همه علیه دانمارک

مخالفان سیاست‌های دولت دانمارک معتقدند باید به تعهدات بین‌المللی خود درباره اتباع خود عمل کند. این مساله در حال تبدیل شدن به یک دردسر سیاسی برای نخست‌وزیر است که از جانب احزاب چپ‌گرا برای بازگشت کودکان دانمارکی به کشور تحت فشار است. احزاب جناح راست قاطعانه مخالف بازگشت این کودکان هستند. مته فردریکسن، نخست‌وزیر، ضمن امتناع قاطعانه از این اقدام ادعا کرده است که والدین آنها با سفر به سوریه به دانمارک پشت کرده‌اند و بازگشت آنها می‌تواند برای کشور خطر امنیتی در پی داشته باشد. او در آغاز سال میلادی تاکید کرده بود که دولت مصمم است تعداد مهاجران را در یک دهه آینده به صفر برساند.دولت ابتدا مخالف بازگشت این کودکان به دانمارک بود؛ اما درپی مخالفت‌های داخلی و فشار متحدان پارلمانی خود و به‌دلیل موضوعات بشردوستانه در اردوگاه‌ها و خطر رادیکالیزه شدن آنها، مجبور به تغییر موضع شد. دولت سرانجام موافقت کرد که هیاتی از کارمندان عالی‌رتبه دولتی را برای ارزیابی شرایط بازگشت احتمالی ۱۹ کودک از اردوگاه‌ها، اما بدون مادرانشان را به سوریه اعزام کرده و نتیجه آن را تا ۱۵ ماه مه ارائه کند.نتایج نظرسنجی موسسه افکار مگافون نشان می‌دهد دولت درمورد کودکان دانمارکی در اردوگاه‌های بازداشتی در سوریه با رای‌دهندگان همگام نیست. طبق این نظرسنجی، ۳۲درصد موافق هستند که هم «فرزندان و هم مادران» آنها باید به خانه آورده شوند؛ درحالی‌که ۳۰‌درصد می‌گویند «فقط فرزندان» باید به کشور خود بازگردانده شوند. ۳۱درصد، حدود یک‌نفر از هر ۳ نفر، هم می‌گویند مادران و کودکان باید در سوریه بمانند. در سال‌های اخیر موضوع بازگشت عناصر افراطی اروپایی‌تبار به کشورشان، بحث و جدل‌های فراوانی در سراسر اروپا ایجاد کرد؛ به نحوی که مقامات اروپایی به اتباع داعشی حتی کودکان آنان، به عنوان یک تهدید احتمالی در آینده نگاه می‌کنند. اگرچه آمارهای روشن و دقیقی از تعداد کودکان وجود ندارد، اما گفته می‌شود حدود ۴۰۰ نفر از اسرای عضو داعش شهروندان کشورهایی اروپایی هستند که مجموعا دارای ۶۰۰ کودک هستند. تصور می‌شود بیشترین بازداشت‌شده‌های اروپایی داعش اهل فرانسه و پس از آن به ترتیب شهروندان آلمان، هلند، بلژیک، سوئد و انگلیس باشند. حداقل ۳۸ کودک بلژیکی در میان این کودکان دیده می‌شوند. پس از بلژیک، انگلیس با ۳۵ کودک و سپس کودکانی از فرانسه، آلمان، هلند و سوئد از نظر تعداد کودکان داعشی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بلژیک مدعی است تمام تلاش خود را برای بازگرداندن کودکان از سوریه را انجام خواهد داد. بلژیک و فرانسه تنها کودکانی را که پدرشان در سوریه عراق کشته شدند، پذیرفته‌اند و اغلب آنها یتیم هستند. برخی از این کودکان به همراه پدرانشان که اکنون کشته شدند به اراضی تحت اشغال داعش وارد شدند و مادرانشان در اروپا هستند. اکثر آنها کمتر از پنج سال دارند و می‌توانند از نظر اجتماعی در کشورهایشان ادغام شوند.

 

موافقان بازگشت این کودکان بر این باورند بازگرداندن جنگجویان سابق و اعضای زن این گروه تروریستی به کشورهایشان معقول‌ترین گزینه از نظر قانونی، اخلاقی و امنیتی است. این کودکان که کشورهایشان از پذیرفتن آنها امتناع و از رسیدگی به پرونده آنها خودداری می‌کنند، بدون داشتن کمترین امکانات زندگی، سال‌ها در اردوگاه‌های اسارت در سوریه به سر می‌برند. وجه مشترک میان این کودکان این است که سرنوشت آنها تاکنون مشخص نشده است.  بسیاری از زنان خارجی که در گذشته برای پیوستن به داعش و دیگر گروه‌های افراطی به عراق و سوریه رفته بودند، اکنون با کودکان خود می‌خواهند به کشورهایشان بازگردند؛ اما بیشتر کشورها از پذیرش آنها به‌دلیل وجود تهدیدات بالقوه خودداری می‌کنند. زمانی که برخی از اراضی سوریه و عراق تحت سیطره داعش بود، حداقل ۴۱ هزار نفراز سراسر جهان به داعش پیوستند. برخی از این عناصر فرزندان خود را نیز به عراق و سوریه آوردند و برخی دیگر درحین حضور در این دو کشور، صاحب فرزند شدند.  دولت دانمارک اخیرا مجوز اقامت حدود ۳۸۰ آواره سوری را تمدید نکرده و از آنها خواسته است به مناطق ایمن سوریه بازگردند که همین امر با اعتراضاتی رو به‌رو بوده است. یلوا یوهانسون، کمیساریای امور داخلی اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم دولت دانمارک برای بازگرداندن آوارگان سوریه به کشورشان از طریق لغو مجوز اقامت آنها معتقد است: «نباید کسی را به اجبار به سوریه بازگرداند. پس از شنیدن این تصمیم دانمارک با وزیر مربوطه در این کشور صحبت کردم و او تایید کرد آوارگان سوریه ابدا به صورت اجباری به کشورشان بازگردانده نمی‌شوند.» دانمارک سال ۲۰۱۹ گزارشی را منتشر و اعلام کرد: وضعیت امنیتی بخشی از مناطق سوریه به شکل محسوسی بهبود یافته است. مقامات مهاجرت دانمارک بعد از انتشار این گزارش که در طبقه‌بندی منطقه دمشق در سوریه امن توصیف شده بود به حدود ۱۰۰ پناهنده سوری گفته‌اند که دانمارک را ترک کنند. بسیاری دیگر نیز طی چند ماه آینده پیام مشابهی را دریافت خواهند کرد. شرایط حاکم در سوریه اعتراضات بین‌المللی علیه این اقدام دانمارک را برانگیخته است. به باور آنها این تصمیمی است که دانمارک گرفته است، اما سوریه مکانی نیست که کودکان را به آنجا بازگرداند. وقت آن نیست که مردم برای بازگشت تحت فشار قرار گیرند. اسکان آنها در مراکز عزیمت برای تحت فشار قراردادن والدین برای ترک دانمارک به طور جدی بر سلامت و رشد ذهنی آنها تاثیر خواهد گذاشت. مخالفان دانمارکی معتقدند سیاست این کشور شرایط واقعی را منعکس نمی‌کند و تصمیم دولت درمورد لغو حفاظت موقت از پناهندگان سوری از دمشق با شدیدترین لحن محکوم است. سازمان ناظر حقوق‌بشری یورو مدیترانه (Euro-Med Monitor) نیز که در ژنو مستقر است، نگرانی شدید خود را از تصمیم دانمارک برای اعلام مناطقی از سوریه به عنوان مکانی امن برای بازگشت پناهندگان سوری مورد تاکید قرار داده است.