راهپیمایی علیه دولت کودتایی میانمار

تقریبا یک هفته پس از کودتای ژنرال‌های این کشور  و  بازداشت رهبران غیرنظامی و بازگرداندن میانمار به دوران حکومت نظامیان، حالا مردم این کشور با صدای بلند خواست خود را مطرح می‌کنند.

صدها هزار نفر در آخر هفته، در شهرهای بزرگ و کوچک به خیابان‌ها آمدند و دست به اعتراض زدند. آنها بادکنک‌ها و روبان قرمز، همچنین پرچم سورمه‌ای مزین به یک ستاره سفید و طاووس طلاییِ جنگی که علامت حزب برکنار شده از قدرتِ لیگ ملی برای دموکراسی است، با خود حمل می‌کردند. آنها دوباره شعار آزادی آنگ‌سان سوچی را سر می‌دادند که از پیش نیز تجربه ۱۵ سال حبس خانگی در دوران حکومت ۵۰ ساله نظامیان را دارد. به مدت ۵ سال، لیگ ملی برای دموکراسی که حزب خانم آنگ‌سان سوچی است، هدایت یک دولت غیرنظامی را بر عهده گرفته بود، هرچند ارتش کاملا از قدرت کنار نرفته بود. اما ارتش در روز اول فوریه دست به کودتا زد تا تصور هر گونه تقسیم قدرت در این کشور از بین برود.

در گذشته ارتش این کشور با تجمع‌هایی از این دست با خشونت رفتار می‌کرد و پاسخ اعتراض‌ها گلوله بود که در این راستا می‌توان به تیراندازی به دانشجویان و راهبان بودایی اشاره کرد. در حال حاضر نیز ارتش این کشور دست به قطع کردن اینترنت زده و صدها نفر را نیز بازداشت کرده است. اما یادآوری قتل عام معترضان طرفدار دموکراسی توسط ارتش در سال ۲۰۰۷ مانع از سرازیر شدن راهپیمایان به خیابان‌ها در آخر هفته نشد.

 «کا‌نی زاو» که روز یکشنبه در این اعتراض‌ها حضور پیدا کرده بود، گفت: «اهمیتی نمی‌دهم که دوباره شلیک کنند، چرا که زندگی زیر چکمه نظامیان برابر با مرگ است.» او تصریح کرد پیش از اینکه کامل بمیرند، آنها باید اعتراض کنند.