وی گفت: هدف ما قرار دادن نام عبدالملک الحوثی، (رهبر انصارالله یمن) عبدالخالق بدرالدین الحوثی (از اعضای ارشد انصارالله و برادر رهبر این گروه) و عبدالله یحیی الحکیم (از رهبران ارشد انصارالله) در لیست «تروریست‌های بین‌المللی» است. این در حالی است که محمد علی الحوثی، یکی از رهبران حوثی‌ها در توییتر در واکنش به این اقدام آمریکایی‌ها نوشت: سیاست دونالد ترامپ خود عینا رفتار تروریستی است. ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که به هر گونه از این نوع اقدامات ترامپ پاسخ متناسب بدهیم.» دیپلمات‌ها و گروه‌های امدادی نگرانند که چنین اقدامی بتواند تلاش‌ها برای مبارزه با بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان را پیچیده‌تر سازد. با این حال یک منبع به شرط ناشناس ماندن اسمش می‌گوید که دولت دونالد ترامپ مجوزهایی را صادر می‌کند که روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن قطع نشود. این منبع مطلع همچنین تاکید کرده که تحریم‌های ایالات‌متحده مانع سازمان‌های امداد و کمک برای انجام اقدامات انسان‌دوستانه آنها نمی‌شود. بحث‌های داخلی بر سر مجوز ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و تعیین موارد آن باعث شده که اقدام واشنگتن برای تروریستی نامیدن جنبش حوثی‌ها چند هفته به تعویق بیفتد. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ در جنگ داخلی یمن دخالت کرده و جانب دولت عبدربه منصور هادی را در برابر حوثی‌ها گرفته است.

در این حال مقامات سازمان ملل برای احیای مذاکرات صلح تلاش می‌کنند تا به جنگ یمن و بحران انسانی ناشی از آن پایان دهند، بحرانی که با شیوع ویروس کرونا عمیق‌تر نیز شده است. سازمان ملل می‌گوید آن‌چه اکنون در یمن می‌گذرد گویای بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان است، سرزمینی که ۸۰ درصد مردمان آن به کمک نیاز دارند و میلیون‌ها نفر در معرض گرسنگی هستند. گروه حوثی‌ها که همچنین با نام انصارالله شناخته می‌شوند، شمال یمن را در دست دارد و گروه‌های امدادی برای کمک‌دهی به مردم یمن ناگزیرند که با این گروه کار کنند. امدادگران و کمک‌های امدادی از طریق فرودگاه صنعا و بندر حدیده که در اختیار حوثی‌ها هستند، وارد یمن می‌شوند.

پیش از این رسانه‌های آمریکایی از تلاش‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور برای درج نام انصارالله در فهرست گروه‌های تروریستی تا قبل از ۲۰ ژانویه یعنی تاریخ پایان قدرت ترامپ خبر داده بودند.