ایالات‌متحده می‌گوید این تصمیم در واکنش به دخالت‌های روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و حمله هکرهای وابسته به کرملین صورت گرفته است. کاخ سفید روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای ۱۰ دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرد و از آنها خواست خاک روسیه را ترک کنند. تحریم‌های آمریکا که بر پایه فرامین اجرایی رئیس جمهوری آمریکا صادر شده از روز ۱۴ ژوئن اجرایی خواهد شد.

در سوی مقابل حالا وزیر امور خارجه روسیه رسما اعلام کرد که مسکو از  ۱۰ دیپلمات آمریکایی و سه دیپلمات لهستانی می‌خواهد تا خاک روسیه را ترک کنند. لاوروف همچنین اظهار کرد به سفیر ایالات‌متحده در مسکو «توصیه» کرده تا برای انجام رایزنی با واشنگتن، روسیه را ترک کند. دیپلمات ارشد روس در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد که مسکو ۸ مقام آمریکایی را تحریم می‌کند و از فعالیت‌های موسسات غیرانتفاعی و آمریکایی در روسیه که در امور نظامی فعالیت می‌کنند جلوگیری خواهد کرد. او همچنین اعلام کرد که مسکو همچنان در حال بررسی جنبه‌های مختلف برگزاری نشست سران میان رهبران دو کشور است و این ابتکار را مثبت ارزیابی می‌کند. اشاره لاوروف به پیشنهاد جو بایدن درخصوص انجام ملاقات حضوری با ولادیمیر پوتین مربوط می‌شود. رئیس جمهوری آمریکا در مکالمه تلفنی هفته گذشته خود با پوتین، به همتای روس پیشنهاد داد در کشوری ثالث با پوتین دیدار کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هفته گذشته گفته بود خصومت و غیرقابل پیش‌بینی بودن اقدامات آمریکا روسیه را وادار می‌کند که به صورت کلی خود را برای بدترین سناریوها آماده کند. موضوعات مختلف از جمله مساله اوکراین و وضعیت شبه جزیره کریمه از مسائلی است که تنش‌های میان مسکو و واشنگتن را تشدید کرده است.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت ایالات‌متحده تحریم‌های تلافی‌جویانه روسیه را تشدید تنش می‌داند و از حق تلافی برخوردار است. این سخنگو گفت: اطلاعیه دولت روسیه تشدیدکننده تنش و مایه تاسف است. این به نفع ما نیست که وارد چنین چرخه‌ای شویم اما ما از حق پاسخگویی به هرگونه اقدام تلافی‌جویانه روسیه علیه ایالات‌متحده برخوردار هستیم. در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، مسکو تعدادی از شهروندان آمریکایی به ویژه مریک گارلند، دادستان کل آمریکا و آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا و همچنین آوریل هینس، مدیر اطلاعات ملی و کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی را تحریم کرده است. نام جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا هم در لیست تحریم‌شدگان قرار دارد.

بولتون جمعه در واکنش به این تحولات گفت، از اینکه از ورود به مسکو منع شده است، به خود می‌بالد. او تاکید کرد: نام من در لیست افرادی قرار دارد که به تلافی تحریم‌هایی از ورود به روسیه منع شده‌ایم. روسیه مستحق بیشترین محکومیت بابت تلاش‌هایش برای تضعیف زندگی ماست. به خود افتخار می‌کنم که صدایی برای منافع آمریکایی‌ها بوده‌ام.

 این در حالی است که نیویورک‌تایمز در گزارش دیگری اعلام کرد تحرک بالای تانک‌های روسی و افزایش تعداد تانک‌ها در منطقه جنوب غرب روسیه نشان از اتفاقات جدیدی است که ناظران را نگران کرده است. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: انبوه کامیون‌های نظامی که در میان درختان در این منطقه استتار شده‌اند و سربازانی که با وسیله نقلیه‌شان در جاده‌های خاکی ناهموار در حال تردد هستند، موجب شده است که نگرانی‌ها در این منطقه افزایش یابد. تصاویر در این منطقه نشان می‌دهد که سربازان با چادرهای بزرگی در این منطقه اتراق کرده‌اند و سربازانی هم با کلاشینکف‌شان در حال نگهبانی هستند. به گفته تحلیلگران، روسیه از یک ماه گذشته بزرگ‌ترین تجمع نظامی خود را در منطقه مرزی با اوکراین برقرار کرده است. مناطق شرقی اوکراین خواهان جدایی از این کشور هستند و روسیه نیز از جدایی‌طلبان حمایت می‌کند. کی‌یف ترس آن را دارد تا اتفاقی مشابه شبه‌جزیره کریمه رخ دهد که روسیه آن را ضمیمه خاک خود کرد.

یک خبرنگار نیویورک‌تایمز در یک عملیات مخفی توانسته است، شواهد معتبری از تحرکات نظامی روسیه در این منطقه به‌دست آورد. این تحرکات حالا زنگ‌های خطر را در کشورهای عضو ناتو به صدا در آورده و این امر به‌طور فزاینده‌ای به اولین و مهم‌ترین آزمون سیاست خارجی دولت بایدن تبدیل شده است. به همین منظور سفیر اوکراین در آلمان می‌گوید که کی‌یف برای محافظت از خود نیاز دارد عضو کشورهای ناتو شود، در غیر این صورت به‌دنبال سلاح اتمی خواهند رفت. الجزیره در این رابطه می‌نویسد: گزارش شده است  یک دیپلمات اوکراینی هشدار داده است که اگر ناتو در میان تنش‌های فزاینده با روسیه همسایه این کشور، به ناتو نپیوندد، کی‌یف مجبور است به‌منظور امنیت از کشورش به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. آندری ملنیک، سفیر اوکراین در آلمان، به شبکه رادیویی ملی دویچه‌لاندفونک گفت که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در حال ارزیابی همه گزینه‌های ممکن است، زیرا ترس از تشدید احتمالی خصومت‌ها در شرق  این کشور را در بر گرفته است. او به صراحت در این برنامه رادیویی تهدید کرده است که یا اوکراین باید عضوی از ناتو شود یا اینکه دست به تولید سلاح هسته‌ای خواهد زد.  به گفته ناظران کی‌یف قصد دارد با طرح این موضوع ناتو را تحت فشار قرار دهد تا با عضویت آنها در این پیمان موافقت شود.  اوکراین در حال حاضر متحد ناتو است، اما عضو آن نیست. این کشور سال‌ها به دنبال آغاز مذاکرات الحاق بوده، اما درخواستش به طور مداوم رد شده است. این در شرایطی است که این مساله در نتیجه اختلافات امروزین کی‌یف با مسکو به‌طور جدی از نو مطرح شده است.

در اوایل ماه جاری، کی‌یف خواستار پیگیری سریع ورود به اتحاد ناتو شد و گفت که این تنها راه پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه دونباس است که دونتسک و لوهانسک بخشی از آن هستند. مسکو شدیدا مخالف پیوستن اوکراین به ناتو است و کشورهای عضو آن، به‌ویژه ایالات‌متحده را متهم کرده است که اوکراین را با ارسال تسلیحات تبدیل به یک زرادخانه خطرناک کرده‌اند. با این حال، ناتو به اوکراین گفته است که اصلاحات داخلی را آغاز کند و توانایی‌های دفاعی خود را توسعه دهد تا برای عضویت در نظر گرفته شود. زلنسکی روز جمعه گفت که وی هنگام مذاکرات با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در پاریس، مجددا موضوع پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو را مطرح کرده است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز از طریق ارتباط ویدئویی به این بحث در پایتخت فرانسه پیوست. در این رابطه رئیس‌جمهور اوکراین پس از این نشست به خبرنگاران گفت در مورد برنامه اقدام کشورش برای پیوستن به ناتو با حمایت‌های فرانسه و آلمان روبه‌رو شده است. وی همچنین گفت که از گفت‌وگوهای رودر روی پوتین و بایدن حمایت می‌کند.