«رافائل مایندر» و «مایک ایوز» در گزارش ۱۸ فوریه برای نیویورک تایمز نوشتند، این خواننده ابتدا در یک دانشگاه خود را محبوس کرده بود تا مانع از اجرای حکم زندان خود شود. این خواننده ۳۲ ساله سه‌شنبه ۲۸ بهمن در خانه‌اش در شهر «لیلدا» در شمال شرق منطقه کاتالونیا دستگیر شد و اعتراضات در مخالفت با زندانی کردن او تا پنج‌شنبه هم ادامه یافت و معترضان در شهرهای مادرید، بارسلونا و دیگر شهرها به خیابان ریختند. شعار مردم در آزادی این خواننده رپ زمانی به خشونت گرایید که معترضان بطری‌ها، سطل‌های زباله و وسایل دیگری را به آتش کشیدند و همزمان نیروهای پلیس هم با باتون و گلوله‌های مشقی با آنها رو در رو شدند و معترضان را پراکنده کردند. دستگیری این خواننده موجب دامن زدن به بحثی گسترده در اسپانیا در مورد قوانین این کشور درخصوص آزادی بیان شده است. گزارشگران نیویورک تایمز می‌نویسند، برخی از قوانین اسپانیا بسیار سختگیرانه است و برای نهادهای دولتی خطرناک محسوب می‌شود.

«اونیداس پودموس»، یکی از احزاب حاضر در ائتلاف حاکم اسپانیا از جناح چپ افراطی، خواستار «عفو کامل» هاسل و یک خواننده رپ دیگر به نام «والتونیک» شده است. والتونیک هم که یک خواننده رپ کاتالان است به دلیل «ستایش از گروه‌های تروریستی» و توهین به خاندان سلطنتی به زندان محکوم شده و از سال ۲۰۱۸ تاکنون به‌عنوان پناهنده در بلژیک زندگی می‌کند. پس از اتهامات هاسل، دولت ائتلافی چپ‌گرا اعلام کرد بخش‌هایی از قوانین مدنی و کیفری خود را بازنگری خواهد کرد. با این حال، صدها نفر از معترضان در بارسلون، مرکز استان کاتالونیا در میانه راهپیمایی با خواندن آواز و ترانه‌های رپ در یکی از میدان‌های مرکزی شهر فریاد می‌زدند: «پابلو هاسل، آزادی» و «رسانه‌های اسپانیا، دروغگو». از زمان بازداشت هاسل تاکنون حدود ۸۰ نفر از معترضان بازداشت و بیش از ۱۰۰ نفر نیز در درگیری با پلیس زخمی شده‌اند. در جریان ناآرامی‌ها در شهر «ویک» یک ایستگاه پلیس شهری مورد حمله قرار گرفت و معترضان در چندین شهر از جمله مادرید، پایتخت به ویترین مغازه‌ها و بانک‌ها آسیب رساندند.

یکی از راهپیمایان جوان در جریان درگیری یک چشم خود را از دست داده است. پلیس منطقه کاتالان گفت تحقیقاتی داخلی را آغاز کرده تا معلوم شود آیا این حادثه بر اثر برخورد گلوله‌های پلاستیکی پلیس به وجود آمده یا نه. گزارشگران نیویورک تایمز افزودند، دو سال و نیم حکم این خواننده به ۹ ماه کاهش یافته است اما حقیقت این است که زندانی کردن یک هنرمند به خاطر قطعه شعری جامعه هنری اسپانیا را آزرده‌خاطر کرده است. بیش از ۲۰۰ نویسنده و هنرمند برجسته اسپانیایی در طوماری به دفاع از هاسل پرداخته و هشدار دادند که قانون فعلی اسپانیا تهدیدی است بر «تمام شخصیت‌های مردمی که جرات انتقاد علنی از اقدامات نهادهای دولتی را به خود داده‌اند».

«مایندر- ایوز» در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند این تظاهرات تا روز پنج‌شنبه ادامه داشت و بسیاری از معترضان در شهرهای مختلف بازداشت شدند. معترضان با پرتاب سنگ به سوی پلیس، بسیاری از پنجره‌ها را شکسته و سطل‌های زباله را به آتش کشیدند. روزنامه‌نگاران حاضر در محل تصاویر و ویدئوهایی را روی فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی پست کردند که تعداد زیادی از معترضان را نشان می‌داد که ماسک‌های جراحی بر صورت داشتند و خشمگینانه فریاد می‌زدند. یکی فریاد می‌زد:«پابلو، رفیق، تو تنها نیستی». همچنین گزارش شد که اتاق خبر روزنامه «ال پریودیکا دو کاتالونیا» هم مورد حمله قرار گرفت. «پره فرر»، مدیر پلیس منطقه‌ای کاتالونیا گفت، افسران این نیرو با یک «سناریوی بسیار پیچیده» به دلیل «حجم بالای بی‌نظمی عمومی» که شامل غارتگری بوده، مواجه شده‌اند.روز چهارشنبه مقام‌های مادرید اعلام کردند دسترسی به ایستگاه قطار مرکزی در نتیجه اختلال در «نظم عمومی» محدود شده است. روز پنج‌شنبه درگیری‌ها در حالی به اوج خود رسید که حدود ۳۰۰ نفر از معترضان با پلیس در بارسلون درگیر شدند. برخی معترضان در میدان «پوترا دل سول» در مرکز مادرید هم با پلیس درگیر شدند چرا که تلاش داشتند وارد پارلمان شوند. گزارشگران نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند نام واقعی هاسل «پابلو ریوادولا دورو» است که از پیش از محکوم شدنش به زندان در سال ۲۰۱۸ شهرتی عمومی یافته است. او پلیس اسپانیا را به قساوت و بی‌رحمی متهم کرده، قضات را با نازی‌ها مقایسه و حمایت خود از ETA (گروه جدایی‌طلب باسک) را اعلام کرده که دو سال پیش و پس از دامن زدن به یکی از درازدامن‌ترین کارزارهای تروریستی در اروپای مدرن، منحل شد. در سال ۲۰۱۸، دیوان عالی اسپانیا هاسل را به دو سال زندان به اتهام ستایش از تروریسم و توهین به سلطنت متهم کرد اما سپس یک قاضی حکم را به ۹ ماه کاهش داد. ماه گذشته، به هاسل دستور داده شده بود تا نیمه فوریه خود را به زندان معرفی کند.

فشار عمومی موجب شد وزارت دادگستری اسپانیا دوشنبه گذشته اعلام کند که در نظر دارد قوانین کیفری کشور را مورد بازنگری قرار دهد تا احکام مرتبط با انواع تخلفات مربوط به آزادی بیان را کاهش دهد. این وزارتخانه توضیح بیشتری در این رابطه نداد. از جمله حامیان پابلو هاسل می‌توان به برخی سیاستمداران اسپانیایی، کارگردانی به نام «پدرو آلمودووار» و ستاره بازیگری «خاویر باردم» اشاره کرد. عفو بین‌الملل دستگیری این خواننده رپ را «محدودیتی نامتناسب و گسترده بر آزادی بیان» نامید. عفو بین‌الملل در گزارش خود افزود: «هیچ کس نباید به صرف آزادی بیان در رسانه‌های اجتماعی مورد تعقیب کیفری قرار گیرد... آزادی‌هایی که‌ آشکارا و به‌طور مستقیم موجب خشونت نمی‌شوند نمی‌توانند با کیفر مواجه شوند.»