پلیس اسرائیل محدودیت‌های در «گیت»های منتهی به مسجدالاقصی را افزایش داده و مانع از این شد که نمازگزاران زیر ۴۵ سال وارد مسجد شوند. این مکان مقدس سنگی- مرمری که مسلمانان به آن «حرم الشریف» می‌گویند شامل «قبه الصخره» هم می‌شود. «هدی عبدالحمید» که از دروازه دمشق در بیت‌المقدس اشغالی شرقی برای الجزیره گزارش می‌داد، اعلام کرد که این یهودیانی که وارد این مکان مقدس شدند در زمره «راست افراطی یا اولترا ملی‌گرایان یهودی» بودند. او افزود: «این امر در زمانی رخ می‌دهد که تنش‌ها بسیار بالاست ... آن بازدیدکنندگان یهودی تحت حفاظت نیروهای امنیتی و پلیس اسرائیل وارد این مکان شدند.» این نشان می‌دهد که میزانی از نزاع دوباره از سر گرفته شده است. این گزارشگر افزود: این بازدیدها طی ماه رمضان متوقف شده بود؛ چراکه تنش‌ها بسیار بالا گرفته بود؛ اما از روز یکشنبه بار دیگر بازدیدها از سر گرفته شد و اولین روزی بود که یهودیان وارد این مکان می‌شدند.

به نوشته گزارشگر الجزیره، این رویداد در زمانی رخ می‌دهد که یک آتش‌بس شکننده پس از نبردی ۱۱روزه در غزه برقرار شده است. در این درگیری ۱۱روزه حدود ۲۵۰فلسطینی از جمله ۶۶کودک شهید شدند. یکی از دلایل آغاز جنگ ۱۱ روزه همانا سرکوب نمازگزاران و مومنان در مسجدالاقصی در ماه رمضان و تهدید اخراج خانواده‌های فلسطینی از شیخ جراح بود. به دنبال این اقدامات، حماس مهلتی برای متوقف ساختن سرکوب‌ها به اسرائیل داد. وقتی هشدار حماس به اسرائیل به گوش مقام‌های دولت یهود نرفت، راکت‌های حماس به سوی این رژیم پرتاب شد که موجب حملات گسترده اسرائیل به غزه شد. اندکی پس از آتش‌بس، پلیس اسرائیل باز به مسجدالاقصی یورش برد و نمازگزاران را مورد ضرب‌وشتم قرار داد. در روزهای اخیر، گروه‌های شهرک‌نشین تندرو اسرائیلی در فضای مجازی کارزاری را راه انداختند تا مومنان یهودی هم بتوانند وارد این مکان مقدس شوند. هدف این گروه بازسازی «معبد سوم یهودیان» در زمین‌های مسجدالاقصی است. اما بر اساس وضع موجود تاییدشده در سال ۱۹۶۷، فقط مسلمانان می‌توانند درون حرم الشریف نماز بگزارند.

«میکی روزنفیلد» سخنگوی پلیس اسرائیل گفت که این مکان برای «دیدارهای منظم» باز است و پلیس ضامن امنیت و ضامن این منطقه است تا «رویداد» خاصی در آنجا رخ ندهد. الجزیره به نقل از خبرگزاری وفا نوشت که این اولین بار از ۴ مارس به این‌سو بود که این رژیم به شهرک‌نشینان یهودی اجازه دیدار از این مکان را می‌دهد. در سال‌های اخیر، تعداد روزافزونی از یهودیان مذهبی و افراطی از مسجدالاقصی و اماکن مقدس آن بازدید کرده‌اند. فلسطینی‌ها از این بیم دارند که اسرائیل در نظر داشته باشد که کنترل این مکان را تمام و کمال به دست بگیرد یا آن را جدا سازد. با این حال، مقام‌های این رژیم اعلام کرده‌اند که قصدی برای تغییر وضع موجود ندارند.

همزمان با این اقدام، دو تحول دیگر هم در اسرائیل و فلسطین رخ داد. یکی، رهبر حزب «آینده‌ای هست» و مامور تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی اعلام کرد: از دیروز دوشنبه مذاکرات پیرامون تشکیل دولت وحدت فراگیر از سر گرفته شده است. یائیر لاپید که از سوی روون ریولین، رئیس این رژیم به تشکیل کابینه مکلف شده، دیروز دوشنبه با احزاب مختلف به جز حزب «یمینا» به رهبری نفتالی بنت دیدار و مذاکره کرد؛ زیرا حزب لاپید تصمیم گرفته است مذاکرات با سایر احزاب را پیش ببرد و منتظر بنت نماند. در مقابل حزب یمینا هم اعلام کرد: به این مذاکرات اهمیتی نمی‌دهد و مذاکراتی میان این حزب و فراکسیون تغییر وجود ندارد و «دولت تغییر» در دستورکار حزب نیست. مهلت قانونی لاپید برای تشکیل کابینه جدید پس از ۹ روز تمام می‌شود و نگاه‌ها به گدعون ساعرِ جدا شده از حزب لیکود بنی‌گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی است که پس از شکست قابل پیش‌بینی لاپید، این ماموریت را برعهده بگیرند.

دوم، سفیر فلسطین در قاهره در پاسخ به برخی فرضیه‌ها درباره تشکیل کشور فلسطین در منطقه سینای مصر یا اسکان پناهجویان فلسطینی در مکانی دور از کشورشان تاکید کرد که فلسطینی‌ها تشکیل کشوری در نوار غزه یا در بخشی از خاک مصر را نمی‌پذیرند. دیاب اللوح، سفیر فلسطین در قاهره در مصاحبه‌ای تلویزیونی در همین رابطه گفت: «ما خواستار توقف تمام اشکال اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی و در رأس آنها قدس شرقی، پایتخت کشور فلسطین هستیم. ما پایتختی در داخل شهر قدس را نمی‌پذیریم و خواستار شهر قدس به شکل کامل و مطابق با مرزهای ۱۹۶۷ و کشور مستقل، دارای حاکمیت، به هم پیوسته و قابل اسکان هستیم.» اللوح در ادامه تاکید کرد: «ما قبول نمی‌کنیم کشوری در نوار غزه داشته باشیم و یا اینکه کشوری بدون آن تشکیل شود، ما مخالف تشکیل کشوری در بخشی از منطقه سینای مصر هستیم. ما با این موضوع مخالفیم و مصر هم مخالف است. علاوه‌بر این ما در فلسطین به حاکمیت مصر بر اراضی‌اش احترام می‌گذاریم. این طرح قدیمی است و به محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) پیشنهاد شد و او قاطعانه آن را رد کرد.»