موافقت با انتشار گزارش قتل خاشقجی

کاخ سفید در یک بیانیه اعلام کرد: دو طرف درباره تلاش‌های تحت رهبری سازمان ملل و ایالات‌متحده برای برقراری امنیت در منطقه، پایان دادن صلح آمیز به جنگ در یمن و تعهد آمریکا برای کمک به عربستان سعودی در دفاع از خود در برابر گروه‌های مختلف، گفت‌وگو کردند. طبق اعلام کاخ سفید، بایدن در این تماس تلفنی بر اهمیت حقوق بشر، حکم قانون بین‌المللی و قوی‌تر و شفاف‌تر کردن روابط میان دو کشور تا‌کید کرد. در این بیانیه آمده که دولت آمریکا به عربستان سعودی گوشزد کرده مسائل حقوق‌بشری برای واشنگتن از اولویت برخوردار است. بایدن در ادامه بر رفتار مثبت عربستان سعودی در مورد پرونده لجین الهذلول، فعال زن تا‌زه آزاد شده در عربستان و حمایت عربستان از مسائل حقوق بشر در منطقه تا‌کید کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه بر تلاش دولتش برای محکم کردن پیوندهای دوستی و روابط میان دو کشور تا‌کید کرد. طبق بیانیه کاخ سفید، دو طرف بر روابط تا‌ریخی میان عربستان و آمریکا و تلاش مشترک در چارچوب منافع ملت دو کشور تا‌کید کردند. پادشاه عربستان نیز بر تمایل عربستان برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی همه‌جانبه در یمن و تلاش برای تحقق امنیت و توسعه برای ملت این کشور تا‌کید کرد. ملک سلمان در ادامه به عمق روابط تا‌ریخی میان ریاض و واشنگتن و اهمیت شراکت میان آنها در چارچوب منافع آنها و تحقق امنیت و ثبات در منطقه و جهان اشاره کرد. 

بایدن همچنین به عربستان اطمینان داده است که ریاض را در برابر دیگر کشورها محافظت خواهد کرد. با این حال دولت جدید بایدن نسبت به دولت قبلی ترامپ، موضع سختگیرانه‌تری نسبت به ریاض اتخاذ کرده و خواستار پایان جنگ داخلی در یمن و رعایت حقوق بشر در این کشور پادشاهی شده است.

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با تا‌کید بر این موارد گفت که دولت ما به‌دنبال بازنگری در روابط است. به همین دلیل است که آمریکا با انتشار گزارش قتل خاشقجی، ناراضی سعودی موافقت کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بایدن پیش از تماس تلفنی با ملک سلمان هشدار داده بود که قصد دارد با پادشاه عربستان سعودی درخصوص انتشار گزارش قتل این ناراضی سعودی صحبت کند. بایدن در زمان نامزدی خود نیز جای هیچ شک و تردیدی باقی نگذاشته بود که رفتار خود را با عربستان تغییر خواهد داد.  برنامه بایدن، به گفته خودش این بود که سعودی‌ها باید بهای اقدامات خود را بپردازند و آنها را در واقع «منفور» خواند. بایدن در مورد خانواده سلطنتی سعودی هنوز هم به‌همان اندازه صریح است. وی گفت: «در حکومت فعلی عربستان سعودی ارزش‌های اجتماعی جای چندانی ندارد.»

بایدن هم‌اکنون به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، باید در عمل با عربستان سعودی رودر‌رو شود، چه آنکه این کشور به ارزش‌های اجتماعی پایبند باشد، چه نباشد. او باید به قول‌های خود که پیش از انتخابات داد، پایبند بماند و مانع ارسال تسلیحات به این کشور شود و همچنین همان‌گونه که قول داده است باید با انتشار گزارش قتل جمال خاشقجی که توسط نهادهای اطلاعاتی آمریکا تهیه شده است، موافقت کند. رد این قتل به ولیعهد عربستان سعودی می‌رسد و دولت ترامپ نیز به دلیل نزدیکی با سعودی‌ها مانع انتشار گزارش شد. بنابر شواهد قرار است گزارش مربوط به قتل ناراضی سعودی پس از نخستین تماس تلفنی منتشر شود و این موضوع احتمالا این هفته رخ دهد.