کیم که در کنگره حزب حاکم کارگر سخن می‌گفت افزود، با وجود تعهد به پیشبرد زرادخانه هسته‌ای کشور اما او «دیپلماسی را کنار نگذاشته است.» او گفت که تلاش‌هایش برای تقویت قابلیت تسلیحاتی و هسته‌ای کشورش با هدف دستیابی به اهرم فشار در تعامل با واشنگتن و متحدانش طراحی شده تا «دیپلماسی را در مسیر درست به پیش براند و موفقیت دیپلماسی را «در دستیابی به صلح در کره‌شمالی» تضمین کند. او گفت که سیاست‌های کشورش را بر اساس سیاست‌های طراحی‌شده از سوی دولت بایدن منطبق خواهد کرد و «به زور با زور» و «حسن‌نیت را هم با حسن‌نیت» پاسخ می‌دهد. رهبر کره‌شمالی افزود: «فعالیت‌های سیاسی خارجی ما بر کنترل و انقیاد ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین دشمن و بزرگ‌ترین مانع پیشرفت و تحول انقلاب‌مان متمرکز است. مهم نیست که در آمریکا چه کسی قدرت را به دست بگیرد، ماهیت واقعی این کشور و سیاست‌هایش در قبال کشور ما هرگز تغییر نخواهد کرد.» اظهارات رهبر کره‌شمالی که روز شنبه ۲۰ دی ماه از سوی خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، اولین واکنش رسمی وی به انتخاب بایدن به‌عنوان جانشین ترامپ بود.  به نوشته گزارشگر نیویورک تایمز، «اون» و ترامپ روابط خود را پس از تبادل مجموعه‌ای جنجالی و اهانت‌آمیز از کلمات زشت و تهدیدها از سر گرفتند. به‌طور مثال، رئیس‌جمهور آمریکا، رهبر کره‌شمالی را «مرد چاقالوی موشکی» می‌نامید و از «آتش و خشم» سخن می‌گفت. در مقابل، رهبر کره‌شمالی هم با ادبیاتی مشابه به او می‌تاخت. در نهایت، این دو وارد فاز دیپلماتیک شدند و در سال ۲۰۱۸ برای اولین‌بار در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند. این اولین دیدار میان روسای دو کشور از زمان تشکیل کره‌شمالی بود. رئیس‌جمهور آمریکا سپس گفت که «عاشق» دیکتاتور کره‌شمالی است؛ همان دیکتاتوری که روزگاری او را «بیمار روانی آمریکا» می‌نامید. اگرچه دیدارهای دیگری هم میان آنها شکل گرفت و رئیس‌جمهور آمریکا به شکل نمادین وارد خاک کره‌شمالی شد اما باز‌هم این اقدامات نتوانست بن‌بست هسته‌ای موجود میان دو کشور را از‌میان بردارد. با روی کار آمدن بایدن، رهبر کره‌شمالی پی برده که دیگر نباید امیدی به رفتارهایی «ترامپ‌گونه» داشته باشد یا منتظر دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا و اقداماتی از این دست باشد.

آژانس خبری کره‌شمالی گفت که «کیم» طی گزارش خود به کنگره حزب، برنامه‌هایی را برای ساخت تسلیحات «کوچک و سبک» هسته‌ای و همچنین ادامه ساخت «کلاهک‌های هسته‌ای فوق‌العاده بزرگ» ارائه داد. او همچنین به مقام‌های کشورش دستور داد که دقت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را بهبود بخشند و نیز موشک‌های بالستیک برد‌ بلند با سوخت جامد که از زمین و از زیردریایی پرتاب می‌شوند را توسعه دهند. او همچنین به ارتش دستور داد که یک زیردریایی مجهز به انرژی هسته‌ای بسازند.

شناسایی موشک‌های سوخت جامد و موشک‌های پرتاب‌شونده از زیردریایی‌ها برای حملات پیشگیرانه سخت است و کره‌شمالی در سال‌های اخیر آزمایش‌های زیادی را انجام داده و می‌کوشد بسیاری از موشک‌های برد کوتاه خود را از سوخت مایع به سوخت جامد تبدیل کند. هنوز مشخص نیست که کره‌شمالی با چه سرعتی می‌تواند اهداف بلندپروازانه خود را جامه‌عمل بپوشاند. وقتی کره‌شمالی در اواخر سال ۲۰۱۷ موشک هواسونگ ۱۵ را آزمایش کرد، ادعا کرد که این موشک می‌تواند به هر بخشی از خاک آمریکا برسد و قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هم هست. اگرچه کره‌شمالی سه فروند موشک بالستیک قاره‌پیما را آزمایش کرد- همه آزمایش‌ها در سال ۲۰۱۷ بود- اما هنوز باید نشان دهد که آیا از فناوری مورد‌نیاز برای محافظت از کلاهک هسته‌ای در هنگام ورود مجدد به اتمسفر و رسیدن به هدف برخوردار هست یا خیر. کنگره حزب، بزرگ‌ترین رویداد سیاسی در کره‌شمالی، از نزدیک و به‌دقت از سوی تحلیلگران خارجی برای یافتن سرنخ‌هایی از اینکه رهبر کره‌شمالی چه تغییری در رویکرد و سیاست خود در برابر دولت بایدن در پیش می‌گیرد، رصد می‌شود.

از زمانی که دیپلماسی «کیم» با ترامپ به بن‌بست خورد و با علم به اینکه ترامپ روزهای آخر خود را در کاخ‌سفید می‌گذراند، رهبر کره‌شمالی آزمایش موشک‌های هسته‌ای و برد بلند خود را از سر گرفته است. او ظاهرا نظاره‌گر روزهای آخر ترامپ بود و آزمایش‌های خود را تعلیق کرده بود تا مبادا ترامپ را تحریک کند زیرا او بارها از «روابط شخصی خاص» خود با رهبر کره‌شمالی سخن گفته بود.

به گفته تحلیلگران، نمایش یک موشک قاره‌پیمای جدید و بزرگ طی رژه نظامی شبانه در پیونگ‌یانگ در ماه اکتبر هم به‌گونه‌ای طراحی شده بود تا تهدید نظامی روزافزون کره‌شمالی را نشان دهد و به ساکن جدید کاخ سفید این پیام را مخابره کند که برای مذاکره با کره‌شمالی باید امتیاز دهد. «کیم» کنگره حزب در هفته جاری را در میان چالش‌های فزاینده‌ای در داخل تشکیل داد. وقتی کره‌شمالی آخرین کنگره حزبی را در سال ۲۰۱۶ برگزار کرد، آن کنگره به اولین گردهمایی از نوع خود طی ۳۶ سال گذشته تبدیل شد. او در آن کنگره یک هدف ۵ ساله را برای خود تعیین کرد و وعده داد که «یک کشور بزرگ سوسیالیستی» تا سال ۲۰۲۰ می‌سازد که هم به لحاظ اقتصادی شکوفا خواهد بود و هم دارای زرادخانه‌ای بزرگ خواهد بود. از این وعده او سالیانی گذشته اما تغییراتی در وضع اقتصادی کشورش رخ نداده است.

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی هم در گزارشی نوشت، رهبر این کشور گفته که پیونگ‌یانگ از تسلیحات هسته‌ای خودش «استفاده بد» نخواهد کرد و در حال توسعه زرادخانه خود از جمله قابلیت‌های حمله «پیش‌دستانه» و «تلافی‌جویانه» و کلاهک‌هایی با سایزهای مختلف است. «اون» خواستار تجهیزاتی پیشرفته شامل تسلیحات مافوق‌صوت، موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با سوخت جامد، ماهواره‌های جاسوسی و پهپاد شد. به نوشته این خبرگزاری او گفت: «کره‌شمالی در حال آزمایش و تولید تسلیحات جدید مختلفی از جمله یک راکت با چند کلاهک و کلاهک‌هایی مافوق‌صوت برای انواع جدید راکت‌های بالستیک است و تحقیق روی یک زیردریایی هسته‌ای هم تقریبا تکمیل شده است.» «یو هو-یئول»، استاد مطالعات کره‌شمالی در دانشگاه کره در سئول، گفت: «کیم کاملا واضح نشان داد که چه در ذهن دارد؛ موشک‌های زیردریایی، موشک‌های قاره‌پیمای بهتر و دیگر تسلیحات پیشرفته. او در واقع می‌گوید که واشنگتن در ادامه راهش چه خواهد دید و همین می‌تواند تنش‌ها را تشدید کرده یا راه را برای مذاکرات ببندد.» کیم‌جونگ‌اون همچنین از پیشنهاد همکاری کره‌جنوبی در حوزه‌های «غیراساسی» مانند کمک ویروس‌کرونا و گردشگری انتقاد کرد و گفت سئول باید از خرید سلاح از ایالات‌متحده خودداری کرده و با آن مانورهای مشترک برگزار نکند. به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، رهبر کره‌شمالی از سال ۲۰۱۱ که به قدرت رسیده بر سرعت نظامی‌شدن و هسته‌ای شدن کشورش افزوده است. واکنش ایالات‌متحده هم در مقابل، تحریم بوده است. رفتن ترامپ و روی کار آمدن بایدن بی‌تردید بر سیاست آمریکا در قبال این کشور هم تاثیر خواهد گذاشت.