بایدن: واکسیناسیون همه بزرگسالان تا ماه مه‌

بایدن در یک سخنرانی کوتاه در کاخ سفید گفت که دولت وی از کمپانی «جانسون اند جانسون» پشتیبانی کرده که در پی آن این شرکت و شرکای آن قادر به ساخت واکسن به‌صورت شبانه روزی هستند. دولت بایدن همچنین قراردادی را ترتیب داد که در آن غول دارویی «مرک» به شرکت « جانسون اند جانسون» برای تولید واکسن کمک خواهد کرد.

«مرک» دومین تولیدکننده واکسن در جهان است، اگرچه در تلاش خود برای تولید واکسن ویروس کرونا موفق نبود. اکنون به نظر می‌رسد با مشارکت تاریخی این دو رقیب، امیدها برای اجرایی شدن واکسیناسیون سراسری در آمریکا افزایش پیدا کرده است.

بایدن گفت: «در نتیجه روند شتاب گرفته‌ای که من ترتیب دادم، این کشور به اندازه کافی واکسن خواهد داشت، تکرار می‌کنم، برای هر بزرگسال در آمریکا...در پایان ماه مه؛ این پیشرفت است، پیشرفت مهم. » بایدن همچنین گفت که می‌خواهد تا پایان ماه جاری، همه معلمان حداقل یک دز از واکسن را دریافت کنند. اگر جدول زمانی رئیس‌جمهور برای واکسیناسیون به نتیجه برسد، نوری بر این تونل تاریک و طولانی افکنده می‌شود، گرچه او تاکید کرد که شرایط نابسامان همچنان پابرجاست. این اعلامیه در روز سه شنبه در حالی منتشر شد که سازمان غذا و دارو، مجوز فوری برای واکسن «جانسون اند جانسون» صادر کرد، که برخلاف دو واکسن دیگر تنها به یک دز تزریق نیاز دارد.

مقامات و مسوولان بهداشت آمریکا نگرانند که چهارمین موج همه‌گیری که با انواع جدیدی نیز همراه است، فاجعه آفرین باشد چراکه ایالت‌هایی مانند تگزاس و می‌سی‌سی‌پی برای بازگشایی کامل مشاغل خود عجله دارند.از سوی دیگر مقامات عالی بهداشت فدرال هفته گذشته به فرمانداران نسبت به کاهش محدودیت‌های ویروس کرونا هشدار دادند. بنا به گزارش نیویورک تایمز، بایدن گفت: «در حال حاضر ما نمی‌توانیم مراقبت‌های خود را کنار بگذاریم تا زمانی که اطمینان حاصل کنیم که پیروزی اجتناب‌ناپذیر است.»

بایدن پیش از این گفته بود که برای هر آمریکایی تا پایان ماه جولای، واکسن کافی وجود دارد اما سخنان جدید او در روز سه‌شنبه، نشان از تغییراتی در زمان‌بندی کاخ سفید می‌دهد. دولت بایدن و دولت قبلی، پیش از این تدابیری را برای پوشش ۲۶۰میلیون بزرگسال واجد شرایط تا ماه مه ‌فراهم کرده بودند.  دو تولیدکننده دیگر واکسن، «مدرنا» و «فایزر» موظفند که تا آن زمان بالغ بر ۲۰۰میلیون آمریکایی را واکسینه کنند. مذاکره با کمپانی«جانسون اند جانسون» برای انعقاد قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار برای واکسیناسیون ۸۷ میلیون آمریکایی بزرگسال دیگر، در زمان ترامپ صورت گرفته بود. اما این کمپانی زمان تحویل واکسن را به تاخیر انداخت. این کمپانی بنا بود ۳۷ میلیون دز اولیه خود را تا پایان ماه مارس تحویل دهد، اما تنها ۲۰ میلیون دز را تولید کرده بود که این امر خشم کاخ سفید را برانگیخت. در اواخر ژانویه کاخ سفید نارضایتی خود را با ارسال یک پیام صریح به این کمپانی نشان داد: این غیر قابل قبول است. در پی این اتفاق، یک سری مذاکرات در ماه فوریه میان طرفین انجام شد که در آن مقامات دولت بایدن، مرتبا «جانسون اند جانسون» را تحت فشار قرار دادند تا بپذیرند که آنها به کمک احتیاج دارند و کمپانی «مرک» را برای کمک‌رسانی پیشنهاد دادند.

«مرک» در بیانیه‌ای در روز سه شنبه، اعلام کرد که دولت فدرال برای تطبیق و در دسترس قرار دادن امکانات موجود برای تولید واکسن ویروس کرونا حدود ۲۶۹ میلیون دلار به آن پرداخت خواهد کرد. مایکل تی نالی، معاون اجرایی بهداشت انسانی در «مرک» گفت که این شرکت در حال مذاکره با چندین شرکت و دولت از جمله مقامات دولت ترامپ بوده است. نالی از ارائه برآورد تعداد دز واکسن که در نهایت این شرکت می‌تواند تولید کند، امتناع ورزید و فقط اشاره کرد که این تعداد «قابل توجه» است.

گزارش نیویورک تایمز با اشاره به نقل قول یکی از مقامات فدرال، گفت: اقداماتی که دولت انجام می‌دهد، باعث افزایش سرعت تولید «جانسون اند جانسون» می‌شود. دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت که این مراحل شامل ارائه تیمی از متخصصان برای نظارت بر تولید و پشتیبانی لجستیکی از سوی وزارت دفاع است. ضمن آنکه بایدن برای دسترسی مطلوب‌‌تر «جانسون اند جانسون» به لوازم مورد نیاز برای ساخت و بسته‌بندی واکسن‌، به «قانون تولید دفاع»، قانونی در دوران جنگ کره استناد کرده است. در راستای همین امر، بایدن گفت که به کمپانی «مرک» در روند تولید واکسن، کمک می‌کند.

دولت ترامپ و مقامات دولت بایدن همواره در تلاش برای جذب مشارکت کمپانی «مرک» در ساخت واکسن‌های تولید شده توسط شرکت‌های دیگر بودند. مقامات فدرال گفتند که رایزنی‌ها در مورد مشارکت احتمالی «مرک» و «جانسون اند جانسون» از ماه‌ها قبل در جریان بوده است، اما سخنگوی کاخ سفید اعتبار انجام این توافق را برای بایدن دانست.

گرچه این دست کمپانی‌ها پیش از این نیز با یکدیگر همکاری داشته‌اند. کمپانی «جانسون اند جانسون» در اواخر ماه گذشته با تولیدکننده فرانسوی واکسن به نام «سانوفی» قراردادی برای توزیع واکسن «جانسون اند جانسون» در اروپا منعقد کرده است. بایدن در کاخ سفید گفت که این نوعی همکاری‌ها بین شرکت‌ها را پیش از این در جنگ جهانی دوم شاهد بودیم. بایدن از کمپانی «مرک» و «جانسون اند جانسون» به پاس همکاری‌ها برای حل این بحران برای شهروندان تشکر کرد. اگر محموله‌های «جانسون اند جانسون» وارد بازار شود، ایالات‌متحده می‌تواند دزهای دیگری را به کشورهای دیگر که عرضه در آنها کم است، بفروشد یا اهدا کند که این امر در راستای تعهد علنی اعلام شده بایدن برای ایفای نقش ایالات‌متحده به‌عنوان رهبری قوی در مبارزه با همه‌گیری است. سرعت تلاش برای واکسیناسیون کشور به‌طور پیوسته در حال تسریع است.

واکسن‌های «فایزر» و «مدرنا» هر دو نسبت به واکسن «جانسون اند جانسون» شرایط دشوار‌تری برای نگهداری، نیاز دارند. ضمن آنکه واکسن «جانسون اند جانسون» را می‌توان سه ماه در دمای یخچال نگهداری کرد و همه این ویژگی‌ها سبب خواهد شد تا توزیع آن در داروخانه‌ها و کلینیک‌ها آسان‌تر باشد. به این مزایا باید قیمت ارزان‌تر آن را نیز افزود.

اگر تمام دزهای پیش‌بینی شده از راه برسد، ایالات‌متحده می‌تواند تا تابستان پیشرفت خیلی خوبی داشته باشد. از طرف دیگر، نیازهای کشور می‌تواند بنا به دلایلی افزایش یابد. ظهور انواع نگران‌کننده ویروس می‌تواند برای کسانی که قبلا واکسینه شده‌اند، نیاز به تقویت‌کننده‌ها را افزایش دهد. از سوی دیگر مقامات بهداشت فدرال امیدوارند که ادامه آزمایش‌ها نشان دهد واکسن‌ها برای کودکان بی‌خطر هستند، این بدان معناست که ده‌ها میلیون تزریق دیگر در کشور باید اجرایی شود.

صرف‌نظر از اینکه از مازاد تولید واکسن‌ها استفاده شود یا خیر، باید توجه داشت که در درازمدت تولید واکسن‌ها یک حرکت هوشمندانه است چراکه این یک نبرد طولانی و سخت خواهد بود. ما باید آماده شویم، نه فقط برای فاجعه بعدی، بلکه برای «فاجعه‌‌های» بعد.