10درصد راه باقی مانده است

 سی‌ان‌ان بیزنس در یادداشتی تاکید کرده که با وجود پیشرفت چشمگیری که اقتصاد ایالات‌متحده در این مدت به دست آورده، جبران ۱۰درصد باقی‌مانده دشوار خواهد بود.  احیای ۹۰درصدی در حالی به دست آمده که شاخص «بازگشت به حالت نرمال» در آوریل ۲۰۲۰ در حدود ۵۷درصد بوده است. این شاخص از ۳۷ فاکتور ملی و هفت فاکتور در سطح ایالتی تشکیل شده است. درحالی‌که واکسیناسیون در حال انجام است و مصرف‌کنندگان بار دیگر پول خود را صرف غذا و سفر می‌کنند، میلیون‌ها شغل در این ایام از دست رفته است. در همین حال همچنان بسیاری از کارگران درباره بازگشت حضوری به کار مردد هستند و مراقبت از کودکانی که مدارس آنان باز نشده، چالشی حل‌نشده است. سی‌ان‌ان بیزینس در گزارش خود، آنچه را که در مسیر بازگشت ۱۰۰درصدی پیش روی اقتصاد است بررسی کرده است.

    شکاف‌ها در بازار کار

درحالی‌که اقتصاد روی ریل بهبود قرار گرفته، شرایط بازار کار در مرحله‌ای نامطلوب قرار دارد. ایالات‌متحده در مقایسه با دوران پیش از همه‌گیری، میلیون‌ها شغل را از دست داده است. گرچه بسیاری از مشاغل احیا خواهند شد اما برخی از آنان برای همیشه از بین رفته‌اند. بسیاری از ایالت‌ها همچون نیویورک، نوادا و هاوایی از کووید-۱۹ بسیار آسیب دیده‌اند و نرخ بیکاری  به ۱/ ۶درصد رسیده است. اقتصاددانان پیش‌بینی کردند که بسیاری از مشاغل تا پایان سال میلادی احیا می‌شود و بازگشت به شرایط آموزش حضوری در مدارس نیز به افزایش مشاغل دامن بزند. با وجود این در آوریل ۲۰۲۱ در مقایسه با فوریه ۲۰۲۰ و پیش از همه‌گیری، ۲/ ۸میلیون شغل کم شده است. در این میان بخش‌های سفر و اوقات فراغت که بیشترین آسیب را از همه‌گیری متحمل شدند، بهترین بازگشت به کار را تجربه کردند؛ گرچه همچنان ۸/ ۲میلیون شغل در این بخش‌ها حذف شده است.  براساس اطلاعات به‌دست آمده از لینکدین که از آن به‌عنوان یک عامل در شاخص «بازگشت به حالت نرمال» استفاده می‌شود، آگهی‌های استخدام در بخش محصولات بهداشتی، املاک و خرده‌فروشی به‌شدت افزایش یافته است. از سوی دیگر نرخ پایین بهره برای وام، سبب رونق بازار مسکن شده است. این در حالی است که مدیران از کمبود نیروهای کار ماهر گلایه‌مند هستند. بسیاری از بخش‌ها برای جذب کارمندان، دستمزدها را افزایش داده‌اند و جمهوری‌خواهان هم بر این باورند که امتیازات و خدمات اعطایی در دوران همه‌گیری به شهروندان، سبب شده تا کارگران ترجیح دهند که در خانه بمانند. با توجه به افزایش مزایا، برای افرادی که در انتهای طیف درآمدی قرار دارند یا به عبارتی بنا بر اعلام بانک آمریکا کمتر از ۳۲هزار دلار در سال درآمد دارند، ماندن در خانه منطقی به نظر می‌رسد. علاوه بر این همه افراد شاغل در سراسر کشور، برای کم کردن ابتلای خود و عزیزانشان به بیماری ترجیح می‌دهند که خود را در معرض ویروس قرار ندهند.

    وابستگی به مصرف‌کننده

اقتصاد ایالات‌متحده توسط مردم هدایت می‌شود و آنچه مصرف‌کننده هزینه می‌کند بیش از دو سوم از تولید ناخالص داخلی کشور و اصلی‌ترین عامل برای فعالیت اقتصادی است. مصرف‌کنندگان دوباره به هزینه کردن بیشتر پول به‌ویژه برای رستوران‌ها و مسافرت‌ها روی آورده‌اند که پیش از این تجارت در آن متوقف شده بود. اکنون بزرگ‌ترین قطعه پازل احیای اقتصاد، حفظ هزینه‌هایی است که مصرف‌کننده صرف می‌کند.  ارائه چک از سوی واشنگتن و بسته‌های کمکی برای بیکاران فراوان در جامعه به روند احیای اقتصاد کمک کرده است. با وجود این  بررسی داده‌های «دفتر تجزیه و تحلیل اقتصاد» که از شاخص «بازگشت به نرمال» استفاده کرده نشان ‌می‌دهد که همچنان میزان پس‌‌انداز بسیار بالاتر از سطح دوران پیش از همه‌گیری است.

نگرانی‌ها برای احیای اقتصاد دو وجه دارد: از سویی مردم برای بازگشت اقتصاد، به هزینه کردن بیش از پس‌انداز نیاز دارند و از سوی دیگر، بازگشت هزینه‌ها در کنار عواملی چون افزایش قیمت مواد اولیه سبب تقویت جهش تورم می‌شود. هزینه‌های مصرف‌کننده در آوریل نسبت به سال گذشته ۲/ ۴درصد افزایش داشته که این میزان ۶/ ۳درصد بیشتر از تخمین اقتصاددانان بوده است. این افزایش هزینه در طول ۱۲ ماه، بزرگ‌ترین افزایش هزینه از زمان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ است. علت این امر این است که افزایش تقاضا سبب عقب افتادن عرضه و در نهایت افزایش قیمت شده است. با در نظر نگرفتن نوسانات قیمت انرژی و غذا، تورم اصلی ۱۲ماهه تا آوریل حدود ۳درصد بود که این رقم نشان از بیشترین افزایش تورم از ژانویه ۱۹۹۶‌ می‌دهد. ماه جاری نیز، تورم افزایشی ۹/ ۰درصدی را به ثبت رسانده که بیشترین افزایش تورم در طول یک ماه در ۳۹ سال گذشته است. گرچه قیمت انرژی که اصلی‌ترین عامل تورم بوده در ماه گذشته تا حدودی ارزان شده اما طی ۱۲ ماه، افزایشی ۲۵درصدی را پشت سر گذاشته است. بیل آدامز، اقتصاددان ارشد بر این باور است که تورم سرعت گرفته چرا که تعداد زیادی از آمریکایی‌ها واکسینه شده‌اند، هزینه‌ها بیشتر شده و مشاغل در حال احیا هستند.

برخی از اقتصاددانان نگرانند که افزایش قیمت‌‌ها به‌قدری سریع رخ دهد که مصرف‌کنندگان از هزینه کردن برای آن منصرف شوند؛ گرچه هیچ نشانه‌ای از این اتفاق رویت نشده اما وقوع آن خبری بد برای احیای اقتصاد خواهد بود. از منظر سرمایه‌گذاران، سهام در بالاترین رکورد خود خواهد ایستاد. با این حال اگر فدرال رزرو تورم را نگران‌کننده بداند، بانک مرکزی می‌تواند با تغییر سیاست نرخ بهره‌ نزدیک به صفر، بر رونق بازار سهام خط بطلان بکشد.

در نهایت، اقتصاد ایالات‌متحده در ریل احیای خود قرار گرفته است؛ گرچه در این مسیر عوامل زیادی اثرگذارند اما تا زمانی که شرایط به طور کامل عادی نشود، رسیدن به خط پایان احیای اقتصاد امکان‌پذیر نیست.