ائتلاف علیه «اون» عکس: AFP

«مایکل. دی. شی یر»، «دیوید. ای. سنجر»، «ویلیام. جی. براد» و «چو سانگ هون» در گزارش دیروز شنبه برای نیویورک تایمز نوشتند، بایدن در این دیدار «نگرانی عمیق» خود در مورد تهدید هسته‌ای کره‌شمالی را اعلام کرد. او افزود که نماینده جدیدی برای گشودن کانال‌های دیپلماتیک با این کشور انتخاب کرده است. در همین راستا، «سونگ کیم» مقام کهنه کار وزارت خارجه آمریکا، به‌عنوان فرستاده ویژه این کشور برای کره‌شمالی منصوب شده است. «سونگ کیم» یک دیپلمات آمریکایی-کره‌ای است که به‌عنوان فرستاده ویژه برای کره‌شمالی در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما و نیز سازمان‌دهنده نشست‌های دونالد ترامپ با کیم جونگ اون خدمت کرده است. بایدن که در کنار «مون جائه این»، همتای کره‌جنوبی خود ایستاده بود، وعده داد که از اشتباهات دولت‌های گذشته حذر کند اما جزئیات اندکی در مورد آن چیزی ارائه داد که وی آن را «هماهنگی جدید با متحدان در منطقه» می‌نامید.

بایدن که با همتای کره‌جنوبی خود مشغول سرو ناهار بود، گفت: «ما از نزدیک آنچه را دیگران انجام داده‌اند، روی آن کار کرده‌اند و آنچه را بر رویش کار نشده، همه را مطالعه کرده‌ایم. ما دچار توهم در مورد دشوار بودن این مسیر نشده‌ایم. چهار دولت گذشته به هدف روشنی دست نیافتند. این موضوع یک موضوع واقعا دشوار است». بایدن در دیدار روز جمعه خود از فوریت داشتن تلاش‌ها برای تعامل با کره‌شمالی و مذاکره بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور صحبت کرد و در همین راستا افزود که «تحت شرایط درست» با «کیم جونگ اون دیدار خواهد کرد». اما منظور از «شرایط درست» چیست؟ منظور بایدن از شرایط درست این است که کره‌شمالی با بحث درباره برنامه هسته‌ای خود موافقت کند. رئیس‌جمهور آمریکا افزود: مشاوران او در ابتدا با همتایانشان از کره‌شمالی دیدار کرده‌اند تا برای آن زمینه‌چینی کنند. روسای جمهور آمریکا و کره‌جنوبی همچنین گفتند خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره هدف آنها است. با این حال، بایدن افزود: «من آنچه در مدت گذشته اخیر انجام شده را انجام نخواهم داد؛ من به او همه آن چیزی که به دنبالش است اعم از کسب مشروعیت و رسمیت بین‌المللی و اجازه رفتن به مسیر کسب جدیت ظاهری نسبت به چیزی که ابدا درباره آن جدیت نداشته، نخواهم داد». این اظهارنظرهای بایدن نشان‌دهنده یک تغییر در تفکر او است، چراکه کاخ سفید در ماه مارس اعلام کرد او مایل به دیدار با کیم جونگ اون نیست.

«شی یر- سنجر- براد- هون» در بخش دیگری از گزارش خود افزودند، بایدن اعلام کرد که ایالات متحده تمام ۵۵۰ هزار سرباز کره‌جنوبی که تعامل نزدیکی با سربازان آمریکایی داشته‌اند را در برابر کرونا واکسینه خواهد کرد. او افزود که این دو کشور همکاری نزدیکی خواهند داشت تا تولید واکسن کرونا برای کشورهای فقیر دنیا را سرعت بخشند. «مون جائه این» دومین مقام جهانی پس از نخست وزیر ژاپن است که با بایدن در کاخ سفید دیدار کرد. او در این دیدار خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره را «مساله بقا برای کشورش» نامید و گفت: «یکی از اهداف دیدار با رئیس‌جمهور بایدن آوردن کره‌شمالی به مسیر مذاکره است». بایدن و مون بر وجود ائتلاف قدرتمند بین دو کشور بعد از تیرگی‌های ایجاد شده توسط دونالد ترامپ در روابط آنها تاکید کردند. بایدن گفت که آنها گفت‌وگویی همچون «دوستان قدیمی» داشته‌اند. کیم جونگ اون از سال ۲۰۱۷ هیچ آزمایش هسته‌ای یا موشک قاره پیمای بالستیک نکرده است، هر چند کارشناسان معتقدند زرادخانه هسته‌ای او به طور مداوم رو به رشد است.

گزارشگران نیویورک تایمز افزودند زرادخانه هسته‌ای و متعارف کره‌شمالی و ظرفیت آن در ۴ سال گذشته دو برابر شده است؛ یکی از دلایل دیدار ترامپ با رهبر کره‌شمالی هم همین بود. کارشناسان می‌گویند زرادخانه هسته‌ای کره‌شمالی به سرعت در حال نزدیک شدن به اندازه زرادخانه هسته‌ای هند، پاکستان و اسرائیل است. اینها اعضای نسبتا کوچک کلوب هسته‌ای هستند که صدها بمب دارند در حالی که بازیگران بزرگ، هزاران بمب دارند. مشاوران بایدن می‌گویند اگرچه اعضای دولت در خفا پذیرفته‌اند که کره‌شمالی هرگز کلیت برنامه هسته‌ای خود را کنار نمی‌گذارد، اما آشکارا هسته‌ای بودن این کشور را نمی‌پذیرند. «رابرت. جی. اینهورن»، مقام سابق وزارت خارجه که مدت‌ها متخصص هسته‌ای این وزارتخانه بود، می‌گفت که تصدیق رسمی به هسته‌ای بودن کره‌شمالی باعث می‌شود که «دولت‌های ژاپن و کره‌جنوبی به دنبال تسلیحات هسته‌ای بروند». چند ماهی می‌شود مقام‌های دولت بایدن در حال بازنگری در استراتژی هسته‌ای کشورشان در قبال کره‌شمالی هستند و در این راه با همتایان کره‌جنوبی و ژاپنی‌شان در حال مشورت هستند. اما این مقام‌ها آشکارا در این رابطه چیزی نمی‌گویند و تلاش می‌کنند بر خلاف ترامپ، رویکرد احتیاط و دیپلماسی را همچنان حفظ کنند.

«دیوید برانستورم»، «جارت رنشاو» و «استیو اولاند» هم در گزارش ۲۲ مه ‌برای رویترز نوشتند، «مون جائه این» به تعامل با کره‌شمالی به چشم یک مساله مربوط به میراث کاری‌اش نگاه می‌کند. روسای جمهور این دو کشور همچنین درباره چین و تایوانی که از بابت فشارهای نظامی مکرر پکن شکایت کرده، به بحث پرداختند. «مون جائه این» گفت: «ما این دیدگاه مشترک را داشتیم که صلح و ثبات در تنگه تایوان شدیدا مهم بوده و توافق کردیم بر سر این مساله همکاری داشته باشیم و در عین حال در روابط میان چین و تایوان مشخصه‌های ویژه را در نظر بگیریم». با این حال، او جزئیاتی از «مشخصه‌های ویژه» مطرح نکرد. وزارت امور خارجه تایوان از این ابراز حمایت تشکر کرد و گفت این جزیره «همواره نقشی کلیدی در ثبات و موفقیت منطقه‌ای ایفا کرده است». واشنگتن مشتاق بود که رئیس‌جمهور کره‌جنوبی بیانیه تندی در مورد چین بدهد اما مون در پی این بود که بزرگ‌ترین شریک تجاری کشورش را ناراحت نسازد. در این دیدار، بایدن از سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری شرکت‌های کره‌جنوبی در بخش‌های استراتژیک آمریکا همچون میکروچیپ‌ها استقبال کرد.

دو کشور در بیانیه مربوط به نشست رهبرانشان توافق کردند تا شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم و نسل ششم شفاف و باز را توسعه داده و تامین جهانی چیپ‌ها برای خودروها را افزایش دهند. آنها همچنین نسبت به ایجاد یک نیروی ضربت برای زنجیره تامینی مربوط به تولید تکنولوژی‌های سطح بالا توافق کردند. «مون جائه این» که در داخل کشورش از بابت وضعیت همه‌گیری کووید-۱۹ تحت فشار است، اظهار کرد دو کشور با داشتن شراکت در زمینه واکسن (ترکیب دانش کارشناسی آمریکا و ظرفیت تولید کره) موافق بوده‌اند. او گفت این روند به تامین واکسن‌های کووید-۱۹ در منطقه هند-اقیانوسیه کمک خواهد کرد. در بیانیه مشترک آنها عنوان شد سئول «به طرزی چشمگیر» تعهدش به برنامه بین‌المللی توزیع واکسن موسوم به کواکس در سال جاری میلادی را افزایش دهد.  بایدن نیز تاکید کرد: «شراکت ما بر مبنای تعهد آهنین ما به امنیت مشترک بنا شده است. ائتلاف ما همواره برای مدت طولانی حامی صلح، امنیت و موفقیت بیشتر منطقه و نزدیک شدن ما به یکدیگر بوده است». مون در گفت‌وگو با خبرنگاران بعد از دیدار خصوصی با جو بایدن گفت، از «بازگشت آمریکا به رهبری» استقبال می‌کند. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بایدن همچنین اظهار کرد، آمریکا قبول کرده به خط مشی‌های مربوط به برد پروازی که باعث محدود شدن برد موشک‌های کره‌جنوبی به ۸۰۰ کیلومتر می‌شده، پایان دهد.

دیدار رهبران آمریکا و کره‌جنوبی در حالی انجام گرفت که کره‌شمالی به جای تمرکز بر مسائل اقتصادی- معیشتی مردم کشورش و تعامل دیپلماتیک با دنیا به دنبال محدود کردن هر چه بیشتر مردمان این کشور است. به گزارش رودونگ سینمون، روزنامه رسمی کمیته مرکزی حزب کارگر کره‌شمالی، «کیم جونگ اون»، رهبر این کشور، برای «جلوگیری از ترویج و نفوذ فرهنگ غربی و سبک زندگی سرمایه‌داری» پوشیدن شلوار «جین» یا «پاره» و برخی مدل‌های مو را برای شهروندان این کشور ممنوع اعلام کرد. این روزنامه همچنین با ارائه فهرستی از ۱۵ مدل موی مجاز، تاکید کرده که مدل پشت‌موی بلند نیز برای شهروندان کره‌شمالی ممنوع است. سردبیر روزنامه رودونگ سینمون در سرمقاله‌ای نوشت: «تاریخ به ما یاد داده است که اگر سبک زندگی خود را کم‌اهمیت بشماریم، کشورمان مانند دیواری که به مرور زمان نم گرفته است، فرو می‌پاشد». او در ادامه نوشت: «باید در برابر ریزترین نشانه‌های سبک زندگی خارجی بایستیم تا بتوانیم آن را ریشه‌کن کنیم.»

p04-02