در ماه ژانویه، هواپیماهای بدون سرنشین پر از مواد منفجره در کاخ اصلی سلطنتی در ریاض سقوط کردند. در این زمینه رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات این کشور اعلام کردند این هواپیماها از عراق، همسایه این کشور به پرواز درآمده بودند. مقامات سعودی به‌طور علنی جزئیات حمله به مجموعه گسترده «ال‌یاماما» را که محل اقامت و دفتر رسمی ملک سلمان و همچنین پایگاه اصلی دربار سلطنتی است، فاش نکردند. اما این خبر در کشوری که بارها مورد حمله موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین شورشیان حوثی‌های یمن قرار گرفته است، زنگ خطر را به صدا در آورد. شش سال پیش ائتلافی با رهبری ریاض علیه یمن شکل گرفت و جنگی سخت به یمن تحمیل کرد. با این حال حمله مورد اشاره را یک گروه نسبتا ناشناخته در عراق به اسم «صالحین» بر عهده گرفت که جزو شبه‌نظامیان تازه‌تاسیس است. این در شرایطی است که الکاظمی می‌گوید ادعای این گروه درست نیست و اصرار داشت که حمله از عراق آغاز نشده است. وی پس از ملاقات چند ساعته‌اش با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تصریح کرد ما اجازه حمله به پادشاهی را نخواهیم داد. او بارها گفت که هیچ حمله‌ای از سوی عراقی‌ها صورت نگرفته است.

وی افزود: برخی تلاش کرده‌اند تا روابط بین عراق و عربستان سعودی را برهم زنند. الکاظمی که برای حفظ روابط شخصی نزدیک با محمد بن سلمان تلاش می‌کند، یک مسیر دیپلماتیک را طی می‌کند که موجب شدت یافتن رقابت‌های منطقه‌ای خواهد شد. سفر الکاظمی پس از آن رخ داد که کشورش برای اولین بار پس از قطع روابط دیپلماتیک ریاض با بغداد در سال ۱۹۹۰ و پس از حمله صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق به کویت، معبر مرزی «عرعر» را در ماه نوامبر بازگشایی کرد.

کانال تلویزیونی العربیه متعلق به عربستان سعودی گزارش داد، جدا از بحث در مورد امنیت مرزها، عراق و عربستان سعودی روز چهارشنبه پنج توافق‌نامه در زمینه‌های مالی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای امضا کردند.

نخست وزیر عراق گفت وی و هیات وزیران ارشدش در سفر یک روزه به ریاض تلاش کردند همکاری‌های تجاری و اقتصادی با پادشاهی را بیشتر تقویت کنند. در بیانیه منتشر شده توسط رسانه‌های دولتی سعودی، دو کشور توافق کردند که یک صندوق مشترک با سرمایه تقریبی ۳ میلیارد دلار ایجاد کنند  که «کمک سلطنتی» برای تقویت سرمایه‌گذاری در اقتصاد عراق است.

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های عربستان در عراق که کمی بیش از ۲ میلیارد ریال سعودی معادل ۵۳۴ میلیون دلار است، افزایش یابد و به حدود ۱۰ میلیارد ریال، معادل ۶۷/ ۲ میلیارد دلار برسد. افزون بر این در بیانیه مشترک تصریح شده است که دو کشور همچنین توافق کردند همکاری‌های مربوط به حوزه انرژی را برای حفظ ثبات در بازارهای جهانی نفت ادامه دهند. عراق دومین تولیدکننده بزرگ در کارتل نفتی اوپک است که در این زمینه تنها از عربستان سعودی پایین‌تر است.

دولت الکاظمی سعی در جلب سریع سرمایه‌گذاری‌های خارجی از جمله حمایت عربستان در حوزه انرژی و کشاورزی دارد. همین امر موجب شده است تا برای همکاری‌های عمیق‌تر با ریاض تلاش بیشتری کند. در این راستا نخست‌وزیر عراق بر حمایت از طرح عربستان برای پایان بحران یمن هم تاکید کرد.

رهبر عراق قرار بود در ماه ژوئیه گذشته در اولین سفر خارجی خود به عنوان نخست‌وزیر به عربستان سعودی سفر کند، اما در آخرین لحظه این سفر به خاطر عمل جراحی ملک سلمان برای برداشتن کیسه صفرا در بیمارستان لغو شد.