نتیجه میزان مشارکت ثبت‌شده در انتخابات بود، که به‌طرز قابل توجهی افزایش یافته بود. اکنون جمهوری‌خواهان این اقدامات را هدف قرار داده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، رای دادن در انتخابات سال ۲۰۲۰، انتخابات دشواری را پیش روی «زویی داگلاس» قرار داد. به عنوان کسی که درمانگر جلسات روان‌درمانی است او تا عصرهنگام برنامه داشت و قادر نبود کارهایش را تا پیش از بسته شدن صندوق‌های رای به سرانجام برساند. سپس هریس‌کانتی رای‌گیری ۲۴ ساعته را برای یک روز معرفی کرد؛ این یعنی رای‌گیری تا ساعت ۱۱ شب. در این شرایط، در روز قبل از انتخابات، داگلاس نیز به جمع کارگران فست‌فود، پرستاران، کارگران ساختمانی و افراد شب‌کاری می‌پیوست که در شرایط عادی توان رای دادن در روز را نداشتند. آنها می‌توانستند در تبصره اعلام شده به یکی از ۸ سایت رای‌گیری بپیوندند که ساعات رای‌گیری آن ۲۴ ساعته بوده است. تنها در یکی از این ۸ سایت را‌ی‌گیری ۲۴ ساعته، ۱۰ هزار نفر توانستند رای بدهند.

داگلاس که ۲۷ ساله و اهل هیوستون است، می‌گوید: من خیلی روشن به یاد دارم افرادی در پای صندوق‌های رای حاضر شده بودند که هنوز لباس کار به تن داشتند یا شاید قصد داشتند به سر کار بروند. یک ترکیب بسیار متنوع پای صندوق‌های رای شکل گرفته بود.

در واقع رای‌گیری بیست و چهار ساعته یکی از گزینه‌هایی بود که هریس‌کانتی برای کمک به رای دادن به ساکنان، همراه با رای دادن از طریق کامپیوتر و ارسال رای پستی  برای هریسی‌ها در نظر گرفته بود.

راهکارهای جدید که متناسب با نیروی کار متنوع در آنجا در نظر گرفته شده بود، آن هم در بحبوحه یک بیماری پاندمی، در بزرگ‌ترین کانتی‌تگزاس، کمک کرد که میزان مشارکت مردم در مقایسه با سال ۲۰۱۶ تقریبا ۱۰ درصد افزایش یابد. در این سال، نزدیک به ۷۰ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده رأی دادند  و یک گروه ویژه هم تشکیل دادند تا مطمئن شوند هیچ تقلبی صورت نگرفته است.

در این شرایط جمهوری‌خواهان قصد دارند از طریق مجلس قانون‌گذار ایالتی آرای شهری‌ها را تحت فشار قرار دهند تا چنین مشارکت گسترده‌ای نداشته باشند.

از دو لایحه عام، یکی از آنها احتمالا هفته آینده در مجلس ایالتی تصویب شود. آنها در تلاشند تا شیوه‌های رای‌گیری را به پیش از سال ۲۰۲۰ بازگردانند. این لوایح دوقلو که هر دو به تحدید فرآیند رای‌گیری در شهری‌های بزرگ منجر می‌شود، موجب خواهد شد تا تگزاس تبدیل به یکی از سخت‌ترین ایالت‌ها برای رای دادن شود. اینها نمونه بارزی از تلاش‌های رهبران جمهوری‌خواهان برای پس زدن فرآیندهای جدید رای‌گیری در شهرهای غنی از دموکرات‌ها و مناطق پرجمعیتی مانند آتلانتا و ماریکوپا کانتی آریزونا است، در حالی که همزمان تلاش می‌کنند تا این لوایح تاثیر کمتری روی رای دادن روستایی‌ها بگذارد که عمدتا جمهوری‌خواه هستند.

در واقع لوایح دوقلو، در پی ایجاد یک استاندارد دوگانه برای انتخابات در شهرها و روستاها است و همین سوالاتی را درباره رفتار متفاوت با شهری‌ها در نزد جمهوری‌خواهان ایجاد می‌کند. در این شرایط فشار بیشتری قرار است به رای‌دهندگان شهری وارد شود. این امر به شکاف در میان رای‌دهندگان در بین نیروهای کار منجر خواهد شد، آنهایی که در محل کار خود شیف شب را تجربه می‌کنند و از حق رای دادن احتمالا محروم خواهند شد. طرح جمهوری‌خواهان به ندرت شامل حال شهرهایی خواهد شد که کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد و عمدتا شهرهای پرجمعیتی مانند هیوستون، آستین، سن‌آنتونیو و دالاس را هدف قرار می‌دهد. فعالان رای‌دهی می‌گویند تمرکز جمهوری‌خواهان بر مناطق متنوع شهری، سابقه قوانین تبعیض‌آمیز نژادی را در  ایالت‌هایی مانند تگزاس  تداعی می‌کند که اساسا رای‌دهندگان سیاه‌پوست را از روند انتخابات خارج می‌کرد.

براساس مطالعه انجام شده توسط موسسه «پروجکت» و حقوق مدنی تگزاس که یک گروه غیرانتفاعی است، بیشتر رای‌دهندگان اول صبح در منطقه هریس کانتی، سفیدپوست بودند. این گروه همچنین دریافت، بیشتر کسانی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده تا خود را به محل‌های رای‌گیری برسانند یا افرادی که از سایت‌های ۲۴ ساعته برای رای‌دهی استفاده کرده‌اند، رنگین‌پوست بوده‌اند. کریس هولینز، دموکرات و کارمند سابق دفتر ایالتی هریس‌کانتی که بسیاری از سیاست‌ها را در انتخابات نوامبر نظارت و اجرا کرد، می‌گوید: «واضح است که جمهوری‌خواهان در تلاش هستند تا فرصت رای دادن را برای افرادی که با شرایط روزمره در حال نبرد هستند، به‌ویژه کسانی که با فقر و سایر شرایط در حال جنگ هستند، دشوارتر کنند. او می‌افزاید: «با رأی گیری ۲۴ ساعته، هیچ ادعا یا چالش قانونی در هنگام انتخابات به‌وجود نیامد.»

تلاش برای محدود کردن بیشتر رای‌گیری در تگزاس در حالی انجام می‌شود که رقابت فزاینده‌ای بین قانون‌گذاران و شرکت‌های مستقر در تگزاس به‌وجود آمده است. جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان تنبیه مالی شرکت‌هایی را در نظر گرفته‌اند که مخالف این لایحه صحبت کرده‌اند.

خطوط هوایی آمریکا و شرکت فناوری‌های دل، هر دو مخالفت شدید خود را با این لایحه ابراز کرده‌اند و وجود این دو لایحه را کمک به افزایش تبعیض در بین رای‌دهندگان خوانده‌اند، هر چند در بیانیه خود نامی از تگزاس نیاورده‌اند. خطوط هوایی آمریکا همچنین جک مک‌کین ، پسر سناتور سابق این کشور را برای لابی کردن با جمهوری‌خواهان در آستین به منظور لغو برخی از محدودیت‌های شدیدتر اعزام کرده است.

با این حال به‌نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان و قانون‌گذاران ایالتی قصد ندارند از لوایح خود کوتاه بیایند. در بیانیه‌ای که این هفته در مقابل اصلاحات پیشنهادی ارائه دادند آنها نگرانی خود را از هر طرحی که به سلامت انتخابات لطمه بزند، اعلام کردند. این بیانیه در واکنش به درخواست‌هایی بود که شرکت‌ها برای اصلاح لوایح پیشنهاد داده بودند اما جمهوری‌خواهان این پیشنهاد‌ها را به «فهرست آرزوهای برآورده نشده» افزوده‌اند.

گروه پریمن، یک شرکت تحقیق و تجزیه و تحلیل اقتصادی مستقر در واکو، در مطالعه‌ای که اخیرا انجام داده است، می‌گوید که اجرای اقدامات بحث‌برانگیز رای‌گیری می‌تواند منجر به این شود که مشاغل را مجبور به خروج از این ایالت کند یا اینکه برخی مشاغل از دست بروند. این گروه تخمین زده است که قوانین محدود‌کننده جدید منجر به کاهش چشمگیر فعالیت‌های تجاری در ایالت تا سال ۲۰۲۵ و از بین رفتن ده‌ها هزار شغل خواهد شد.

از جمله محدودیت‌های موجود در دو لایحه مجلس قانون‌گذاری تگزاس، ممنوعیت رای‌گیری ۲۴ ساعته، ممنوعیت رای‌گیری سیار و مجازات‌های سنگین کیفری برای مقامات انتخابات محلی است که به این نوع فرآیندهای رای‌گیری کمک می‌کنند. همچنین محدودیت‌های جدیدی در توزیع دستگاه رای‌گیری وجود دارد که می‌تواند منجر به کاهش تعداد حوزه‌ها و ممنوعیت تشویق به رای‌گیری غیرحضوری شود.