بایدن در سخنرانی ۲۰ ژانویه گفت: «در سیاست نیازی به آتش‌سوزی نیست؛ چراکه همه چیز را در سر راه خود نابود می‌کند. در هر اختلاف‌نظری لازم نیست که آن را به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل کنیم و ما باید به فرهنگی که در آن واقعیت‌ها دستکاری و حتی ساخته می‌شوند، دست رد بزنیم.»

حالا اما سوال این است: اوضاع در حال‌حاضر چگونه است؟ پاسخ: به‌نظر چندان خوب نیست.

جنگ ادامه می‌یابد

وقایع ماه‌های آخر ریاست جمهوری ترامپ که همراه با ادعای تقلب بود و حتی منجر به شورش در کاپیتول‌هیل در ششم ژانویه شد، همچنان تاثیرات خود را در میان سیاستمداران درجه دو در هر دو حزب برجا گذاشته است و مخل خواسته‌های بایدن برای وحدت است. در این راستا برخی از دموکرات‌ها،‌ از جمله الکساندریا اوکاسیو‌کورتز، نماینده پیشروی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان را مسوول اصلی محاصره کاپیتول‌هیل می‌دانند، تا آنجا که تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه را متهم به قتل می‌کند و حمایت کروز از ادعای تقلب ترامپ را عامل اصلی این شورش می‌خواند.

اظهارات اوکاسیو‌کورتز باعث شد تا مارجیوری تیلور‌گرین، نماینده حزب راست افراطی از اوکاسیو دست به انتقاد بزند. این در حالی است که خود این نماینده توسط دموکرات‌ها از حضور در کمیته‌ها به دلیل اظهارات نژادپرستانه اخراج شده است. او گفت: «او‌کاسیو‌کورتز که نماینده پیشروها است، من خود در آن اتاقی بودم که او مدام دروغ‌بافی می‌کرد.»

این تنها یک مثال ساده از دمیدن به آتشی است که بایدن خواستار خاموش‌شدن آن است. او هنوز نتوانسته است در ماه‌های اول سال ۲۰۲۱، آتشی که ترامپ روشن کرده است را خاموش کند و این حکایت از آن دارد که ترامپ به زندگی محافظه‌کاران مجددا بازگشته است. همچنین در ماه مارس صحبت از محدودیت‌های جدید در رای‌گیری‌ها شد که یک پیروزی برای محافظه‌کاران به‌حساب می‌آید.

تحریف واقعیت‌ها

اگر اختلاف‌نظرهای شدید و لفظی سیاسیون برای اثبات این نکته که آمریکا دچار دوپارگی است، کافی به‌نظر نمی‌رسد، یک نظرسنجی صورت گرفته توسط رویترز می‌تواند این ادعا را پوشش و نشان دهد مسیر بایدن چقدر برای رسیدن به وحدت سخت است. در نظرسنجی رویترز مشخص شده است که ۶۰‌درصد از جمهوری‌خواهان هنوز معتقدند ادعای ترامپ در مورد دزدی آرا درست است. حتی ۳۸ درصد از جمهوری‌خواهان گفته‌اند به‌شدت با این گزاره موافق هستند. این در حالی است که هیچ مدرک معتبری برای تقلب گسترده و دزدیده شدن آرا وجود ندارد.  همین احساسات مجالی فراهم می‌آورد که قانون‌گذاران و فرمانداران محافظه‌کار به دنبال محدودیت‌های جدید در رای‌گیری تحت عنوان «سلامت انتخابات» باشند.

جورجیا که مدیران انتخاباتی جمهوری‌خواه اعتقاد داشتند هیچ تقلبی در پیروزی بایدن در آن ایالت به‌دست نیامد و حتی در انتخابات سنا، دو نماینده دموکرات به کنگره فرستاد، ماه گذشته قانون جدیدی را برای محدودیت رای‌دهندگان تصویب کرد.  به عکس گفته‌های بایدن در مراسم تحلیف، متن این لایحه نشان می‌دهد که جنگ تمام‌عیار هنوز ادامه دارد و محدودیت برای رای‌دهندگان مهم‌ترین نشانه برای دمیدن در آتش اختلافات است. قانون جورجیا  که شامل الزامات سختگیرانه‌تر برای شناسایی رای‌دهندگان است و به هیات‌‌رئیسه انتخابات ایالتی اختیاراتی را برای اعمال کنترل بر دفاتر انتخابات محلی می‌دهد، انتقادات شدید دموکرات‌ها را به دنبال داشته است که نگران تاثیرات آن بر رای‌دهندگان سیاه‌پوست و سیاست‌گذاری بالقوه اداره انتخابات هستند. آتش جنگ نه‌تنها خاموش نشده، بلکه شعله‌ورتر نیز شده است.