این عالی‌ترین سطح نشست بین این سه متحد (آمریکا، ژاپن و کره جنوبی) از زمان قدرت گرفتن بایدن در ۲۰ ژانویه است و پشت پرده آن، تنش‌هایی است که به دنبال پرتاب‌های موشکی کره‌شمالی در هفته گذشته افزایش یافته است.  سالیوان گفت مذاکرات آناپولیس پرتاب‌های موشکی، میزان عفونت‌های ویروس کرونا در کره‌شمالی و دیپلماسی اخیر بین پیونگ‌یانگ و متحد اصلی آن، چین، را پوشش خواهد داد. وی با اشاره به برخی گزارش‌ها که حاکی از قرنطینه کامل کره‌شمالی به خاطر همه‌گیری کووید-۱۹ است، اظهار کرد: هدف اصلی، کسب اطمینان از این است که درک عمیق و مشترکی از شرایط جاری در شبه‌جزیره و داخل کره‌شمالی داریم.

کاخ سفید درباره بازبینی سیاست خود در قبال کره‌شمالی و اینکه آیا برای کشاندن پیونگ‌یانگ به میز مذاکره و صحبت درباره تسلیم تسلیحات هسته‌ای، به کره‌شمالی امتیازاتی خواهد داد یا خیر، اطلاعات کمی ارائه داده است. با این وجود، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه گفت خلع سلاح در محوریت سیاست ایالات‌متحده و هرگونه رویکردی در قبال پیونگ‌یانگ، باید به آهستگی و با همراهی متحدان نزدیک، شامل ژاپن و کره‌جنوبی اتخاذ شود. انتظار می‌رود مشاوران امنیت ملی سه کشور همچنین درباره کمبود جهانی تراشه‌های نیمه‌هادی که خودروسازان آمریکایی و دیگر کارخانه‌داران را وادار به توقف تولید کرده، صحبت کنند.

این کمبود ناشی از تلاقی مجموعه‌ای از عوامل است، چرا که خودروسازان- که سال گذشته طی همه‌گیری کووید-۱۹ کارخانه‌ها را تعطیل کردند- با یکدیگر بر سر توزیع صنعت الکترونیک مصرفی برای تأمین تراشه، به رقابت می‌پردازند.

 بایدن به دیدار اون نمی‌رود

همزمان با افزایش تنش‌ها کاخ سفید اعلام کرد که بایدن قصد ندارد با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی دیدار کند. به گزارش الجزیره، کاخ سفید اعلام کرد، رئیس‌جمهور آمریکا قصد ندارد با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی دیدار کند. روز دوشنبه در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد دیپلماتیک بایدن در قبال کره‌شمالی شامل دیدار با کیم جونگ اون است، همانطور که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق انجام داده بود، جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت که رئیس‌جمهوری جدید آمریکا قصد ندارد از آن شیوه استفاده کند.

اخیرا کره‌شمالی نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک کوتاه برد تاکتیکی را به فضا پرتاب و واشنگتن را مجبور به درخواست برگزاری جلسه در کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل کرد. در این جلسه اعضای آن از آزمایش موشکی توسط پیونگ‌یانگ انتقاد کردند. پیونگ‌یانگ با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد از آزمایش موشک‌های بالستیک منع شده و پیشتر برای جلوگیری از ادامه تولید موشک‌هایی که می‌توانند مجهز به کلاهک هسته‌ای باشند، مورد تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار گرفته است.