تراژدی 38 هزار آواره فلسطینی

همچنین زمین‌های کشاورزی در نزدیکی بیت‌حانون و موسسات اقتصادی در غزه هدف حمله قرار گرفتند.

گزارشگران الجزیره همچنین نوشتند که دوشنبه عصر «حسام ابوهربید» از رهبران جهاد‌اسلامی از سوی اسرائیل ترور شد. الجزیره به نقل از بیانیه ارتش اسرائیل نوشت، که این رهبر جهاد اسلامی «در پس چندین حمله به غیرنظامیان اسرائیل و هدف قرار دادن چندین تانک» بوده است. این گزارشگران افزودند که شهر غزه از شمال تا جنوب گویی بر روی خط زلزله بود چراکه دائما بر اثر بمباران همواره در حال لرزش بود. علاوه‌بر این قایق‌های رزمی اسرائیلی ساحل شهر غزه را با تعدادی موشک بمباران کردند. آژانس «امداد و کار ملل متحد» (آنروا) نیز اعلام کرد بیش از ۴۳ هزار نفر در نوار غزه از ترس حملات ارتش اسرائیل به ۵۳ مدرسه وابسته به این آژانس پناه برده‌اند. طبق گزارش الجزیره سرعت حملات ارتش این رژیم در مقایسه با شب‌های گذشته کندتر شده اما حمله همچنان ادامه دارد. ارتش اسرائیل همچنین مدعی شد ۱۶۰ تن از اعضای حماس و جهاد اسلامی را از آغاز حملات در غزه به شهادت رسانده است.

سازمان همکاری اسلامی و گروه‌های حقوق‌بشری هم خواستار تحقیق در مورد جنایات جنگی اسرائیل در غزه شدند. «ویرجینیا پیترومارکی» و «اُسَید صدیقی» در گزارش خود در الجزیره افزودند؛ دست‌کم ۲۱۲ فلسطینی از جمله ۶۱ کودک از زمان آغاز درگیری‌ها در غزه شهید شدند. حدود ۱۵۰۰ فلسطینی هم زخمی شدند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که مبارزان مستقر در غزه ۶۰ راکت به سوی شهرهای اسرائیلی شلیک کردند، این در حالی است که شب‌های قبل این رقم حدود ۱۲۰ تا ۲۰۰ راکت بود. سخنگوی ارتش اسرائیل نیز گفت که ارتش در مدت ۱۲ ساعت ۹۰ راکت شلیک شده از نوار غزه را رصد کرده است.

نیویورک‌تایمز نیز در گزارش دیروز سه‌شنبه که پیوسته به‌روزرسانی می‌شد نوشت، تشدید و تداوم حملات در غزه در حالی است که در جبهه دیپلماتیک هم تلاش‌هایی در جریان است. کاخ‌سفید می‌گوید جو بایدن در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو از او خواسته که برای رسیدن به آتش‌بس تلاش کند و همزمان گفته واشنگتن در حال رایزنی با قاهره برای متوقف کردن حملات موشکی از غزه است. همزمان آمریکا در کنار سازمان ملل متحد و بریتانیا و چند کشور دیگر خواسته‌اند که دو طرف درگیر برای حفظ جان شهروندان غیرنظامی و کودکان تلاش کنند. بایدن در ۸ روز گذشته از سوی هم‌حزبی‌های خود به علت کم‌توجهی به درگیری‌های میان غزه و اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفته بود. امروز چهارشنبه دهمین روز حمله اسرائیل به غزه است و بایدن «درخواست» خود از اسرائیل و تلاش برای دستیابی به آتش‌بس را مطرح کرد. در همین‌حال، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که وی به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اطلاع داده برای ادامه حملات در غزه مُصر است و دستور ادامه حملات را پس از نشست با فرماندهان امنیتی این رژیم صادر کرده است.

تا این لحظه خبری از آتش‌بس و توقف خصومت‌ها دیده نشده است. دیروز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت شورای‌امنیت سازمان ملل متحد جلسه اضطراری برگزار کرد. تاکنون جلسات شورای امنیت هم به نتیجه نرسیده است. در همین حال‌ مارک میلی، رئیس ستاد ‌ارتش آمریکا نیز با تاکید بر اینکه ادامه جنگ به نفع هیچ‌کس نیست، هشدار داد که با ادامه درگیری نظامی اسرائیل و فلسطینی‌های غزه، بی‌ثباتی گسترده‌ای منطقه را دربر خواهد گرفت. این هشدار رئیس ستاد ‌ارتش آمریکا در حالی مطرح شد که ارتش اسرائیل سحرگاه سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت به سوی لبنان نیز آتش گشود. ارتش اسرائیل اعلام کرد حملات نظامیان این کشور به خاک لبنان در پاسخ به شلیک راکت به شمال اسرائیل بوده است. سخنگوی ارتش اسرائیل گفت، راکت‌هایی که اندکی پیش از نیمه‌شب دوشنبه از لبنان به‌طرف اسرائیل نشانه‌گیری شد، فاقد برد کافی برای اصابت به اسرائیل بوده و در خاک خود لبنان فرود آمده است. به گفته ارتش اسرائیل، ۶ راکت در مجموع از لبنان به سوی اسرائیل شلیک شده است‌ اما هنوز گزارشی از جزئیات حمله اسرائیل به لبنان و خسارات یا تلفات احتمالی ناشی از آن منتشر نشده است. ارتش اسرائیل هم با شلیک ۲۰ توپ به سمت بلندی‌های شهرک مرزی «کفرشوبا» و «میس جبل» لبنان به این حمله واکنش نشان داد.

براساس گزارش‌ها‌ در طول یک هفته نبرد، بیش از ۳۳۵۰ موشک از غزه به سوی اسرائیل پرتاب شده‌ و اسرائیل نیز در پاسخ، چند‌بار مناطق مختلف غزه را بمباران کرده است. به گفته سازمان‌ملل متحد، در طول نبردهای اخیر، بیش از ۳۸‌هزار فلسطینی در غزه آواره شده و ۲۵۰۰ خانوار دیگر، منازل خود را از دست داده‌اند.

«تایمز آو اسرائیل» هم در گزارشی نوشت، بنیامین نتانیاهو دوشنبه شب به فرماندهان ارتش خود دستور داد که حملات سنگین به غزه را فعلا ادامه دهند. بر همین اساس «آویو کوخاوی»‌ فرمانده ارتش اسرائیل، گفت نظامیانش برای ضربه‌زدن به نیروها و امکانات حماس در غزه، «دست‌کم به دو روز دیگر عملیات» نیاز دارند. سخن از تداوم عملیات در حالی است که «تایمز‌آو‌اسرائیل» در گزارش دیگری اعلام کرد «گرگوری میکس»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در حال بررسی ارسال نامه‌ای به بایدن در روزهای آتی و درخواست برای «تاخیر» در فروش ۷۳۵میلیون دلاری موشک‌های رهگیر نقطه‌زن به اسرائیل است.