در جریان یک کارزار انتخاباتی در شهرمرکزی جورجیا می‌گوید: «به این فکر کنید که چگونه به این نقطه رسیده‌ایم که نامزدهای شما یک یهودی روزنامه‌نگار که به نوعی خود مهاجر حساب می‌شود و یک کشیش سیاه‌پوست از کلیسای باپتیست‌ابنزر هستند.»

این دو نامزد همچنین با کمال میل کمک حزب ملی خود را می‌پذیرند‌، چیزی که دموکرات‌های جورجیا زمانی از آن طفره رفتند. علاوه بر دیدار دوشنبه بایدن، از این ایالت، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور منتخب نیز روز یکشنبه در ساوانا فعالیت‌های تبلیغاتی به سود این دو نامزد انجام داد. در این شرایط بیراه نبود که جمهوری‌خواهان به ترامپ هشدار دادند تا کارزار انتخاباتی خود را دور از آتلانتا برگزار کند. در دسامبر او از والدوستا در جنوب جورجیا دیدار داشت و روز دوشنبه هم او در دالتون حاضر خواهد شد که تنسی نزدیک‌تر است تا مرکز این ایالت.

با این حال برای جمهوری‌خواهان بازگرداندن دونالد ترامپ به جورجیا که هفته‌ها علیه جمهوری‌خواهان این حزب سخن گفت، با ریسک همراه است. این در شرایطی است که او نشان داده است همچنان تمایل دارد تا نتیجه انتخابات را در این ایالت تغییر دهد. او در یک تماس تلفنی فوق‌العاده در روز شنبه از وزیر ایالتی جورجیا خواست تا نتیجه انتخابات را با پیدا کردن نزدیک به ۱۲ هزار رای تغییر دهد.  اگرچه نامزدهای امروز جورجیا برای حزب دموکرات فعلی مناسب‌ترند و ممکن است به راحتی رای‌دهندگان جوان و غیر‌سفیدپوست را که پایگاه رای‌شان را تشکیل می‌دهند با انرژی به میدان بیاورند اما این دو هنوز در بسیاری از مناطق روستایی در تلاش برای جلب توجه رای‌دهندگان هستند.

با این حال بایدن توانست با پیروزی در انتخابات سوم نوامبر الگوی این ایالت را تغییر دهد و نشان داد که توانسته است بهتر از خانم استیسی آبرامز در سال ۲۰۱۸ و حتی مبارزه اولیه اوسوف عمل کند و رای برخی از محافظه‌کاران مردد را در این ایالت به دست آورد. مایکل ثورموند، مدیر اجرایی دیلکاب کانتی می‌گوید: ۱۲ هزار رای برای پیروزی بایدن کافی بود و این نشان می‌دهد که چرا ما باید به طبقه کارگر سفید بیشتر رسیدگی کنیم. این در حالی است که جمهوری‌خواهان با به میدان آوردن نامزدهای ملی خود قصد دارند آرای این مناطق را که به سود بایدن واریز شده است، مجددا به حساب خود بازگردانند.