سومین قرنطینه سراسری در فرانسه

با افزایش تعداد بیماران عفونی و ورودی بیش از حد بیمارستان‌ها، مکرون دست از قمار پیشین که امید فرانسه برای بازگشت به روزهای عادی بود، برداشت؛ چراکه با این سرعت واکسیناسیون نتوانست حد بیماری را کاهش یا ثبات نگه دارد و حالا مجبور به تعطیلی کشورش شده است. او گفت محدودیت‌هایی که در حال‌حاضر شامل یک‌سوم جمعیت کشور می‌شود، به مدت یک ماه تمدید شده است و مدارس نیز دست‌کم به مدت سه هفته تعطیل هستند.

در حالی‌که تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری عفونی به ۱۰۰ هزار نفر رسیده، با انتشار ویروس جهش‌یافته انگلیسی که بیش از دو سوم بیماری‌های فرانسه را تشکیل می‌دهد، مکرون تسلیم دانشمندان و پزشکان شد و در فهرست کشورهایی قرار گرفت که اخیرا مجددا رو به تعطیلی‌های سراسری آورده‌اند. به عنوان مثال در ایتالیا، سه چهارم جمعیت این کشور از بیرون رفتن منع شده‌اند جز برای سرکار رفتن و مریض شدن و سایر موارد ضروری. آلمان نیز دست به قرنطینه‌های محدود و جزئی زده است و بسته به درجات بیماری در ایالت‌های مختلف، حدت و شدت قرنطینه‌ها را تعیین می‌کند. در لهستان نیز مشاغل غیر‌ضروری تعطیل هستند و تمامی آموزش‌ها از راه دور انجام می‌شوند. اما اقداماتی که مکرون در نظر گرفته است، همچون اقدامات شدید سال پیش این کشور است که بیشتر مردم را درون خانه‌هایشان نگه می‌دارد و مناطق معروف و جاذبه‌های پاریس را خالی از سکنه می‌کند. با این حال این‌بار مردم می‌توانند برای خرید مایحتاج بدون پر کردن فرم بیرون‌رفتن تا شعاع ۶ کیلومتری از خانه‌های خود خارج شوند.‌ از ساعت ۷ شب تا ۶ صبح نیز آنها نمی‌توانند از خانه تحت هیچ عنوانی خارج شوند.

تصمیم در مورد باز نگه‌داشتن مدارس که بیش از هر کشور دیگری رخ  داد و به نوعی هم دولت مکرون به آن تحت عنوان «مدیریت غیرمعمول بحران بیماری» افتخار می‌کرد بیش از هر مورد دیگری به رئیس‌جمهوری فرانسه ضربه وارد آورد. اگرچه او و دیگر اعضای دولتش به‌طور مداوم تعطیلی مدارس را به عنوان آخرین چاره توصیف می‌کردند، رئیس‌جمهوری فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از تعطیلات عید پاک‌، مدارس ابتدایی به مدت سه هفته تعطیل می‌شوند و مدارس متوسطه اول و متوسطه دوم نیز برای چهار هفته تعطیل خواهند شد. مکرون با اشاره به تعطیلی‌های جدید در فرانسه گفت: «ما از سپتامبر سال ۲۰۲۰ آنها را باز نگه داشتیم، در حالی‌که ویروس ضربات سختی وارد آورده بود اما فرانسه جزو معدود کشورهایی بود که تصمیم گرفت مدارس تعطیل نشوند.»

مکرون در ادامه با تشویق فرانسوی‌ها گفت، تلاش‌شان این است که تا پایان تابستان همه بزرگسالان واکسینه شوند، زیرا کلید اتصال به زندگی، بازگشایی‌ها است. مکرون ۴۳ ساله که به دنبال اجتناب از تعطیلی و قرنطینه سراسری در مقیاس بزرگ از شروع سال ۲۰۲۱ بود، اعلام کرده بود که می‌تواند بدون تعطیلی مجدد کشور، فرانسه را از پاندمی برهاند و باعث رشد اقتصادی شود. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین گفت؛ کشورش بیش از سایر همسایه‌ها توانست در دوران پاندمی کرونا مدارس را برای مدتی طولانی‌تر باز‌نگهدارد. ابتلا‌ به بیماری کووید-‌۱۹ به صورت روزانه در فرانسه از فوریه سال جاری میلادی دو برابر شده و به میانگین نزدیک به ۴۰ هزار نفر رسیده است. مکرون همچنین گفت که کمپین واکسیناسیون باید سرعت یابد. همچنین افراد ۶۰ سال به بالا از اواسط آوریل سال جاری میلادی و ۵۰ سال به بالا از یک ماه بعدتر واجد شرایط دریافت واکسن کرونا هستند. هدف، واکسیناسیون ۳ میلیون بزرگسال تا اواسط ژوئن است.

اظهارات مکرون  در پایان روزی غیرمعمول، گرم و تابستانی که در آن برخی از پاریسی‌ها با آستین‌کوتاه یا لباس‌های روشن به بیرون از منزل رفتند، نشان داد که موضع او نسبت به اول سال بسیار تغییر کرده است. در اواخر ژانویه، در حالی‌که کشورهای همسایه اقدامات محدود کننده‌ای را اعمال می‌کردند و مشاوران علمی وی نیز به او توصیه می‌کردند که کاری مشابه انجام دهد، امانوئل مکرون، قرنطینه ملی مجدد را رد کرده بود.

به‌نظر می‌رسید این راهبرد برای چند هفته خوب جواب داده است‌ اما از اواسط ماه مارس، به دلیل نابسامانی‌هایی که با واکسن آسترازنکا پدید آمد، تعداد بیماران عفونی افزایش یافت و کارزار واکسیناسیون نتوانست سرعت خود را برای مقابله با این بیماری بالا ببرد.

هر دو جناح اصلی مخالفان مکرون می‌گویند که وی با این طرح‌هایش نیم‌نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال بعد داشت اما علمای پزشکی می‌گویند او در این قمار باخته است.‌ برونو کوترس، دانشمند علوم‌سیاسی در مرکز تحقیقات سیاسی در «ساینس پو» در پاریس، گفت که مدیریت بحران ویروس‌کرونا به یک چالش سیاسی برای امانوئل مکرون تبدیل شده است. او مدت‌ها قول داد‌ که بدون قرنطینه سراسری، کشور را از بحران خارج می‌کند اما نتوانست. این دانشمند علوم سیاسی در ادامه تصریح کرد که ایده رئیس‌جمهوری، فردی که تصمیماتش دارای تبعات فراوان است، موجب شد که کشور از ریل خارج شود. به گفته کوترس، تبعات چنین تصمیماتی موجب خواهد شد که در سال ۲۰۲۲، او از سوی مردم مورد قضاوت قرار گیرد.

در میان هشدارهای روزافزون مقامات بهداشتی، فرانسه روز سه‌شنبه بستری شدن بیش از ۵ هزار تن را در بخش مراقبت‌های ویژه، برای اولین‌بار از آوریل گذشته گزارش داد. طی هفته گذشته، فرانسه به‌طور متوسط تعداد روزانه بیش از ۳۸ هزار مورد جدید را ثبت کرده است  که تقریبا سه برابر بیشتر از سه ماه گذشته است.

قمار امانوئل مکرون مبنی‌بر اینکه نیازی به محدودیت شدید نیست، به‌نظر می‌رسد براساس یک کارزار واکسیناسیون کارآمد باشد که هرگز عملی نشده است. فرانسه مانند بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا در واکسیناسیون مردم خود بسیار عقب مانده است.‌ مقامات بهداشتی فرانسه روز چهارشنبه گفتند که تنها حدود ۵/ ۸میلیون نفر حداقل اولین دز از واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند که این رقم برابر با حدود ۱۳ درصد از کل جمعیت این کشور است. این در حالی است که براساس اطلاعات به‌دست آمده انگلیس‌ ۴۶‌درصد و ایالات‌متحده ۲۹ درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند. با این حال مکرون مدعی است که تصمیم وی در ماه ژانویه اشتباه نبوده است و منجر به آن انفجاری که پیش‌بینی شده بود، نشده است.