او گفت که آمریکا با امید و امکانات تا اول ماه مه می‌تواند این بیماری مهلک را پشت سر ‌بگذارد.  بایدن در این سخنرانی ۲۴دقیقه‌ای که در قسمت شرقی کاخ سفید صورت گرفت، گفت که یک سال پررنج و محنت را آمریکایی‌ها پشت سر گذاشتند و شاهد از دست دادن جان‌های بسیاری بودند.  سخنرانی بایدن همزمان با سالگرد اعلام پاندمی بودن بیماری ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی در سال گذشته صورت گرفت. بایدن در این سخنرانی گفت که آمریکا یکی از سیاه‌ترین سال‌های تاریخ خود را پشت سر گذاشت و بیش از نیم‌میلیون نفر در آمریکا گرفتار این بیماری شدند و میلیون‌ها نفر نیز شغل و کسب‌وکار خود را از دست دادند. به گفته وی، این بیماری روی هر جنبه‌ای از حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تاثیرگذار ظاهر شد.

جو بایدن که در بخش غیراداری کاخ سفید با مردم آمریکا سخن می‌گفت، ادامه داد: «ما می‌دانیم چگونه باید این ویروس را شکست دهیم؛ با دنبال کردن علم و همکاری با یکدیگر.» جو بایدن با اشاره به ساخته شدن سومین واکسن کووید-۱۹ در آمریکا گفت: شرکت «جانسون اند جانسون»، اکنون با مدیریت دولت با رقبای خود برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون سراسری همکاری می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «وقتی من کار را در کاخ سفید آغاز کردم، گفتم قصد دارم در صد روز نخست کاری‌ام صد میلیون دز تزریق شده باشد؛ امروز می‌توانم بگویم که این هدف در شصت روز محقق می‌شود.» جو بایدن تاکید کرد که همه آمریکایی‌های بزرگسال واجد شرایط خواهند بود تا پیش از اول ماه مه واکسن کرونا دریافت کنند. وی به مردم اطمینان داد که تا شکست کامل این ویروس آرام نخواهد گرفت.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه از مردم خواست که همچنان احتیاط کنند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر شستن دست‌ها، زدن ماسک به‌صورت و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به مهار این پاندمی کمک کنند. جو بایدن در ادامه با اشاره به طرح کمک اقتصادی ۹/ ۱هزار میلیارد دلاری خود که به تصویب کنگره رسید و روز گذشته توسط او امضا و قانونی شد، گفت: «بعد از یک سال تیره، امروز امید و روزهای روشن پیش روی ما است.»

او گفت با توجه به اینکه محرک اقتصادی، کارهای اساسی را به پیش خواهد برد، سرعت واکسیناسیون نیز افزایش خواهد یافت و این برابر است با کاهش سرعت بیماری و کم شدن تعداد مرگ و میر. به این ترتیب آمریکا می‌تواند با توجه به اجرایی شدن این بسته مالی تا روز چهارم ژوئیه به زندگی عادی بازگردد.

بایدن با انتخاب روز تاریخی آمریکا برای رهایی از شر بیماری کرونا یک شرایط فوق‌العاده را تصور کرد: امید دارم در روزهای تابستانی در کنار باربیکیوهای خود به جمع‌های خانوادگی بازگردید و بعد از مدت‌ها پدربزرگ و مادربزرگ‌هایتان را به آغوش بکشید. او به صراحت تاکید کرد: «هدف این است که چهارم ژوئیه شما در کنار عزیزانتان باشید.»  بایدن در این سخنرانی به رئیس‌جمهوری پیش از خود یعنی دونالد ترامپ اشاره نکرد؛ اما بارها در این سخنرانی به‌عکس مرد مو نارنجی تاکید کرد که آمریکایی‌ها نیازمند وحدت و شنیدن حقیقت هستند. او گفت که این علم است که در برابر این بیماری قد علم کرده است. ترامپ یافته‌های علمی را ابتدا در برابر این بیماری دست‌کم گرفته بود؛ اما اخیرا در یک سخنرانی سرعت تولید واکسیناسیون در آمریکا را نتیجه اقدامات دولت خود دانسته است. بایدن اما به‌عکس ترامپ که هیچ‌گاه توصیه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌کرد، افزود: در حالی که از زمستان سیاه قصد داریم به روزهای روشن بهار و تابستان برسیم؛ اما تا آن زمان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.» بایدن در نهایت در سخنرانی خود وعده داد که دولت یک وب‌سایت ایجاد خواهد کرد تا آمریکایی‌ها از طریق آن از میزان واکسن‌های موجود در منطقه خود مطلع شوند و به این ترتیب بتوانند یک زمان مناسب برای روز واکسن خود انتخاب کنند.