«مایکل هوزر تاو» در گزارش ۳۰ می ‌برای هاآرتص که پیوسته به روزرسانی می‌شد نوشت، نتانیاهو به تشکیل کابینه‌ای «چپ‌گرا» و «خطرناک» هشدار داده است چراکه بنت- لاپید در تلاش هستند کابینه آتی را تشکیل دهند و نتانیاهو را از قدرت کنار بزنند. نتانیاهو در بخشی از سخنانش که در آخرین روزها و ساعات حضور ۱۲ ساله خود در قدرت ایراد کرد گفت:«پیشنهادی به گیدئون صعر و نفتالی بنت داده‌ایم که مانع از شکل‌گیری یک کابینه خطرناک چپ‌گرا می‌شود. این پیشنهاد یک کابینه باثبات و راست‌گرا را برای سال‌های آتی تضمین خواهد کرد؛ کابینه‌ای که مدافع شهروندان اسرائیل خواهد بود.»

این گزارشگر با اشاره به کنار رفتن احتمالی نتانیاهو و تشکیل کابینه ائتلافی جدید با عنوان «تغییر» افزود، پیشنهادهای غیرمستقیم اما روشنی در حزب لیکود مبنی‌بر کناره‌گیری نتانیاهو وجود دارد (لااقل به صورت موقت). هدف لیکود این است که کابینه نتانیاهو منحل نشود و او همچنان در قدرت بماند. اما برای اولین بار بود که لیکود پیشنهاد کناره‌گیری – هرچند موقت- نتانیاهو را مطرح کرد تا آینده سیاسی او و راست‌گراها حفظ شود. بر همین اساس، وزیر دارایی این رژیم یعنی «اسرائیل کاتز» ماه گذشته پیامی به رهبران برجسته لیکود فرستاده بود دال بر اینکه به نتانیاهو پیشنهاد داده که کمیته مرکزی حزب لیکود رهبری موقت را به دست گیرد تا چشم‌انداز تشکیل کابینه ائتلافی به نفع نتانیاهو را افزایش دهد. نتانیاهو این پیشنهاد را رد کرد. کاتز گفت:«چند هفته پیش به نتانیاهو پیشنهاد دادم که اجازه دهد کمیته مرکزی لیکود به شکل دموکراتیک نخست‌وزیری موقت را از میان لیکود برای یک سال انتخاب کند تا بتواند کابینه راست‌گرا را تشکیل دهد و پس از یکسال قدرت به او بازگردد و این بهتر از کابینه چرخشی خواهد بود.» این باعث می‌شد کابینه راست‌گرا همچنان در قدرت بماند و پس از یک‌سال دوباره این نتانیاهو بود که قدرت را در دست می‌گرفت و افزون بر این مانع از تشکیل کابینه چپ‌گرای «تغییر» می‌شد. کاتز گفت: «نتانیاهو این پیشنهاد را نپذیرفت و عملا آن را از دستور کار خارج کرد.»

«مایکل هوزر تاو» همچنین در یک گزارش دیگر نوشت، رهبران احزاب راست‌گرا – در آخرین تلاش خود برای جلوگیری از شکل‌گیری یک کابینه «چپ‌گرای خطرناک» و تشکیل کابینه‌ای راست‌گرا که «ضامن امنیت و بقای اسرائیل خواهد بود»- درخواستی خطاب به گیدئون صعر و نفتالی بنت صادر کردند. در این بیانیه آنها خواستار کابینه چرخشی با حضور صعر- بنت- نتانیاهو شدند. آنها همچنین خواستار انتخاب وزیر دادگستری راست‌گرا هم شدند. اما صعر (رهبر حزب «امید جدید») گفت متعهد به کنار زدن نتانیاهو است و پیشنهاد وی برای کابینه چرخشی را رد کرد. لیکود و نتانیاهو به هر وسیله‌ای متوسل شدند تا در ساعات پایانی زندگی سیاسی نتانیاهو مانع از شکل‌گیری کابینه جدید شوند.همچنین مانع از این شوند که نخست‌وزیر راهی محکمه برای پاسخگویی در قبال اتهامات خود شود.

الجزیره نیز در گزارش دیروز یکشنبه نوشت، بنت فاقد اکثریت پارلمانی است و کابینه او که متشکل از راست و چپ و میانه خواهد بود ائتلافی «شکننده» است که مستلزم حمایت از سوی «فهرست مشترک عرب» است که همان شهروندان فلسطینی ساکنِ اسرائیل هستند که نگرش‌های سیاسی‌شان به شدت متفاوت از یامیناست. برخی منابع هم ائتلاف مذکور را «بزرگ‌ترین ائتلاف شکل گرفته در اسرائیل» می‌دانند اما آن را «شکننده‌ترین ائتلاف» هم نامیده‌اند. قرار است احزاب «تکفاه حدشاه»، «اسرائیل بیتنا»، حزب «کارگر» و حزب «مرتز» در کابینه حضور داشته باشند. بنت در روزهای اخیر در فضای عمومی ساکت بوده در حالی که نتانیاهو در فضای مجازی به شدت فعال بوده و مخالفان خود را مورد حمله قرار می‌دهد. نتانیاهو در توییتر نوشت: «هشدار واقعی! کابینه خطرناک چپ‌گرا می‌آید.» نکته اینجاست که با رفتن نتانیاهو، دومین نخست‌وزیر چرخشی یعنی بنی گانتس هم از سمت نخست‌وزیری کنار می‌رود، اما یکی از میراث‌های نتانیاهو باقی می‌ماند و آن «نخست‌وزیری چرخشی» است.

بنت که پیش‌تر وزیر دفاع بود مسیر خود را عوض کرد و از نتانیاهو برید. او می‌گوید در درگیری‌های ۱۱ روزه غزه، او مشغول تلاش برای تشکیل ائتلافی با چپ و میانه‌ها بوده است. در هر حال، «مایکل هوزر تاو»، گزارشگر هاآرتص نوشت، در کابینه ائتلافی جدید، بنت نخست‌وزیر اول و لاپید نخست‌وزیر دوم و وزیر خارجه خواهد بود. سپس در موعد مقرر، این پست‌ها میان آنها جابه‌جا می‌شود. در کابینه جدید و بدون نتانیاهو، فرد شماره ۲ یامینا یعنی آیلت شاکد (وزیر دادگستری) وزیر کشور خواهد شد؛ آویگدور لیبرمن (رهبر حزب «اسرائیل بیت نو») وزیر دارایی خواهد شد در حالی که رئیس حزب «آبی و سفید» (بنی گانتس) در پست خود «وزیر دفاع» باقی می‌ماند. گیدئون صعر هم «وزیر دادگستری» خواهد شد. تلاش‌های دقیقه نود نتانیاهو برای جذب صعر نتیجه نداد و وی اعلام کرد متعهد به کنار زدن نتانیاهو است. او پیشنهاد نتانیاهو و لیکود را برای نخست‌وزیری چرخشی رد کرد. «مرای میخاییلی» (رئیس زن حزب کارگر) جایگاه وزارت حمل و نقل را اشغال خواهد کرد و هم‌حزبی او «عمر بار لِو» ریاست وزارت امنیت عمومی را به دست خواهد آورد. قرار است یکی از نمایندگان حزب کارگر هم وزیر امور دیاسپوراها شود. اعضای مرتز در پارلمان هم این پست‌ها را خواهند گرفت: «نیتزان هوروویتز» وزیر بهداشت؛ «تامار زاندبرگ» وزیر محافظت از محیط زیست و «ایساوی فرگ» وزیر توسعه منطقه‌ای خواهند شد. برخی  احتمالات دیگر این است که «آبی و سفید» وزارتخانه‌های فرهنگ و ورزش را کسب خواهد کرد و پست‌های دیگری که ممکن است در کابینه جدید نصیب آن شود.

روز چهارشنبه ۱۲ خرداد یک نقطه عطف دیگر در تاریخ اسرائیل هم هست. در این روز، پارلمان این رژیم  (کنست) رئیس جدید این رژیم را تعیین می‌کند. در حقیقت در این روز، دوره ریاست ۷ ساله «روون ریولین» به پایان رسیده و جانشین جدیدی برای او انتخاب می‌شود. طبق گزارش منابع اسرائیلی، «اسحاق هرتزوک»، رهبر سابق حزب کارگر، «أم ثکلی»، رئیس آژانس یهودی و «میریام بیرتس»، پیشگام در زمینه آموزش و پرورش، برای این پست با هم رقابت می‌کنند. رئیس جدید رژیم صهیونیستی پس از انتخاب از سوی کنست در یک رای‌گیری محرمانه، ژوئیه سال آینده با رای‌گیری مخفی کار خود را آغاز خواهد کرد. رئیس رژیم صهیونیستی شخصیتی نمادین در اسرائیل است که هر هفت سال یک بار و در فرآیند رای‌گیری محرمانه تعیین می‌شود.

«گیل هوفمان» هم در گزارش دیروز یکشنبه برای «جروزالم پست» نوشت اکنون «گیر» کار در دست آیلت شاکد است. بنت به نفر شماره ۲ یامینا یعنی شاکد گفته اگر او نتواند ائتلاف راست را تشکیل دهد، بنت وارد کابینه جدید خواهد شد.