اولین اقدام نظامی دولت بایدن در خاورمیانه

پنتاگون در بیانیه‌ای گفت که «چندین تاسیسات واقع در یک نقطه کنترل مرزی که مورد استفاده شماری از گروه‌ها  از جمله کتائب حزب الله و کتائب سید الشهدا بود» تخریب شد. این اولین اقدام نظامی دولت بایدن است. «کوپر- اشمیت»، گزارشگران نیویورک تایمز به نقل از منابع دولتی ناشناس می‌گویند این عملیات نمایش کوچکی از حمله هوایی بود. به گفته این منابع، دولت آمریکا تصمیم گرفت که در سوریه دست به تلافی بزند تا از پیامدهای دیپلماتیک نامطلوب در عراق جلوگیری شود. مقام‌های آمریکایی می‌گویند پنتاگون چند هدف بزرگ‌تر را به‌عنوان گزینه احتمالی پیش روی جو بایدن قرار داده بود اما رئیس‌جمهوری آمریکا در نهایت کوچک‌ترین گزینه را انتخاب کرد. کربی در این رابطه افزود: «این اقدامات نظامی متناسب همراستا با اقدامات دیپلماتیک از جمله مشورت با شرکای ائتلافی‌مان انجام گرفت». او افزود: «این حملات پیامی روشن دارد: اینکه بایدن در حمایت از نیروهای آمریکایی و ائتلاف دست به اقدام خواهد زد و تردیدی به خود راه نخواهد داد». 

«رامی عبدالرحمان»، مدیر گروه دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه واقع در بریتانیا، معتقد است:«در این حمله سه کامیون حامل مهمات منهدم شد و قربانیان زیادی داشت. نشانه‌های اولیه حاکی است که حداقل ۱۷ نفر کشته شده‌اند، که همگی اعضای نیروهای بسیج مردمی (حشدالشعبی) بوده‌اند». این در حالی است که خبرهای تکمیلی از کشته شدن 22 شبه نظامی سخن به میان می‌آورند. جان کربی همچنین افزود: «ما به شکلی حساب شده عمل کرده‌ایم که هدف آن رفع تنش از وضعیت کلی در شرق سوریه و عراق است». لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، که به کالیفرنیا سفر کرده بود به خبرنگاران گفت اطمینان دارد که در این عملیات اهداف درست بمباران شده‌اند. او اذعان کرد که ایالات متحده در این حمله به‌طور حساب شده عمل کرده و افزود: «ما به عراقی‌ها اجازه دادیم تا تحقیق کنند و اطلاعات جمع‌آوری کنند که این در تعیین هدف نهایی برای ما بسیار مفید بود».

جان کربی همچنین در بخش دیگری از سخنانش افزود که این انتقام به معنای تنبیه کردن مرتکبین حمله راکتی است نه تشدید بحران با برخی کشورها. حمله راکتی به اربیل از سوی یک گروه کمتر شناخته شده انجام گرفت که خود را «سرایا اولیاء الدم» نامیده بود. این گروه در بیانیه‌ای گفت که «نیروهای اشغالگر آمریکایی» را هدف گرفت. این گروه همچنین مسوولیت دو حمله راکتی دیگر در ماه آگوست به کاروان پیمانکاران آمریکایی را بر عهده گرفت. به نوشته گزارشگران نیویورک تایمز، اطلاعات اندکی در مورد این گروه وجود دارد و هنوز اطلاع دقیقی از وابستگی‌های آن به طرف‌های داخلی یا منطقه‌ای وجود ندارد. حمله راکتی اربیل با واکنش شرکای ائتلاف ضدداعش در عراق روبه‌رو شد به‌طوری‌که وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا در بیانیه مشترکی آن را محکوم کردند. آنتونی بلینکن، ژان ایو لودریان، هایکو ماس، لوئیجی دی مایو و دومینیک راب در این بیانیه نوشتند «با قوی‌ترین عبارات حمله راکتی روز ۱۵ فوریه در منطقه کردستان عراق را محکوم می‌کنیم». آنها نوشتند: «ما با قربانیان، خانواده‌های آنها و مردم عراق همدردی می‌کنیم. دولت‌های ما در کنار هم از تحقیقات دولت عراق در مورد این حمله با هدف مسوول شناختن مسببان حمایت می‌کنند. ما اشتراک نظر داریم که حملات به پرسنل نظامی آمریکا و ائتلاف و تاسیسات آن تحمل نخواهد شد.» در همان زمان آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق صحبت کرد و «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که هرچند نمی‌خواهد پیش از تکمیل تحقیقات درباره مسوولیت این حمله اظهار نظر کند، اما ایالات متحده حق دارد «در زمان و مکان مناسب» به آن واکنش نشان دهد.

نیروهای آمریکایی در یک سال گذشته هشت پایگاه خود را در عراق ترک کرده‌اند، اما اربیل اکنون درحال تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نیروهای آمریکایی است. حمله ۱۵ فوریه - که طی آن ۱۴ راکت شلیک شد - یکی از شدیدترین حملات در ماه‌های اخیر علیه نیروهای آمریکایی بود. «مایکل. پی. ملروی»، از مقام‌های ارشد سابق در امور خاورمیانه در پنتاگون گفت که این حملات محدود، سیگنالی است به طرف‌های منطقه‌ای تا از استفاده از اقمار خود بپرهیزند و این حملات باعث نمی‌شود که آنها را پاسخگو نسازیم. او معتقد است که زمان و مکان حمله هم مهم بود. ملروی در پاسخی ایمیلی به پرسش‌های نیویورک تایمز گفت:«تصمیم به حمله در سوریه به جای عراق احتمالا برای اجتناب از تبعاتی بود که ممکن است دامان دولت عراق را بگیرد که شریک مهمی در تلاش‌های دائمی علیه داعش بود. این حمله هوشمندانه بود: در سوریه انجام گرفت تا مانع سرایت ترکش‌های آن به عراق شود». بایدن روز سه‌شنبه حملات راکتی را طی تماسی با نخست‌وزیر عراق در میان گذاشت. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف اعلام کردند «کسانی که مسوول این حملات هستند باید پاسخگو باشند». 

به نوشته گزارشگران نیویورک تایمز، این حمله انتقام جویانه در ساعت 6 عصر روز پنج‌شنبه به وقت واشنگتن یا 2 بامداد جمعه 8 اسفندماه در شرق سوریه به وقوع پیوست. آژانس‌های جاسوسی آمریکا در چند روز گذشته تحقیقاتی انجام دادند تا کاملا اطمینان یابند این دو گروه مذکور عراقی مسوول حملات راکتی بودند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هم در این زمینه گفت: «ما درباره کسانی که هدف قرار دادیم، اطمینان داریم. ما می‌دانیم (چه کسانی) را زده‌ایم». او همچنین اضافه کرد: «ما اطمینان داریم که مواضع هدف قرار گرفته شده از سوی همان گروه‌های شبه نظامیان شیعه که حملات [علیه آمریکایی‌ها در عراق] را انجام دادند، مورد استفاده قرار می‌گرفت». لوید آستین همچنین تصریح کرد که او پیشنهاد این حمله هوایی را به رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه و جو بایدن صبح روز پنج‌شنبه این حمله را تایید کرد. اگرچه برخی منابع از کشته شدن 22 نفر خبر داده‌اند اما پنتاگون فقط اعلام کرد که «چندین نفر» کشته شدند و از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. 

به نوشته «کوپر- اشمیت»، گزارشگران نیویورک تایمز، کانال تلگرامی صابرین اعلام کرد که در این حمله یک نفر کشته و چند نفر مجروح شدند. این کانال همچنین اعلام کرد که حملات مذکور تعدادی ساختمان خالی را هدف گرفته است. در هر حال، آن منطقه مرزی پایگاه‌هایی است میان «القائم» و «ابوکمال» نزدیک مرز عراق و سوریه. ژنرال آستین با ذکر اینکه اطمینان دارد گروه‌های شبه نظامی را هدف قرار داده افزود که دولت بایدن در این رویکرد «تعمد» داشته است. او گفت: «ما به عراقی‌ها اجازه دادیم و ترغیبشان کردیم تا اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری و تحقیقات را انجام دهند و کمک آنها در به ثمر نشستن این حمله بسیار مفید بود». با این حال، عمدی بودن رویکرد نظامی دولت جدید آمریکا این سوال را در واشنگتن و بغداد مطرح کرده که وقتی پای حملات شبه نظامیان به پایگاه‌ها و منافع آمریکا به میان می‌آید، «خطوط قرمز دولت بایدن کجاست.» دولت آمریکا نظامیان خود در عراق را به 2500 نفر کاهش داده است. ارتش آمریکا می‌گوید عراق دیگر مانند گذشته و در مقابله با داعش، نیازی به ارتش آمریکا ندارد. مقام‌های آمریکایی اذعان کرده‌اند که حملات شبه‌نظامیان از دلایلی است که باعث شده نیروهای آمریکایی به پایگاه‌هایی نقل مکان کنند که دفاع از آنها آسان تر است.