پایگاه عین‌الاسد پیش‌تر نیز به دلیل ترور ابومهدی مهندس مورد حمله قرار گرفته بود. حمله به عین‌الاسد در حالی صورت می‌گیرد که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان قرار است روز جمعه ۵ مارس وارد عراق شود و طی اقامت خود در این کشور از برخی اماکن تاریخی و مذهبی بازدید کند. گزارش‌ها حاکی است که بر اثر حمله به عین‌الاسد یک پیمانکار غیرنظامی به دلیل سکته قلبی جان خود را از دست داد. گفته شده راکت‌ها از نوع «گراد» بود. یک مقام امنیتی عراقی به شرط فاش نشدن نام به الجزیره گفت که این راکت‌ها از منطقه «بیدر» پرتاب شد.

برخی گزارش‌های نیز حاکی است که نیروهای آمریکایی پرسنل نظامی خود را در پایگاه عین‌الاسد به مکان‌های امن منتقل کرده و برج‌های مراقبت در این پایگاه را تخلیه کرده‌اند. یک سخنگوی آمریکایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش دراین‌خصوص گفت که نیروهای امنیتی عراقی تحقیقاتی را درباره منشأ این حملات آغاز کرده‌اند. یک منبع امنیتی عراقی نیز گفت که حمله راکتی روز چهارشنبه از روستایی در نزدیکی عین‌الاسد صورت‌گرفته است. این در حالی است که واشنگتن در واکنش به این حملات که طی هفته‌های اخیر تعداد آنها افزایش‌یافته، همواره انگشت اتهام را به‌سوی شبه‌نظامیان نشانه می‌رود. عراق پس از آتش‌بس اعلام شده از سوی شبه‌نظامیان عراقی که در پی تصمیم دولت پیشین ایالات متحده مبنی‌بر خروج کلیه نظامیان و دیپلمات‌ها از این کشور صورت گرفت، پاییز نسبتا‌ آرامی را سپری کرد اما با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا به‌تدریج حملات بر ضد پایگاه‌های نظامی نیروهای ائتلاف و آمریکایی و دیگر منافع ایالات متحده از سرگرفته شد. حمله به عین‌الاسد اولین حمله در نوع خود پس از ۲۶ فوریه است که نیروهای آمریکایی به دستور بایدن مبادرت به هدف قرار دادن گروه‌های شبه نظامی عراقی در داخل خاک سوریه کردند. «کتائب حزب‌الله» و «کتائب سیدالشهدا» مورد هدف آمریکایی‌ها قرار گرفتند. این حمله به دنبال چندین هفته تنش در روابط آمریکا با برخی کشورهای منطقه رخ می‌دهد. عین‌الاسد میزبان نیروهای ائتلاف است که در عراق قرار دارد. از این پایگاه برای حمله به مواضع داعش استفاده می‌شد. این پایگاه همچنین مبادرت به اعزام پهپادهایی می‌کرد که از آنها برای هدف قرار دادن سلول‌های خفته داعش استفاده می‌شد.

حمله به عین‌الاسد حدود دو هفته پس از آن صورت می‌گیرد که چندین راکت به‌سوی یک پایگاه نظامی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، واقع در فرودگاه بین‌المللی اربیل در اقلیم کردستان عراق شلیک شد. در این حمله موشکی به نیروهای تحت رهبری آمریکا در شمال عراق یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی کشته شد. مدتی بعد از این حمله وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه ۲۶ فوریه، از حمله هوایی به نقطه‌ای در مرز سوریه و عراق خبر داد و گفت این حمله با دستور جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و به تلافی حمله هفته گذشته به پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه اربیل در کردستان عراق انجام‌ گرفته است. به نظر می‌رسد ماه فوریه ماه سختی برای نیروهای آمریکایی بود، زیرا سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد هم در همین ماه هدف حملات راکتی قرار گرفت. حضور نیروهای آمریکایی در عراق در دولت ترامپ بسیار کاهش‌یافت. در هر حال، فرمانده عملیات بغداد با اشاره به وجود طرح امنیتی دقیق در آستانه سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به بغداد، اطمینان داد وضعیت امنیتی در عراق پایدار است. احمد سلیم، فرمانده عملیات بغداد، گفت: «فرماندهی عملیات بغداد به همراه یگان‌های وابسته به آن، طرح تامین امنیت سفر آتی پاپ فرانسیس به عراق را اجرا می‌کند.» قرار است پاپ فرانسیس روز جمعه (پنجم ماه مارس جاری) برای سفری چهار روزه وارد عراق شود. رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین قرار است روز شنبه به دیدار آیت‌الله العظمی سیستانی در نجف برود. گفته شده این دیدار ۴۰ دقیقه‌ای به طور خصوصی و تنها با حضور مترجمان انجام خواهد شد.