وحشت در ساعت9 شب

«خلیل- آراف» همچنین نوشتند؛ این حمله راکتی که در نوع خود در یک شهر کردنشین نادر بود تنش‌هایی را برانگیخت که پیش‌تر به واسطه تهدید اهداف آمریکایی از سوی شبه‌نظامیان به اوج خود رسیده بود.‌اگرچه در ابتدا گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفت اما سپس اعلام شد که مسوولیت آن را گروهی به‌نام «اولیاءالدم» برعهده گرفته است. شمار زیادی از گروه‌های این‌چنینی در سال گذشته مسوولیت حملات موشکی را بر عهده گرفته‌اند. وزارت داخلی اقلیم کردستان اصابت «چندین موشک» را تایید و اعلام کرد، مقامات امنیتی در حال بررسی جزئیات این موضوع هستند. این وزارت‌خانه شهروندان را فراخواند تا در خانه‌هایشان بمانند. برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق در توییتی این حمله موشکی را یک تنش خطرناک و یک اقدام تروریستی جنایتکارانه خواند. دو منبع امنیتی هم گفتند که این موشک‌ها از داخل منطقه خودمختار کردستان شلیک شده‌اند. از سال ۲۰۱۷ که عراق رسما پیروزی بر داعش را اعلام کرد، نیروهای ائتلاف سربازان خود در عراق را به ۳۵۰۰ نفر کاهش دادند که ۲۵۰۰ تن از آنها آمریکایی هستند. یک منبع از درون ائتلاف به خبرگزاری فرانسه گفته بیشتر این نیروها در یک پایگاه نظامی در فرودگاه اربیل مستقر هستند.

در پی این حمله موشکی آنتونی بلینکن وزیر‌خارجه ایالات‌متحده دستور انجام تحقیقات کامل در این زمینه را داده است. او همچنین وعده داد که مسوولان این حمله مورد بازخواست قرار می‌گیرند. خبرگزاری الجزیره هم نوشت که با اصابت این راکت‌ها به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی اربیل، این فرودگاه تعطیل و پروازها دچار وقفه شده است. مسرور بارزانی، نخست‌وزیر کردستان عراق‌ هم در توییتر ضمن محکوم کردن این حملات و دعوت به آرامش مردم این اقلیم گفت با آنتونی بلیکن، وزیرخارجه آمریکا در این‌باره گفت‌وگو کرده و همچنین دستور آغاز تحقیقات درباره نحوه این حمله و عوامل آن را صادر کرده است. به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، فرودگاه اربیل یکی از سه پایگاه نظامی مهم باقی‌مانده نیروهای آمریکایی با تعداد قابل‌توجهی سرباز در آن است. نیروهای ضد‌تروریسم کرد اعلام کردند که خودرویی که این راکت‌ها از آن شلیک شده را یافته‌اند. به نوشته «خلیل- آراف»، گروه «اولیاء‌الدم» اعلام کرد که این حمله را در راستای انتقام از مرگ «رهبران شهید» انجام داده است. این گروه در اوت گذشته هم مسوولیت دو حمله به نیروها و تاسیسات نظامی آمریکا در عراق را بر عهده گرفت.

«مایکل نایت»، تحلیلگر موسسه واشنگتن برای خاور‌نزدیک، گفت که مقیاس و دامنه حمله راکتی به اربیل به‌شدت غیرمعمولی بزرگ بود. او معتقد است که هدف «عمدی» این حمله مصدوم کردن یا کشتن نیروهای آمریکایی (اعم از پیمانکاران و نیروهای غیرنظامی) بوده است. این تحلیلگر بر این باور است که هدف دیگر این حمله راکتی در بهترین حالت «زهر چشم گرفتن» و در بدترین حالت «کشتن متحدان کُرد آمریکا» بوده است.

واکنش‌ها به حمله راکتی به اربیل

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، در سخنانی ضمن محکوم‌کردن حمله راکتی به پایگاه «الحریر» در اربیل، از شورای امنیت و سازمان ملل خواست که این تهدیدات را جدی بگیرند و برای پایان دادن به تهدیدات علیه اقلیم کردستان با کمک به دولت عراق در اجرای قانون اساسی و به‌ویژه ماده ۱۴۰ آن تلاش کنند. وی همچنین از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرماندهی‌کل نیروهای مسلح عراق و همچنین فرماندهی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق خواست که هرچه سریع‌تر سازوکار هماهنگی با اقلیم کردستان عراق را وضع کنند و نیروهای امنیتی موسوم به آسایش و پیشمرگ کرد با ارتش و نیروهای امنیتی عراق و همچنین ائتلاف بین‌المللی در منطقه همکاری کنند. «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق، هم با محکوم کردن این حمله گفت، اینگونه اقدامات شنیع به منزله تهدید‌هایی جدی و خطرناک برای ثبات است و عراق باید از اقدامات «خصمانه خارجی» حفاظت شود.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، هم پس از حملات راکتی به اربیل، دستور تشکیل کمیته‌ای برای تحقیق در این‌باره را صادر کرد. طبق بیانیه صادره از سوی کمیته اطلاعات امنیتی عراق، این کمیته با مقامات ذی‌صلاح اقلیم کردستان مشارکت خواهد کرد تا درباره جزئیات حمله فرودگاه بین‌المللی اربیل تحقیق کند. محمد الحلبوسی، پارلمان عراق نیز گفت: «ما خواهان مجازات کسانی که امنیت کشور و شهروندان را نقض می‌کنند، هستیم.» وی افزود: «این عمل جنایتکارانه نوعی تشدید اوضاع و هدف قرار‌دادن امنیت کشور است.» جبهه «نجات و توسعه» به رهبری اسامه النجیفی نیز ضمن محکوم کردن حمله موشکی اعلام کرد «هدف این حمله ایجاد هرج و مرج ... علیه عراق بود.»  این جبهه اعلام کرد که این عمل غیرمسوولانه را محکوم و حمایت مطلق خود از اقلیم کردستان در رویارویی با این جنایات تروریستی را اعلام می‌کند و از دولت خواست «برای کشف تروریست‌ها و برنامه‌های آنها و احزابی که آنها را وادار به انجام این جنایات می‌کنند، بازداشت و به محاکمه بکشد تا همه کسانی که خواهان تجاوز هستند و هرج و مرج را گسترش می‌دهند و برای ضربه‌زدن به بنیان‌های دولت تلاش می‌کنند یک درس عبرت باشد.»

گروه عراقی «سرایا اولیاء‌الدم» پس از برعهده گرفتن مسوولیت حمله به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی اربیل، بیانیه‌ای را در این‌باره صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «به لطف خدا و دعای ملت عراق در ساعت ۹:۱۵‌دقیقه دوشنبه‌شب به وقت محلی نیروهای سرایا اولیاء‌الدم موفق به انجام یک عملیات ویژه علیه اشغالگران آمریکایی در شمال کشور عزیزمان شدند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «به پایگاه الحریر اشغالگران در هفت کیلومتری اربیل نزدیک شده و موفق شدیم با شلیک ۲۴موشک ضربه مهلکی به آنها بزنیم و این موشک‌ها به‌طور دقیق به اهداف اصابت کردند و سامانه «CRAM» و موشک‌های اشغالگران موفق به رهگیری این موشک‌ها نشدند.» این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد سامانه‌های راداری برخی از این موشک‌ها را منحرف کردند. «سرایا اولیاء‌الدم» در ادامه بیانیه خود آورده است: «این حمله منجر به وارد شدن خسارت‌های قابل‌توجهی به تجهیزات اشغالگران از انبارهای سلاح گرفته تا هواپیماها شد و طی آن شماری از عناصر اشغالگر نیز مجروح شدند.» این گروه در ادامه تاکید کرد: «به‌ ملت عراق نیز می‌گوییم موشک‌هایی که به بیرون از پایگاه مذکور اصابت کردند موشک‌های آمریکایی هستند که برای رهگیری موشک‌های ما شلیک شدند و ما بار دیگر با ملت پایدار عراق تجدید‌بیعت می‌کنیم که به گرفتن انتقام خون فرماندهان شهید ادامه دهیم و اشغالگران آمریکایی از حملات‌مان در هر وجب از خاک میهنمان حتی در کردستان در امان نخواهند بود و ما وعده یک عملیات ویژه دیگر را به شما می‌دهیم.»