بامداد سه‌شنبه خونین غزه

گزارشگران الجزیره دیروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در مجموعه خبرهایی که همواره به‌روزرسانی می‌شد اعلام کردند جنگنده‌های اسرائیلی بامداد سه‌شنبه حملاتی را به بخش‌های مختلف غزه انجام دادند. در حملات هوایی اسرائیل، نقطه‌ای در غرب خان یونس در جنوب نوار غزه، یک زمین خالی در شرق خان یونس و نقطه‌ای در شرق شهر بیت حانون در شمال نوار غزه و نیز شهر رفح در جنوب نوار غزه هدف قرار گرفت. همچنین گزارش هایی از بمباران منطقه جبل الکاشف در شرق غزه و هدف گیری پایگاه مقاومت فلسطین در منطقه «تل الهوی» در غرب این باریکه منتشر شد. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که شمار تلفات حملات هوایی اسرائیل به غزه تا اوایل صبح دیروز سه‌شنبه به ۲۲ شهید از جمله ۹ کودک و ۱۰۶ زخمی رسید. این آمارهای الجزیره به‌دلیل به‌روزرسانی دائمی بی‌تردید دچار تغییر خواهد شد.««آویخای ادرعی»، سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی شد که این رژیم ۱۳۰ مکان در غزه از جمله یک مرکز اطلاعات نظامی وابسته به حماس را هدف قرار داده است. وی همچنین اذعان کرد که گروه‌های فلسطینی از آغاز درگیری‌ها ۲۰۰ موشک از غزه شلیک کرده‌اند. گروه‌های فلسطینی نیز در پاسخ  به حملات هوایی اسرائیل، در چندین نوبت از شامگاه روز دوشنبه تا بامداد سه‌شنبه حملات موشکی را به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی در مجاورت باریکه غزه انجام دادند. از سوی دیگر، مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای از آغاز عملیات «شمشیر قدس» برای حمایت از ساکنان شهر اشغالی قدس در پاسخ به حملات اسرائیل در غزه تحت عنوان «نگهبان دیوارها» خبر داد. در این بیانیه آمده است: «گروه‌های مقاومت فلسطین طی نبرد شمشیر قدس ضربات سختی به دشمن وارد کرد و پس از آن یک خودروی نظامی اسرائیلی در شمال نوار غزه منهدم شد و حملات موشکی گسترده‌ای هم به اطراف تل آویو و مواضع دشمن در سرتاسر اراضی اشغالی و شهرک‌های صهیونیستی مجاور غزه انجام گرفت». به نوشته الجزیره، در حملات موشکی فلسطینی‌ها، ۶ اسرائیلی زخمی شدند و دو ساختمان هم در شهر اشغالی عسقلان به‌طور مستقیم مورد اصابت موشک‌های مقاومت قرار گرفت.

«الصفین- ابراهیم» در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند، ارتش اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد که «۱۳۰ هدف که عمدتا متعلق به حماس بود، هدف قرار گرفت». در این بیانیه همچنین ادعا شده است:«بر اساس ارزیابی هایمان، ۱۳ عضو حماس و جهاد اسلامی هم کشته شدند». حملات هوایی اسرائیل به غزه در حالی بود که درگیری‌ها روی زمین همچنان ادامه داشت. گزارش‌ها تا صبح سه‌شنبه حاکی از این بود که درگیری میان پلیس اسرائیل و شهرک‌نشینان از یکسو و جوانان فلسطینی حاضر در مسجد الاقصی از سوی دیگر ادامه داشت. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که ۲۳ مجروح به بیمارستان دولتی هبرون منتقل شدند. همچنین برخی منابع از درگیری شدید فلسطینیان با اشغالگران اسرائیلی در شهر «اللد» خبر دادند. نظامیان اسرائیلی دست کم ۲۰ جوان فلسطینی را در این شهر بازداشت و یک جوان فلسطینی را به ضرب گلوله کشتند. گزارش منابع فلسطینی از جمله «مرکز اطلاع رسانی فلسطین» حاکی از این بود که ارتش رژیم صهیونیستی اواخر دوشنبه شب و اوایل صبح سه‌شنبه ۸ گردان جدید خود را فراخواند که این نشان از وخامت اوضاع داشت.  با وجود وخامت اوضاع اما از اوایل صبح دیروز گزارش‌های امیدوارکننده ای هم منتشر می‌شد که نشان می‌داد سازمان ملل و مصر وارد میدان شده و درصدد کنترل اوضاع هستند. بر همین اساس، روزنامه القدس العربی به نقل از یک منبع فلسطینی که خواست نامش فاش نشود صبح دیروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که توافقاتی تحت نظارت مصر و سازمان ملل برای آرام کردن اوضاع در نوار غزه صورت گرفته است. این منبع در ادامه گفت که توافقات صورت گرفته شامل عقب‌نشینی پلیس اسرائیل از مسجدالاقصی (که محقق شده است) و همچنین بازگشت آرامش به غزه با توقف حملات گروه‌های مقاومت و رژیم اشغالگر است. برخی منابع دیگر فلسطینی اعلام کردند که پلیس اسرائیل از مسجد الاقصی خارج شده و به فلسطینی‌ها اجازه داده تا نماز صبح را در این مسجد به جای بیاورند. جوانان فلسطینی به محض ورود دوباره خود به مسجد الاقصی فریادهای الله اکبر سر دادند و نماز صبح در این مسجد با حضور هزاران فلسطینی برگزار شد. درهمین حال هلال احمر فلسطین اعلام کرد که در درگیری‌های ۲۴ ساعت گذشته در شهر قدس و کرانه باختری، ۷۱۴ فلسطینی زخمی شدند که بیشتر آنها از اهالی قدس اشغالی هستند.

«پاتریک کینگزلی» و «ایزابل کرچنر» هم در گزارش ۱۰ می‌برای نیویورک تایمز نوشتند که تنش‌های چند هفته ای در بیت‌المقدس میان معترضان فلسطینی و پلیس و راست گرایان اسرائیلی ناگهان به یک حمله راکتی و آغاز حملات هوایی در غزه منجر شد. آنها نوشتند پس از حمله پلیس اسرائیل به مسجدالاقصی در بیت‌المقدس که منجر به مجروح شدن و بازداشت چندین فلسطینی شد، شبه نظامیان در غزه پاسخ را در پرتاب راکت به مناطق یهودی نشین یافتند. البته آمار مجروحان نیویورک تایمز تا حدی متفاوت از آمار الجزیره است. به روایت این گزارشگران، در درگیری‌های دو طرف ۳۳۰ فلسطینی مجروح و ۲۵۰ نفر هم در بیمارستان‌ها بستری شدند، یک نفر کشته شده و دو نفر هم شرایط خوبی ندارند. دست کم ۲۱ افسر پلیس اسرائیل هم زخمی شدند.

آپارتاید اسرائیلی

«مریم برغوثی»، نویسنده فلسطینی مستقر در رام الله، در یادداشت ۹ می‌در الجزیره نوشت: طی چند هفته گذشته که نیروهای استعمارگر اسرائیلی خشونت علیه فلسطینیان در بیت‌المقدس اشغالی را افزایش دادند، بسیاری امید داشتند که دولت بایدن لااقل واکنش نشان دهد. اما این امر رخ نداده است یا با اغماض می‌توان گفت که دیرهنگام روی داده است. بسیاری از فلسطینیان هم از اعضای «مترقی» کنگره آمریکا انتظار بیشتری دارند اما آنها هم حمایت خود را فقط در حرف بیان کردند. به‌طور مثال، «آندره کارسون»، در توییتی اعلام کرد که «بی نهایت از تلاش اسرائیل برای بیرون راندن اجباری فلسطینیان از خانه هایشان نگران است». برخی دیگر از نمایندگان هم «به سرعت» اقدامات اسرائیل را «تقبیح» و آن را «نقض قوانین بین‌الملل» دانستند. تعدادی دیگر از نمایندگان کنگره هم اقدام اسرائیل را «غیرانسانی» دانسته و «نگرانی عمیق» خود از «تصمیم سریع اسرائیل برای اخراج حدود ۲ هزار فلسطینی» را محکوم کردند.

آنچه در هیچ یک از سخنان مقام‌های آمریکایی دیده نمی‌شود عباراتی از این قبیل است:«اشغال»، «آپارتاید»، «شهرک‌نشین- استعمارگری» و «پاکسازی قومی». ناامید‌کننده است – و شاید بتوان گفت شگفت‌آور- که تمام سیاستمداران آمریکایی ترجیح می‌دهند از زبانی استفاده کنند که واقعیت اشغال سرزمین‌های فلسطین از سوی اسرائیل را نادیده می‌گیرد. برغوثی معتقد است زبانی که سیاستمداران آمریکایی به‌کار می‌گیرند، زبانی است که از سوی لابی قدرتمند اسرائیل در آمریکا به‌کار گرفته می‌شود تا واقعیت آپارتاید و استعمارگری اسرائیل ماست مالی شود. این زبان با تمرکز بر «صلح» به‌عنوان مساله‌ای مذاکراتی میان دو طرفِ دخیل در نزاع تلاش دارد تا آنچه در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد را لاپوشانی کند. این زبان نشان دهنده عدم توازن میان اشغالگر و اشغال شده است و نشان می‌دهد که فریاد عدالت خواهی فلسطینی‌ها راه به جایی نخواهد برد. این حقیقت که سیاستمداران آمریکایی در تمام طیف‌ها احساس اجبار می‌کنند که از این زبان استفاده کنند نه تنها نشان دهنده نفوذ چشمگیر لابی اسرائیل در آمریکاست بلکه نشان‌دهنده نژادپرستی ساختاری در جامعه و دولت آمریکا هم است. به‌عبارت دیگر، تردید در ابراز حمایت از مساله فلسطین ریشه در ناتوانی سیاست‌های آمریکا برای اذعان صادقانه به برتری سفید پوستان، سلسله مراتب‌های رادیکالیزه و تبعیض‌های اقتصادی- اجتماعی دارد. سیاست‌های آمریکا به درستی نمی‌تواند ارزش‌های عدالت، پاسخگویی و برابری را در آغوش کشد زیرا این کشور فقط امتیاز سفیدپوستان را می‌بیند و نه چیز دیگر. به این ترتیب، آمریکا هم بسیار شبیه اسرائیل است: در هر دو کشور در مورد حقوق و فرصت هایتان بر اساس پیشینه نژادی و قومی تصمیم‌گیری می‌شود.