نماینده ویژه آمریکا در سرزمین‌های اشغالی

غزه تقریبا یک‌سوم برق خود را از اسرائیل دریافت می‌کند و بخش دیگر برق مورد نیازش از نیروگاهی می‌آید که سوخت آن به اسرائیل وابسته است هرچند بخشی از سوخت هم از سوی قطر و گروه‌های امدادرسان تامین می‌شود. نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت، درگیری‌ها باعث شده بیشتر مرگ‌ومیرها در غزه باشد و بسیاری از زیرساخت‌های این منطقه هم ویران شده است. این گزارش می‌افزاید طی هفته جاری بیش از ۲ هزار راکت به سوی اسرائیل پرتاب شده است. این رژیم هم حدود ۱۶۰ جنگنده را برای انجام حملات به‌کار گرفته است. نتانیاهو در همین رابطه گفت: «حملات تا زمانی ادامه می‌یابد که صلح بازگردد و دیگر تهدیدی متوجه اسرائیل نباشد.» حملات اسرائیل دیروز شنبه ۲۵ اردیبهشت هم ادامه داشت.

اسرائیل می‌گوید شبکه تونل‌های حماس را تخریب کرده است. چکیده گزارش‌ها حاکی از این است که اسرائیل قصد دارد پیش از آتش‌بس احتمالی با حماس، حداکثر خسارت را به این گروه وارد کند. با این حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس هم از قول محافل واسطه‌ای در مصر گزارش داد که حماس پیشنهاد آتش‌بس دولت مصر را پذیرفته اما اسرائیل آن را رد کرده است (تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از آتش‌بس نبود). بنا بر تخمین سازمان ملل حدود ۱۰ هزار فلسطینی به دلیل افزایش تنش باید خانه‌هایشان در نوار غزه را ترک کنند. روز جمعه هزاران فلسطینی در نوار غزه مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند و در ۱۶ مدرسه اسکان گرفتند.

افزون بر این، پیش‌تر گفته شده بود که نیروهای زمینی اسرائیل در مرز با غزه مستقر شده و خبرهایی از آغاز احتمالی نبرد زمینی هم منتشر شده بود. اما رسانه‌های اسرائیل افشا کردند که اخبار ورود نیروی زمینی اسرائیل به غزه «یک عملیات فریب» بوده تا ‎نیروهای حماس حین جابه‌جا شدن، هدف نیروهای اسرائیلی قرار گیرند. اما به گزارش سایت وای.نت، برنامه اسرائیل برای ترور سران شاخه نظامی حماس در این بمباران‌ها «موفق نبوده و آنها زنده مانده‌اند». «اتاق عملیات مشترک مقاومت» که فرماندهان شبه‌نظامی حماس و جهاد اسلامی در آن عملیات علیه اسرائیل را از غزه هدایت می‌کنند، با انتشار بیانیه‌ای گفته است «طرح فریب» اسرائیل را که با هدف کشتن صدها نیروی شبه‌نظامی اجرا شد، «ناکام گذاشت».

سرریز بحران به لبنان و اردن

یک مرد لبنانی در جریان تظاهراتی که صدها تن از مردم لبنان روز جمعه در نزدیکی مرز با اسرائیل برگزار کردند، با شلیک تانک‌های نظامیان اسرائیلی در منطقه مرزی «مطولا» کشته شد. ارتش اسرائیل گفت این لبنانی تلاش کرده بود تا از حصار مرزی «عبور کند». رسانه‌های لبنانی او را یک جوان ۲۱ ساله از ساکنان دهکده عدلون در جنوب لبنان معرفی کردند. ساعاتی قبل از آن نیز سه راکت از لبنان به سوی شمال اسرائیل نشانه‌گیری شده بود که به آب‌های دریای مدیترانه اصابت کرد. رسانه‌‎های لبنانی خبر دادند که نیروهای امنیتی کشورشان عوامل حملات راکتی به اسرائیل را «شناسایی و بازداشت کرده‌اند». در اردن نیز هزاران تن از مردم به‌خشم آمده از اقدامات اسرائیل به سوی مرز کشورشان با اسرائیل راهپیمایی کردند اما نیروهای امنیتی اردن مانع از نزدیک شدن آنها به مرز شدند چون احتمال می‌رفت نیروهای اسرائیلی مستقر در مرز آنها را هم هدف قرار دهند. اوضاع در این دو کشور هم متشنج شده است چراکه اجتماعاتی از فلسطینی‌ها در آنها حضور دارند. رسانه‌های منطقه گزارش می‌دهند که سرریز بحران غزه به لبنان و اردن و سوریه است و بحران فعلی این پتانسیل را دارد که پای این کشورها را هم به جنگ بکشد.

در هر حال، نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از نتانیاهو افزود: «آنچه در شهرهای اسرائیلی رخ می‌دهد بسیار جدی است.» او که حاضر نیست در مورد مساله شیخ جراح که آغاز‌کننده بحران بود مسوولیت بپذیرد توپ را به زمین فلسطینی‌ها انداخت و افزود: «این وضعیت باید پایان یابد. واکنش رهبران عرب بسیار ضعیف بوده است. همه باید تمام اقدامات خشونت‌بار اعراب علیه یهودیان و یهودیان علیه عرب‌ها را تقبیح کنند.» به نوشته نیویورک تایمز، دور جدید درگیری‌ها در دو اقدام ریشه دارد: یکی، محله شیخ جراح که دادستانی اسرائیل حکم اخراج چندین خانواده فلسطینی را صادر کرد اما سپس عقب نشست و افزود باید بررسی بیشتری صورت گیرد. دوم، حمله پلیس اسرائیل به نمازگزاران در مسجد الاقصی و  ضرب و شتم فلسطینی‌ها هنگام برگزاری مراسم عبادی ماه رمضان. به دنبال این اقدامات چندین موشک از سوی حماس به اسرائیل شلیک شد و به دنبال آن حملات گسترده اسرائیل هم آغاز شد. ضرب و شتم فلسطینی‌ها در مراسم عید فطر هم ادامه داشت.

بنی گانتس، وزیر دفاع که نخست وزیر تناوبی هم هست، گفت:«آمریکایی‌ها و مصری‌ها در حال مذاکره با من هستند. اما من بر این امر متمرکز هستم تا کاری کنیم که حماس و جهاد اسلامی هزینه کار خود را بپردازند.» این سخن نشان‌دهنده همان دیدگاه بالاست که «اسرائیل قصد دارد پیش از آتش‌بس احتمالی با حماس، حداکثر خسارت را به این گروه وارد کند.»

اعزام هیات دیپلماتیک آمریکا به اسرائیل

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان هم از دولت آمریکا خواست به‌دلیل خشونت‌های اعمال شده از سوی اسرائیل فورا در این مساله مداخله کند. عباس، اسرائیل را به‌طور کامل مسوول تنش‌های اخیر دانسته است. گزارش‌های سی.ان.ان و الجزیره هم حاکی از این است که روز جمعه واشنگتن یک هیات دیپلماتیک برای تلاش جهت دستیابی به آتش‌بس میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی به تل‌آویو اعزام کرد. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد «هادی عمرو»، دستیار وزیر خارجه این کشور در امور فلسطین در راس هیاتی جمعه با هواپیمایی نظامی وارد تل‌آویو شد و جلساتی را با مقامات ارشد اسرائیلی برگزار کرد. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد عمرو با مقامات ارشد اسرائیلی و رهبری فلسطین و دیگر طرف‌ها گفت‌وگو کرده است. شبکه سی.ان.ان

نیز گزارش داد که «مقامات دولت بایدن در پشت صحنه با همتایان اسرائیلی خود قاطعانه‌تر از مواضع اعلام شده خود هستند». این شبکه به نقل از مقامات آگاه اعلام کرد دولت بایدن از اسرائیلی‌ها خواسته روند اخراج فلسطینیان از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح در قدس شرقی را متوقف کنند.

مقامات مذکور گفتند بایدن در مورد پایان بحران خوش‌بین است و خوش‌بینی او در پی مذاکراتش با متحدان منطقه از جمله مصر و قطر درباره روند مذکرات آتش‌بس حاصل شده است. از سوی دیگر، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت تلفات جانی  چه در طرف فلسطینی و چه در طرف اسرائیلی «غم‌انگیز و وحشتناک» است. ساکی افزود دولت آمریکا بر کاهش تنش تمرکز دارد و این محور  گفت‌وگوهای دولت  آمریکا با رهبران منطقه و طرف‌های ذی‌نفوذ بر حماس است. همچنین قرار است امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر نشست اضطراری برگزار کند. این دومین نشست این شورا در هفته جاری است. جلسه قبل به‌دلیل مخالفت آمریکا با صدور بیانیه بدون نتیجه ملموسی پایان گرفت. سازمان ملل پیشنهاد داده که مرز میان اسرائیل و نوار غزه برای ارسال کمک و سوخت‌رسانی باز شود.

«ویرجینیا پیترومارکی»، «مرسیها گادزو» و «تد رجنسیا» هم در گزارش ۱۴ می ‌برای الجزیره نوشتند شمار کشته‌های غزه حداقل ۱۳۹ نفر و تعداد مجروحان هم حداقل ۹۲۰ نفر است. این گزارشگران افزودند ممکن است شمار کشته‌ها و مجروحان افزایش یابد. به نوشته این گزارشگران، پهپادهای اسرائیل هم به پرواز درآمده و با شلیک موشک‌هایی مناطقی در جنوب غزه را بمباران کردند. مقام‌های حماس از جمله «حازم قاسم»، سخنگوی این گروه، معتقدند رویکرد تهاجمی اسرائیل یک «جنایت جنگی تمام‌عیار است». این گزارشگران همچنین اعلام کردند ارتش اسرائیل ۶۰ مقر دولتی را بمباران و بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی را به صورت کامل تخریب کرد. منابع فلسطینی برآوردهای اولیه از خسارت‌ها در پی حملات به غزه را حدود ۷۳ میلیون دلار می‌دانند.