تحقیقات اف‌بی‌ای درمورد تسخیر کنگره، هنوز در مراحل اولیه خود است؛ اما از بین ۱۰۰ نفری که دستگیر شده‌اند، دست‌کم شش نفر از دستگیرشدگان ارتباط نظامی داشته‌اند و تحقیقات بیشتر در این زمینه ادامه دارد. در این بین یک سرهنگ بازنشسته از نیروی هوایی تگزاس، یک افسر ارتش از کارولینای شمالی و یک نیروی ذخیره ارتش از نیوجرسی مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. یکی دیگر از افرادی هم که پیشینه نظامی داشت، مورد هدف قرار گرفت و به ضرب گلوله که گفته می‌شود به دست نیروهای امنیتی بوده، کشته شده است.

بررسی‌ها و بازرسی‌ها از ارتش لزوم یک فوریت جدید برای پنتاگون را گوشزد می‌کند؛ چراکه تاکنون حضور ملی‌گراها و برتری‌طلبان سفیدپوست در آن دست ‌کم گرفته شده است؛ درحالی‌که در برخی از کشورها همچون آلمان نیز این افراد در سطوح مختلف ارتش آن کشور رسوخ کرده‌اند.

ژنرال مارک آ. میلی، رئیس ستاد مشترک ستاد ایالات‌متحده در مصاحبه‌ای گفت: «این افراد نماینده ارتش کشور ما نیستند.» وی گفت بیشتر نیروهای فعال و کهنه‌سربازان همچنان با افتخار به خدمت ادامه می‌دهند و پایبند به سوگند خودشان برای محافظت از جان آمریکایی‌ها و دفاع از قانون اساسی هستند.

ژنرال میلی بیش از یک هفته است که به سخنان تحلیلگران گوش داده، گزارش‌ها را خوانده و فیلم‌های مربوط به شورش‌ها را مشاهده کرده است. وی گفت: «برخی نشانه‌ها وجود دارد که تعدادی از کهنه‌سربازان ما در این شورش‌ها حضور داشته‌اند.»

ژنرال میلى گفت آشوبگرانی را دیده است که پرچم‌هاى نظامى به دست داشته‌اند. در تجمع و بعدا در حمله به کنگره، آشوبگرانی با پرچم‌های تفنگداران دریایی، نشان‌های ارتش و نیروهای ویژه هم دیده شده‌اند. در این راستا قرار است مقامات فدرال پیشینه هزاران نیروی گارد ملی را که برای کمک به تامین امنیت مراسم تحلیف وارد پایتخت شده‌اند، مجددا بررسی ‌کنند.

از ۲۱هزار و ۵۰۰نفری که به‌عنوان گارد ملی از روز دوشنبه وارد پایتخت شده‌اند، هر کدام از آنها که نزدیک جو بایدن و کامالا هریس قرار خواهند گرفت، سوابقشان بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است. البته این روند سابقه دارد و برای تمام مراسم و پیش از به قدرت رسیدن ترامپ در سال ۲۰۱۷ هم صورت می‌گرفته است.

مقامات وزارت دفاع می‌گویند: آنها به دنبال افزایش نظارت خود بر پست‌های نیروهای خود در رسانه‌های اجتماعی هستند؛ این همان کاری است که شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی با کارکنان خود می‌کنند.

اشلی بابیت که در ورود به کاپیتول هیل از سوی نیروهای پلیس با ضرب گلوله کشته شد، یکی از کهنه‌سربازان نیروی هوایی بود که حضوری فعال به سود ترامپ در شبکه‌های اجتماعی داشت. البته رصد شبکه‌های اجتماعی که منجر به بازداشت دو تن از نیروهای ارتش آمریکا، یعنی دونووان کرولِ ۵۰ساله از اعضای سابق نیروی دریایی آمریکا و جسیکل واتکینز ۳۸ساله شد، نقش موثری ایفا کرد. آنها هر دو عکس‌های خود را که با لباس نظامی وارد کاپتیول هیل شده، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند.

افزون بر این بازرسان فدرالی اذعان کرده‌اند که تیموتی هیل کوزانلی، نیروی ذخیره از نیوجرسی، یک سفیدبرتر پندار با گرایش‌های شدید نئونازیستی است. او همچنین -با یک نام مستعار- در یک ایستگاه تسلیحاتی نیروی دریایی کار می‌کند.

یک دادستان فدرالی هم گفت که لری آر. بروک، افسر بازنشسته نیروی هوایی، قصد داشته است در کاپیتول هیل دست به گروگان‌گیری بزند. کاپیتان امیلی رینی، یک افسر ارتش به آسوشیتدپرس گفته است که او ۱۰۰ نفر را برای راهپیمایی ترامپ به واشنگتن منتقل کرده و به گفته یک مقام نظامی، حالا ارتش در حال تحقیق در مورد هرگونه ارتباط با شورش‌ها است.

کاپیتان امیلی رینی سال گذشته از سمت خود استعفا داد؛ اما قرار بود تا پایان بهار امسال در محل خدمت خود حضور داشته باشد. ژنرال میلى گفت گزارش‌هایی را مشاهده کرده است که افراد در حال نشان دادن کارت C.A.C. خود بودند. اینها اشاره به کارت شناسایی دارند که افراد برای ورود به تاسیسات نظامی و پنتاگون استفاده می‌کنند.

سه‌شنبه گذشته، ژنرال میلی و بقیه اعضای ستاد مشترک ارتش با ارسال نامه‌ای فوق‌العاده به همه کارکنان ارتش یادآوری کردند که بایدن به زودی فرمانده کل آنها خواهد بود و آنها وظیفه دارند از قانون اساسی دفاع کنند.

بازرس کل وزارت دفاع هفته گذشته پس از تحقیقات، سیاست‌ها و رویه‌های پنتاگون را اعلام و تاکید کرد که ارتش باید دست از حمایت یا مشارکت در گروه‌های برتری‌طلب یا افراطی بردارد و حضور افراد در این گروه‌ها به شدت ممنوع است.

بازرسی‌ها در پنتاگون در حالی پیش می‌رود که ژنرال بازنشسته لوید جی آستین آماده است تا به‌عنوان اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست کشور مشغول به کار شود و باید دید که این ژنرال کهنه‌کار قرار است چگونه به جنگ با نابرابری نژادی و برتری‌طلبان سفیدپوست برود.

ژنرال آستین در ۴۱ سال فعالیت خود در ارتش قبل از بازنشستگی در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان ژنرال چهارستاره رسید و او از نزدیک شاهد همه محدودیت‌ها و مشکلات نژادی در ارتش این کشور بوده است.

او به‌عنوان یک افسر ارتش از چگونگی حضور سربازان طرفدار نازی در فورت براگ و نیویورک آگاه است. او همچنین با محدودیت‌ها در جلسات بی‌شماری که به‌عنوان تنها فرد رنگین پوست حضور داشته، آشنا است. حالا اگر آستین به‌عنوان اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست آمریکا رای اعتماد از سنا بگیرد، درخصوص مبارزه با راست افراطی‌های ارتش تصمیم خواهد گرفت؛ کسانی که در چهار سال دولت ترامپ ارتقای مقام پیدا کرده‌اند.