چند رئیس‌جمهور دیگر به‌راحتی چند سفیر مستقر را به سادگی به حال خود رها کردند تا دوره خود را پیش از انتخاب سفیر جدیدشان تمام کنند. تاخیر بایدن در انتخاب سفیر جدید به‌نظر می‌رسد به‌دنبال تماس غیرمعمول تلفنی رئیس‌جمهوری آمریکا با نتانیاهو است که با تاخیر صورت گرفت؛ در حالی‌که وی پیشتر با ده‌ها رهبر دیگر از اقصی‌نقاط جهان صحبت کرده بود. دیپلمات‌ها و کارشناسان کهنه‌کار در منطقه می‌گویند، قطعا بایدن می‌داند که اسرائیل هنوز متحد مهمی برای ایالات‌متحده است  اما دیگر آنگونه که در دوران ترامپ بوده، بازیگر اصلی نیست و نخواهد بود یا حتی به مانند دوران باراک اوباما تافته‌جدا‌بافته نخواهد بود.

آرون دیوید میلر، نماینده سابق خاورمیانه  که برای دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه کار کرده است، می‌گوید: «آن احساسات سابق (در مورد اسرائیل) دیگر وجود ندارد. حالا نوع دیگری از احساسات را بیرون می‌دهید.»

گفته می‌شود در مذاکرات این هفته در سفارت اسرائیل در واشنگتن بین جیک سالیوان، مشاور امنیت‌ملی و مایر بن‌شبات، همتای اسرائیلی وی، برخی از تنش‌ها کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که گزارش شده است اسرائیل اقداماتی را برای خرابکاری در کارخانه غنی‌سازی اورانیوم ایران انجام داده است تا احتمالا بر مذاکرات ایالات‌متحده با ایران تاثیر بگذارد. حمله به کارخانه نطنز که ایرانیان آن را متوجه اسرائیل کردند، درست در زمان دیدار وزیر دفاع آمریکا یعنی لوید‌ جی‌آستین سوم از سرزمین‌های اشغالی اتفاق افتاد. به احتمال زیاد بایدن سفیر خود در اسرائیل را معرفی خواهد کرد اما این معرفی در راستای همان ایجاد رابطه دیپلماتیک جدید خواهد بود. در این شرایط نام افرادی در این زمینه مطرح شده است‌ که از این قرارند:

دانیل شاپیرو: سفیر سابق در سرزمین‌های اشغالی در زمان اوباما در بالای لیست بسیاری از افراد قرار دارد. شاپیرو در بین متخصصان سیاست خارجی بسیار موردتوجه است و توانایی برخورد ماهرانه با اسرائیلی‌ها را دارد، آن‌هم در زمانی که دیپلماسی آرامش‌بخش زیادی به‌ویژه در ارتباط با ایران لازم است. در حال‌حاضر شاپیرو به‌عنوان یکی از محققان اتاق فکر تل‌آویو فعالیت می‌کند. این دیپلمات کهنه‌کار ۵۱ ساله دولت‌های دموکرات که زمانی مشاور سیاست خارجی دایان فاینشتاین، سناتور کالیفرنیا بود، به‌عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح است. با این حال برخی می‌گویند شاید رئیس‌جمهور فعلی مایل به تکرار انتخاب اوباما نباشد.

توماس نایدز: نایدز به نظر می‌رسد به‌عنوان یک متخصص مطرح در  سیاست خارجی مطرح است. او متخصص امور دیپلماسی است. نایدز ۶۰ ساله، به‌عنوان معاون وزیر امور‌خارجه در زمان مدیریت هیلاری کلینتون در وزارت امور خارجه خدمت می‌کرده است. او سابقه طولانی در امور بانکی داشته و نایب‌رئیس مورگان استنلی نیز است. وی مدافع گسترش نقش صنعت بانکداری در مبارزه با تغییرات آب و هوایی بوده است. این موضوع اساسی برای این دولت به‌حساب می‌آید‌ اما سابقه وی در وال‌استریت ممکن است به منزله بلند‌کردن پرچم جنگ با دموکرات‌های پیشرو باشد.

مایکل آدلر: گفته می‌شود که آدلر  به‌عنوان یکی از کمک‌کننده‌های برجسته مالی دموکرات‌ها و سرمایه‌دار بخش املاک و مستغلات از فلوریدا برای این سمت در نظر گرفته شده است. او یکی از حامیان مالی اولیه برای بایدن بود و بسیاری از روسای جمهور پیش‌تر به‌عنوان پاداش متقابل وی را برای سمت سفیری در نظر گرفته بوده‌اند. آدلر که همچنین از فعالان کهنه‌کار در امور یهودیان است، رئیس امور مالی ملی در مبارزات انتخاباتی کوتاه مدت بایدن در سال ۲۰۰۸ بود و در آخرین مبارزات انتخاباتی‌، در ماه مه ۲۰۱۹  نیز میزبان اولین جمع‌آوری کمک مالی بایدن در فلوریدا بود.

‌رابرت وکسلر: چندین فرد آشنا به این روند گفتند که عضو سابق مجلس ایالات‌متحده از فلوریدا یک کاندیدای نه‌چندان با شانس بالا برای این پست محسوب می‌شود اما به هر حال نام وی به بیرون درز کرده است. وکسلر ۶۰ ساله که یکی دیگر از دموکرات‌های فعال در امور یهودیان است، از سال ۱۹۹۷ در کنگره بوده تا اینکه در سال ۲۰۱۰  از سمت خود استعفا داد. او از آن زمان به‌عنوان رئیس مرکز صلح خاورمیانه در موسسه دانیل آبراهام در واشنگتن که یک اتاق فکر پیشرو بوده، حاضر است. او سفرهای متعددی تحت این عنوان به سرزمین‌های اشغالی داشته است.  با این حال هرکسی که سفیر شود کار دشواری دارد. از یک‌سو باید مورد اطمینان اسرائیلی‌ها باشد و همزمان نیز سعی در جلب اعتماد فلسطینی‌هایی داشته باشد که در زمان ترامپ به حاشیه رانده شدند.در حال‌حاضر هم بایدن شروع به معکوس کردن برخی از اقدامات تنبیهی کرده است که در زمان ترامپ علیه فلسطینیان اعمال شد. او با بازگرداندن میلیون‌ها دلار کمک و تعهد به تشکیل نهایی یک کشور مستقل فلسطین سعی کرده است از سیاست‌های رئیس‌جمهور پیشین فاصله بگیرد.