جو بایدن هم ابراز امیدواری کرده بود که در دولت خود روابط با کوبا را به سمت بهبود سوق دهد. اما اکنون این اقدام را مانعی بر سر راه او برای پیشبرد اهدافش قرار خواهد داد چرا که برای خارج کردن دوباره نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم، وزارت خارجه جدید باید تحقیق و بازبینی انجام دهد و این فرآیند دست کم چند ماهی طول خواهد کشید. پمپئو اعلام کرد که این اقدام به منزله ارسال این پیام است که «رژیم کاسترو باید به حمایت خود از تروریسم بین‌المللی پایان دهد و از تلاش برای نفوذ در قوه قضائیه آمریکا دست بردارد.»

کوبا این تصمیم دولت ترامپ را «فرصت‌طلبی سیاسی» خواند. برونو رودریگز، وزیرخارجه کوبا در توییتر نوشت: «ما رفتار بدطینتانه و متظاهرانه آمریکا در قرار دادن کوبا در لیست کشورهای حامی تروریسم را محکوم می‌کنیم.» گریگوری میکس، دموکرات عضو مجلس نمایندگان، این اقدام دولت را یک «شیرین‌کاری» دیگر از سوی ترامپ و پمپئو خواند که با هدف سنگ‌اندازی بر سر راه دولت جو بایدن و دستگاه دیپلماسی او صورت گرفته است. گزارشگران نیویورک‌تایمز نوشتند: این اقدام که در روزهای پایانی دولت ترامپ انجام می‌شود به نوعی معکوس کردن اقداماتی است که از سوی اوباما دنبال شده بود. چنین به نظر می‌رسد که دولت ترامپ از سنگ‌اندازی در برابر دولت بایدن تا روزهای آخر کوتاه نخواهد آمد. جو بایدن گفته بود یکی از اقداماتی که برای بهتر شدن روابط با کوبا در نظر گرفته این است که به آمریکایی‌های کوبایی‌تبار اجازه تردد به کوبا برای بازدید خانواده‌هایشان و همچنین اجازه واریز و ارسال پول به کوبا به آنها داده شود.

در هر حال، وزیر امور خارجه آمریکا افزود، کوبا میزبان بزهکاران آمریکایی شده و قرار گرفتن نام این کشور در فهرست کشورهای حامی تروریسم باعث دشوار یا قطع شدن پرداخت کمک‌های عمرانی، صادرات تسلیحاتی و تراکنش‌های مالی می‌شود. یک مقام دولت ترامپ به شرط فاش نشدن نام گفت که این اقدام تضعیف کننده سیاست «بازگشایی» در دوران اوباماست. در عوض؛ این اقدام خوشایند کوبایی‌تبارها و لاتین‌تبارهای فلوریدایی است که از رویکرد سخت ترامپ در قبال هاوانا و متحد سوسیالیست و ضدآمریکایی این کشور (ونزوئلا) حمایت می‌کنند.