به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مخالفان گزینه جو بایدن برای وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده دلیل خود را بسته کمکی ۹/ ۱ تریلیون دلاری رئیس‌جمهور آمریکا برای مقابله با تاثیرات شیوع ویروس کرونا در کشور و طرح‌های او در رابطه با مالیات و هزینه‌کرد دولت عنوان کرده‌اند. در این راستا اوایل هفته جاری اعضای دو حزب در یک نشست مجازی با مقامات ارشد کاخ سفید حضور پیدا کردند و درباره لزوم ارائه چنین بسته مالی بزرگی بحث و تبادل نظر کردند.

در این راستا چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در سنا گفت جنت یلن برای دومین بار تاریخ‌ساز شده است؛ چراکه هفت سال قبل نیز او به‌عنوان نخستین زن توانست سکان مدیریت فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات‌متحده) را در دست بگیرد. چاک شومر در توییتر نوشت: «سراسر سالن وزارت خزانه‌داری تصاویر وزرای خزانه‌داری از زمان الکساندر همیلتون تاکنون به چشم می‌خورد که همگی آنها از میان مردان هستند. بسیار خشنودم امروز به جنت یلن رای دادم تا تصویر نخستین زن به تصاویر آن سالن اضافه شود.» یلن برای اجرای طرح‌های مالی جو بایدن در ارتباط با شیوع بیماری کرونا و سرمایه‌گذاری ۲ تریلیون دلاری برای زیرساخت‌ها، آموزش، پژوهش و پروژه‌های زیست محیطی نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

وزارت خزانه‌داری همچنین بر طرح دولت بایدن برای کمک به انجام این نوآوری‌ها با افزایش مالیات شرکت‌ها از ۲۱ درصد به ۲۸ درصد و نیز افزایش مالیات افرادی که سالانه بیش از ۴۰۰ هزار دلار درآمد دارند، نظارت خواهد داشت. یکی دیگر از برنامه‌های مهم جنت یلن بازبینی فوری سیاست تحریم‌های اقتصادی است که در دولت دونالد ترامپ شمار موارد آن افزایش یافت. جنت یلن به سنا گفته است قصد دارد اطمینان یابد آیا این تحریم‌ها به شیوه «مناسب و مدبرانه‌ای» اعمال شده‌اند یا نه.

کمیته اقتصادی مجلس سنا هفته گذشته با ۲۶ رای موافق و بدون هیچ رای مخالفی صلاحیت جنت یلن را تایید کرده بود و روز دوشنبه هم او در صحن اصلی مجلس سنا با کسب ۸۴ رای موافق در برابر ۱۵ رای مخالف موفق به کسب رای اعتماد شد. با این حال جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌ها با بخش‌هایی از بسته مالی بزرگ تیم بایدن مشکل دارند. به گفته چند منبع آگاه، قانونگذاران در هر هر دو حزب احتمال محدود کردن برخی از عناصر موجود در این طرح را مطرح کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به چک‌های اضافی ۱۴۰۰ دلاری به هر فرد و اطمینان از توزیع منصفانه‌تر کمک‌های اضافی اشاره کرد. آنها همچنین از دولت خواسته‌اند داده‌هایی ارائه دهد که هزینه‌های پیشنهادی را توجیه کند؛ این داده‌ها شامل ۳۵۰ میلیارد دلار کمک دولتی و محلی و ۱۳۰ میلیارد دلار برای بازگشایی مدارس در دوران پاندمی است. او حالا از میانه مذاکرات وارد موضوع خواهد شد و مسوولیت متقاعد کردن جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها با اوست که توضیح دهد چرا اقتصاد به یک بسته چند هزار دلاری دیگر نیاز دارد. در این زمینه یلن تقریبا همصدا با بایدن است که از کنگره خواسته است «بزرگ عمل کند»، تا مانع ایجاد زخم‌های درمان نشدنی در پیکره اقتصاد این کشور در درازمدت شود و هر دو از پول قرض گرفته شده برای تامین اعتبار یک بسته کمک مالی دیگر حمایت کرده‌اند. یلن می‌گوید: «انجام ندادن این کار موجب بدتر شدن وضعیت کارگران و خانواده‌ها خواهد شد.» یلن تصریح کرد: «لایحه صورت مالی سال گذشته فقط یک پیش‌پرداخت بود تا اینکه ما را به چند ماه آینده برساند. ما تا بهبود کامل اقتصادی راه درازی در پیش داریم.» یلن در نهایت تایید کرده است حمایت مالی کوتاه‌مدت با ثبات مالی درازمدت مغایرت ندارد و توضیح داد که اقتصاد سالم‌تر در نهایت درآمد بیشتری برای دولت ایجاد می‌کند.