پلیس اما گفته است که مانند هفته گذشته اعتراضات را به رسمیت نمی‌شناسد و با آن برخورد می‌شود. طبق گزارش‌ها، پلیس و نیروهای امنیتی پیشاپیش تظاهرات روز یکشنبه تعدادی از نزدیکان و متحدان الکسی ناوالنی را بازداشت و محدودیت‌هایی برای رفت و آمد در سطح مسکو اعمال کردند. به دنبال بازداشت الکسی ناوالنی، هفته گذشته تظاهرات اعتراضی در ۱۰۰ شهر روسیه برگزار شد و رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند بیش از چهار هزار نفر در این اعتراضات بازداشت شدند. در این راستا هواداران الکسی ناوالنی روز یکشنبه در مسکو و در میدان لوبیانکا تجمع کردند. ساختمان سرویس امنیت فدرال روسیه در نزدیکی این میدان قرار دارد.

الکسی ناوالنی پیش‌تر ادعا کرده بود که سرویس امنیت فدرال روسیه او را با گازاعصاب نووی‌چوک مسموم کرده است. در این شرایط اداره پلیس مسکو نیز محدودیت‌هایی برای رفت و آمد در بیشتر مناطق مرکزی مسکو از میدان سرخ تا لوبیانکا  اعلام کرد و هفت ایستگاه مترو در حوالی این دو میدان نیز روز یکشنبه بسته شدند. همزمان رستوران‌های این منطقه نیز تعطیل شدند و برخی از فروشگاه‌های بزرگ در میدان سرخ نیز صبح یکشنبه مغازه‌ها را تعطیل کردند و فعالیت‌هایشان را از عصر از سر گرفتند. ایرینا ولک، سخنگوی وزارت کشور روسیه روز شنبه به هواداران الکسی ناوالنی هشدار داده بود که با حضور در هرگونه تجمعی محدودیت درباره کرونا را نقض خواهند کرد و آنها به این منظور مقابله خواهند کرد.

سخنگوی وزارت کشور روسیه گفته بود کسانی که این مقررات را نقض کنند با اتهامات کیفری روبه‌رو خواهند شد. با این حال تظاهرات هفته گذشته در حمایت از الکسی ناوالنی بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین تظاهرات در روسیه طی سال‌های اخیر بود و مقامات امنیتی روس در تلاش هستند تا مانع تکرار چنین اعتراضاتی شوند. الکسی ناوالنی که در مورد فساد اداری و مالی مقامات روسی تحقیقاتی انجام داده است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را مسوول و آمر مسمومیت خود می‌داند. با وجود تکذیب‌های روسیه، به تازگی تحقیقات مشترک چندرسانه خبری و همچنین «بلینگ‌کت»، وب‌سایت تخصصی بریتانیایی در حوزه راستی‌آزمایی نشان داد که سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) در مسمومیت الکسی ناوالنی با یک عامل عصبی دخالت مستقیم داشته است.

چند روز قبل از بازگشت الکسی ناوالنی به مسکو، او به اتهام نقض حکم حبس تعلیقی خود در فهرست افراد تحت پیگرد قرار گرفت. حکم حبس تعلیقی الکسی ناوالنی در سال ۲۰۱۴ و به جرم اختلاس صادر شد؛ ولی او همان زمان ضمن رد این اتهام اعلام کرد که این پرونده انگیزه‌های سیاسی دارد. دادگاه حقوق بشر اروپا نیز در حکم خود اعلام جرم علیه او را بی‌اساس تشخیص داد. دوره اجرای حبس تعلیقی ناوالنی روز ۳۰ دسامبر گذشته به پایان رسید.