با این حال تاریخ عملی شدن فرمان اجرایی او - ۲۶ ژانویه - ۶ روز پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن است. جن ساکی، سخنگوی جو بایدن، روز دوشنبه در توییتر نوشت که از نظر دولت بایدن هنوز زمان مناسب برای لغو محدودیت‌های مسافرتی به آمریکا فرا نرسیده است. توییت سخنگوی مذکور بلافاصله پس از انتشار خبر صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ مبنی بر لغو این محدودیت‌ها از ۲۶ ژانویه منتشر شد. محدودیت‌های مسافرتی از مبدأ چین و سپس اروپا از ژانویه و مارس سال گذشته و همزمان با آغاز شیوع ویروس کرونا اجرایی شده بود. چند ماه پس از آن، یعنی در ماه مه ۲۰۲۰ محدودیت سفر از برزیل به آمریکا هم به این لیست افزوده شد. جن ساکی همچنین تاکید کرد: «در حقیقت ما به‌دنبال سفت و سخت‌تر کردن محدودیت‌های سفرهای بین‌المللی هستیم تا در پیشگیری از گسترش این ویروس جلوتر برویم». او که از امروز چهارشنبه رسما سخنگوی کاخ‌سفید می‌شود در توییتر نوشت: «با توجه به ظهور گونه‌های جدید این ویروس که سرعت سرایت بیشتری دارند، الان زمان مناسبی برای لغو محدودیت‌های سفرهای بین‌المللی نیست». هفته گذشته مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا - سی دی سی - اعلام کرد که برای جلوگیری از سرایت گونه‌های جدید ویروس کرونا از ۲۶ ژانویه تمامی مسافران به مقصد آمریکا باید قبل از سوار شدن بر هواپیما مدرکی دال بر منفی بودن تست کرونای خود ارائه کنند.

«دیوید شپردسان» در گزارش ۱۹ ژانویه در رویترز نوشت، محدودیت‌هایی که ترامپ وضع کرد تقریبا شامل تمام شهروندان غیرآمریکایی می‌شود که ظرف ۱۴ روز گذشته در برزیل، بریتانیا، ایرلند و ۲۶ کشور حوزه شنگن در اروپا بوده‌اند. بر اساس آمار منتشرشده از سوی دانشگاه جانز هاپکینز، تا کنون بیش از ۲۴ میلیون نفر از شهروندان آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده و حدود ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان این کشور در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. واکنش سخنگوی مذکور در حالی است که دیگر اعضای کابینه بایدن از اظهارنظر در این رابطه خودداری کردند. گزارشگر رویترز نوشت، بایدن به محض استقرار در کاخ سفید از اقتدار قانونی برای وضع دوباره محدودیت‌ها برخوردار است. سه‌شنبه گذشته، «ماری سترون»، مدیر بخش جهانی مهاجرت و قرنطینه CDC، به رویترز گفت این ممنوعیت ورود «یک استراتژی و یک اقدام باز» است تا مانع گسترش ویروس شویم و باید «به شکلی فعالانه تر این مساله را مورد بررسی قرار دهیم».

ایرلاین‌ها امیدوارند که الزامات مربوط به تست جدید راه را برای دولت جهت برداشتن محدودیت‌ها هموار کند؛ محدودیت‌هایی که سفر از برخی کشورهای اروپایی را تا ۹۵ درصد یا بیشتر کاهش داد. مقام‌های هواپیمایی در روزهای اخیر تلاش داشتند تا مقام‌های کاخ سفید را در این رابطه تحت فشار بگذارند تا بتوانند محدودیت‌های پروازی را تا حدودی کاهش داده یا لغو سازند. بسیاری از مقام‌های مهاجرتی چند ماهی است استدلال کرده‌اند که محدودیت‌ها دیگر معنی ندارد چرا که بیشتر کشورها محدودیت‌های ورود را به اجرا نمی‌گذارند. برخی دیگر استدلال می‌کنند تا زمانی که لغو سفر شهروندان آمریکایی از سوی کشورهای اروپایی رخ نداده، آمریکا نباید سیاست خود در مورد محدودیت ورود شهروندان آمریکایی را بردارد. رویترز قبلا گزارش داده بود که کاخ سفید در نظر ندارد محدودیت‌های ورود بر بیشتر شهروندان غیرآمریکایی که به تازگی در چین بوده‌اند را بردارد.