اعتصاب سراسری در میانمار

در کشوری که به تاریخ اهمیت زیادی داده می‌شود، معترضان روز ۲۲ ماه فوریه ۲۰۲۱ (۲۲/ ۲/ ۲۰۲۱) را برای برگزاری این اعتراض و اعتصاب سراسری بسیار مهم می‌دانند و آن را با اعتراضات ۸ اوت ۱۹۸۸ (۸/ ۸/ ۱۹۸۸) مقایسه می‌کنند که اعتراضات ضد‌دولتی به خاک و خون کشیده شد. واکنش نیروهای امنیتی میانمار در این اعتراضات اخیر کمتر خشن بود اما در جریان همین اعتراضات هم که در روز شنبه برگزار شد، سه تن کشته شدند. البته سرکوب روز شنبه در استان ماندالای باعث نشد تا معترضان دست از کار بکشند و روز یکشنبه نیز اعتراضاتی برگزار شد و در آن نیز ده‌ها هزار تن در یانگون حضور یافتند.

رسانه خبری دولتی MRTV میانمار به معترضان نسبت به برگزاری راهپیمایی روز دوشنبه هشدار داده و گفته بود: «معترضان اکنون مردم به‌ویژه نوجوان‌ها و جوان‌ها را تحریک می‌کنند تا در مسیر تقابل گام بردارند و این روند، به از دست دادن جانشان می‌انجامد.»

روز دوشنبه علاوه بر بازارها و فروشگاه‌های محلی، شعبه‌های فروشگاه‌های بین‌المللی و غذاخوری‌های خارجی نیز بسته بودند. در این راستا وزارت خارجه میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «مقام‌ها نهایت خویشتنداری را داشته‌اند.» این وزارتخانه همچنین برخی از کشورهای خارجی را بابت دخالت مشخص در امور داخلی میانمار مورد انتقاد قرار داد. بسیاری از کشورهای غربی کودتا در میانمار و دستگیری آنگ‌‌سان سوچی، رهبر دوفاکتو و رئیس‌جمهوری این کشور به‌همراه چند تن از مقام‌های میانماری و سیاستمداران را محکوم کرده و حتی برخی از آنها به دنبال اعمال تحریم‌های مجدد علیه میانمار هستند. در این شرایط وزیر امور‌خارجه آمریکا در پی اعلام کشته‌شدن معترضان مربوط به تظاهرات اخیر در میانمار اظهار کرد که آمریکا اقدام قاطع علیه مقام‌های میانماری را که به سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان کودتای نظامی در این کشور می‌پردازند، ادامه می‌دهد. نیروهای امنیتی میانمار نتوانسته‌اند بیش از دو هفته اعتراضات هر روزه و جنبش نافرمانی مدنی در این کشور که لغو کودتای اول فوریه و آزادی آنگ‌سان سوچی، رهبر منتخب بازداشت‌شده این کشور را طلب می‌کند، متوقف کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور‌خارجه آمریکا در پستی در توییتر نوشت: «آمریکا به اتخاذ اقدام قاطع علیه عاملان ارتکاب خشونت علیه مردم برمه همچنان که آنها خواستار بازیابی دولت منتخب دموکراتیک‌شان هستند، ادامه خواهد داد.» او اضافه کرد: «ما در کنار مردم برمه می‌ایستیم.» این اطمینان‌دهی وزیر خارجه آمریکا ۱۰ روز بعد از آن مطرح شد که آمریکا اقدام به اعمال تحریم‌هایی علیه رئیس‌جمهور موقت میانمار و چند مقام ارشد نظامی دیگر این کشور کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم اعمال تحریم‌ها علیه مسوولان سرنگونی دولت غیرنظامی این کشور جنوب‌شرق آسیا شامل وزیر دفاع و سه شرکت فعال در حوزه سنگ‌های قیمتی را تایید کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم تحریم‌ها علیه دو مقام ارشد نظامی میانمار را به‌روز رسانی کرده و آنها را متهم به ایفای نقش رهبری در کودتا کرد. جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در زمان تحریم‌های ۱۱ فوریه گفت: «اگر خشونت بیشتری علیه معترضان آرام وجود داشته باشد، ارتش برمه درخواهد یافت که تحریم‌های امروز تنها بخش اول است.»

ناظران می‌گویند اعتراض‌های روز دوشنبه بزرگ‌ترین اعتراض از روز اولی است که دولت کودتا در این کشور تشکیل شده است، در حالی که ایالات‌متحده هشدار داده است در صورت ادامه سرکوب، ژنرال‌های حاکم در این کشور با تنبیه‌های بیشتری روبه‌رو خواهند شد.

در شهر یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار ده‌ها هزار نفر در زیر آفتاب سوزان این شهر جمع شدند و در شعارهایی خواستار آزادی رهبران دستگیر‌شده، شدند و از مردم نیز خواستند در اداره‌‌های خود حاضر نشوند.

معترضان همچنین به‌طور دسته‌جمعی در پایتخت، نایپیداو، دومین شهر بزرگ ماندالای‌ و شهرهای مختلف در سراسر کشور‌ از جمله در ماییتکینا، هپان، پینمانا، داوی و باهو حضور پیدا کردند.

معترضان‌ در حالی روز دوشنبه دست به تجمع زدند که طرفداران جنبش نافرمانی مدنی (CDM)‌ که گروهی متشکل از سازماندهی مقاومت هستند از مردم خواستند برای «انقلاب بهار» با یکدیگر متحد شوند. در توییتر این گروه نوشته شده بود: «میلیون‌ها نفر به درخواست آنها پاسخ مثبت داده‌اند و مردم حضوری گسترده در روز دوشنبه داشته‌اند.

یکی از جوانان در گفت‌وگو با الجزیره گفت: ما دولت خونتا نمی‌خواهیم. آینده به دستان ما ساخته خواهد شد. مادرم زمانی که خواستم در این اعتراضات حضور پیدا کنم، مانعم نشد و او فقط گفت مراقب خودم باشم.» اما یکی دیگر از جوانان که دانشجو است از برخورد خشن نیروهای نظامی ابراز نگرانی کرد و گفت از حمله آنها ترس دارد اما آنها متوقف نمی‌شوند و به پیش خواهند رفت.

نظامی‌ها که در زبان محلی «تاتماداو» خوانده می‌شوند در یک اطلاعیه عمومی نسبت به برخورد خشن و سرکوب معترضان هشدار دادند. در این اطلاعیه حضور مردم در اعتراضات را مصداق بارز قانون‌شکنی خوانده و گفته‌اند با قانون‌شکنی به‌شدت برخورد می‌شود.

تاکنون سه معترض کشته شده‌اند و بیم آن می‌رود با ادامه‌دار بودن اعتراضات ژنرال‌ها دست خود را روی ماشه ببرند و افراد بیشتری را مورد هدف مستقیم قرار دهند. سازمان ملل و نماینده آن تام اندرو نسبت به عدم خویشتنداری نظامی‌ها هشدار داد و گفت پس از اعلام عمومی نظامی‌ها برای برخورد با معترضان نگران شده است. اندرو در توییتر خود نوشت: «هشدار به دولت خونتا! بر‌خلاف سال ۱۹۸۸، اقدامات نیروهای امنیتی در حال رصد‌شدن است و شما پاسخگوی اعمال خود خواهید بود.»