وقتی درهای محل سخنرانی ابتدا به روی «کامالا هریس» و سپس به روی «بایدن» باز شد، دونالد ترامپ به تاریخ سپرده شد؛ هرچند پدیده «ترامپیسم» ممکن است تا سال‌ها زنده بماند. حتی خود او همچون فیلم‌های وحشت در آخرین سخنرانی‌اش اعلام کرد که او باز خواهد گشت تا تعلیق ۴ ساله فیلم هالیوودی آمریکایی‌ها ادامه داشته باشد و حالا شاید مانند سریال‌های وحشتناک شبکه نتفلیکس منتظر ترامپ در سال ۲۰۲۴ بود. اما پایان فصل اول ترامپ از ساعت ۱۱:۴۸ دقیقه پیش از ظهر به وقت شرق آمریکا با سوگند خوردن بایدن آغاز شد. سی ان ان در گزارش لحظه به لحظه خود از مراسم نوشت: پیش از بایدن، کامالا هریس، معاون وی راس ساعت ۱۱:۲۵ دقیقه به‌عنوان اولین زن سیاه‌پوست و آسیایی‌تبار سوگند خورد تا تاریخ حضور زنان در این سمت با او آغاز شود. کامالا هریس در حالی که همسرش انجیل را در برابر او نگه داشته بود، سوگند یاد کرد. مراسم سوگند او را سونیا سوترمایر، نخستین زن لاتین‌تبار دیوان عالی انجام داد. این لحظه برای بسیاری شاید به اندازه لحظه سوگند جو بایدن اهمیت داشت؛ چراکه او نخستین زن در تاریخ آمریکاست که به جایگاه دومین فرد قدرتمند کشورش دست پیدا می‌کند.

اما پس از مراسم سوگند کامالا هریس، زمان که به ساعت ۱۱ و ۴۸ دقیقه به وقت شرق آمریکا رسید، ایالات‌متحده شاهد حضور جو بایدن در پشت تریبون بود تا با اجرای جان رابرتز، رئیس دیوان عالی مراسم سوگند را به جا آورد. او در سال ۲۰۰۹ در مقام معاونت رئیس‌جمهوری سوگند خورد اما ۱۲ سال بعد، خود در قامت رئیس‌جمهور پشت تریبون رفت و تبدیل به چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا شد.

مراسم اما چندین سلبریتی نیز داشت: ابتدا لیدی گاگا، سلبریتی هوادار دموکرات‌ها سرود ملی آمریکا را با گروه کر ارتش اجرا کرد و بعد نوبت به جنیفر لوپز، خواننده-بازیگر آمریکایی رسید تا با اجرای یک آهنگ، مراسم را برای سوگند خوردن بایدن آماده کند.

این مراسم که در عصر حاکمیت کرونا در آمریکا برگزار شد، با رعایت فاصله اجتماعی همراه بود و به همین دلیل تعداد مدعوین کم بود و این بار خبری از جار و جنجال‌های تعداد حضور مهمانان نبود.  رکورد بیشترین حضور به سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد که مربوط به مراسم باراک اوباما بود و در آن مراسم یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر حضور پیدا کردند. البته ترامپ نیز مدعی است که رکورد اوباما را در سال ۲۰۱۷ شکسته است؛ اما تخمین‌های صورت‌گرفته، بین ۷۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار نفر بوده که این رقم حتی نسبت به دور دوم مراسم سوگند اوباما که یک میلیون نفر بوده، کمتر است.

بایدن اما در مراسم خود پس از اینکه سوگند یاد کرد، پشت تریبون رفت تا نخستین سخنان خود را در قالب چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کند. او  بخش نخست سخنانش را  بر اتحاد و عبور از کدورت‌ها متمرکز کرد. این حلقه مفقوده آمریکا در عصر بایدن است و به گفته اکونومیست، بایدن، رئیس‌جمهور «ایالات متفرقه» آمریکا شده است. او اما وعده داد که بدون تعصب، رئیس‌جمهور همه کشورش خواهد بود و برای آنهایی هم که رای نداده‌اند، به همان اندازه وظیفه خدمت‌رسانی دارد و فرقی بین آنها و حامیانش نیست. در این راستا جو بایدن کنار گذاشتن اختلافات سیاسی را رمز مبارزه با کرونا دانست و گفت: «باید با کنار گذاشتن اختلافات خود همچون یک ملت متحد به نبرد با کرونا برویم، باید با وجود تفاوت‌ها، تحملمان را بالا ببریم و تلاش کنیم با قرار دادن خودمان در موقعیت مخالفمان، به یکپارچگی برسیم.» جو بایدن سخنرانی مراسم تحلیف خود را با سوگند به وفاداری به قانون اساسی خاتمه داد و از مردم کشورش خواست که به جای نفاق به اتحاد، به جای تاریکی به روشنایی دل بسپارند تا به گفته او: «تاریخ آمریکا را از نو بنویسیم.»

عمده سخنان بایدن روی اتحاد استوار بود. این اعتقاد وجود دارد که بایدن برای ۴ سال آینده میراث‌‌دار آمریکای ترسناک ترامپ است و او خوب می‌داند که بیش از ۷۰ میلیون نفر به مرد مونارنجی جمهوری‌خواهان رای داده‌اند. بایدن البته پیش از او گفته است که در نخستین روز کاری‌اش پس از مراسم تحلیف، اقدامات ترامپ را با دستورات اجرایی لغو خواهد کرد که مهم‌ترین آنها لغو ممنوعیت سفر اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا است. جو بایدن در شرایطی سکان هدایت را به دست گرفته است که دموکرات‌ها علاوه‌بر مجلس نمایندگان، یک برتری نصف و نیمه نیز در سنا دارند. درحالی‌که سنا ۵۰ به ۵۰ بین دو حزب تقسیم شده است، اما رای کامالا هریس، براساس قانون اساسی آمریکا، در مواردی که مشکل رای مساوی وجود داشته باشد، قفل‌شکن خواهد شد و همین یک برتری نسبی به دموکرات‌ها خواهد داد. با این حال به گفته ناظران، بایدن باید مراقب انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره باشد و خود نیز در سخنرانی مراسم تحلیفش به همین موضوع اشاره کرد که وی رئیس‌جمهور همه مردم است؛ اما تاکید کرد که ما باید، خیلی چیزها را از نو برقرار کنیم، خیلی دردها را درمان کنیم و خیلی مرمت کنیم.