الجزیره در گزارش ۱۳ مارس در این رابطه نوشت، روزنامه «ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست» به نقل از یک مقام نزدیک به ارتش چین اعلام کرد که کشتی‌سازان «خوشحال هستند که به چنین پیشرفتی نائل شده‌اند.» این چهارمین ناو چینی است. این منبع به روزنامه «ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست» گفت که: «این یک جهش تکنولوژیک برای صنعت کشتی‌سازی خواهد بود.» یک منبع دیگر هم به شرط فاش نشدن نام به این روزنامه گفت که مقام‌های چینی در حال مطالعه طرحی برای «استفاده از سوخت هسته‌ای برای ناو چهارم هستند.»

این منبع نگفت که آیا تصمیم نهایی در این رابطه اتخاذ شده یا خیر، اما به این روزنامه گفت که «تصمیمی بسیار شجاعانه است که مملو از چالش است.» ساخت ناو چهارم سال‌جاری از سر گرفته شده است. چین دو ناو هواپیمابر ساخته که عملیاتی شده و نام سوم هم قرار است سال‌جاری وارد فاز عملیاتی شود که هیچ‌یک از آنها با سوخت هسته‌ای کار نمی‌کند. در سال ۲۰۱۷ بود که چین اولین ناو بومی خود را روانه آبها کرد. آنها مدعی هستند این کار را در راستای دفاع از خود (و البته صنایع دفاعی‌شان) انجام می‌دهند. این ناو ۵۰ هزار تنی در حقیقت بر روی ناوی در کلاس کوزنتسوف شوروی طراحی شده بود که نام چینی آن «شاندونگ» بود.

ناو عملیاتی دیگر ۶۰ هزار تنی بود و «لیائونینگ» نام داشت که از اوکراین خریداری شده بود. سومین ناو هم که قرار است سال‌جاری عملیاتی شود ۸۵ هزار تنی است. با این حال، گفته می‌شود که چینی‌ها دارای چندین زیردریایی هسته‌ای هستند. به نوشته الجزیره، چینی‌ها سخت در تلاشند در این زمینه مهارت یابند اما تجربه اندکی در قیاس با ایالات‌متحده دارند. چینی‌ها در راستای رقابت با آمریکا در سال‌جاری بودجه نظامی خود را افزایش داده‌اند و همزمان مدعی آب‌های غنی دریای چین جنوبی بوده و پایگاه‌هایی در آنجا ساخته‌اند.