روز یکشنبه نیز مجددا زاکسن‌-آنهالتی‌ها به پای صندوق‌های رای رفتند و نتیجه انتخابات در این ایالت، که درست سه ماه پیش از انتخابات سراسری بیرون خواهد آمد، مشخص خواهد کرد که آیا حزب آلترناتیو برای آلمان می‌تواند برای سایرین هم جذاب باشد یا نه؟

در حالی که در ایالت زاکسن-آنهالت، رقابت عمدتا بر سر اقتصاد و مسائل مربوط به مدارس است، قدرت‌نمایی توسط حزب آلترناتیو برای آلمان که همچنان شعارهای ضد مهاجرتی سر می‌دهد، می‌تواند درد سر جدیدی برای «آرمین لاشت»، رهبر حزب دموکرات مسیحی به ارمغان بیاورد. لاشت که امیدوار است جانشین هم‌حزبی خود در منصب صدراعظمی شود، بسیار تلاش کرده است تا بتواند نظر مردمان ایالت‌های شرقی آلمان را به حزب خود جلب کند.

مانفرد گولنر، که رئیس آژانس رای‌گیری انتخاباتی در موسسه فورسا است به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «نمایش قدرتمندانه لاشت در ایالت شرقی می‌تواند یک پیش‌نمایش قوی از حزب دموکرات مسیحی برای انتخابات ملی باشد.» او اما پیش‌بینی می‌کند که اگر حزب آلترناتیو برای آلمان بتواند همپای حزب دموکرات مسیحی‌ها نمایشی قدرتمند داشته باشد، لاشت و حزب متبوعش نتیجه اصلی را در انتخابات فدرالی به چشم خواهند دید.

در میان رقابت‌های انتخاباتی، لاشت هفته گذشته به این ایالت سر زد و از منطقه معدنی این ایالت بازدید به‌عمل آورد. او در این دیدار به زمانبر بودن و سرمایه‌گذاری‌های جدید برای دور شدن از زغال سنگ اشاره و تاکید کرد که از این ایالت همچون ایالت زادگاه خود، یعنی راین-وستفالن حمایت خواهد کرد تا بتواند دوران عبور از زغال سنگ را با موفقیت طی کند و کسب و کارهای جدید در این منطقه به‌وجود آورد.

این تلاش‌ها ممکن است ثمربخش باشد: نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که حزب دموکرات مسیحی به رهبری آرمین لاشت حمایت ۳۰ درصدی از زاکسن‌-آنهالتی‌ها را دارد و این به معنای اختلاف ۷ امتیازی با حزب آلترناتیو برای آلمان است که در حال حاضر ۸۸ کرسی در بوندس‌تاگ یا همان پارلمان آلمان دارد. اگر این سطح از حاشیه امنیت توسط حزب دموکرات مسیحی حفظ شود، جایگاه لاشت برای انتخابات ۲۶ سپتامبر، به‌رغم وجود یک رقیب قدرتمند از حزب باواریا، به‌شدت تقویت خواهد شد.

در سال ۲۰۱۶، زمانی که آلمان قصد پذیرایی از یک میلیون مهاجر را داشت، ایالت زاکسن-آنهالت در حال دست و پنجه نرم کردن با نرخ بالای بیکاری بود. در حالی که نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده بودند که حزب آلترناتیو برای آلمان با توجه به سیاست‌های ضدمهاجرتی‌اش که در سال ۲۰۱۳ فریاد زده بود، بتواند به‌راحتی برخی کرسی‌های این ایالت را به‌دست آورد اما هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد که این حزب در جایگاه دوم قرار گیرد و از منطقه دو میلیون نفری، حمایت ۲۴ درصدی را از آن خود کند.

از آن زمان به بعد حزب آلترناتیو برای آلمان بیشتر به راست متمایل شده و همین موجب شده است تا زیر تیغ نگاه نیروهای اطلاعاتی آلمان قرار گیرد. این حزب سابقه ضد یهودی و ضد اسلامی دارد و برخی از طرفداران این حزب هم مظنون به ارتکاب اعمال تروریستی هستند.  شاخه‌های این حزب در برندن‌بورگ و تورینگیا از سوی نیروهای اطلاعاتی آلمان به‌شدت تحت رصد و نظارت قرار دارند.

آلکساندر هنسل، استاد علوم سیاسی در موسسه مطالعات سیاسی در دانشگاه گوتنیگن، به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «حزب آلترناتیو برای آلمان در ایالت زاکسن-آنهالت، به‌رغم برخی نابهنجاری‌ها و رسوایی‌ها به‌شدت از جایگاه قدرتمندی برخوردار است.» او تصریح می‌کند: «آنها نه تنها از هم نپاشیدند، بلکه به یک نیروی مخالف قوی و رادیکال در منطقه تبدیل شده‌اند.»

با ادامه حمایت از آلترناتیو برای آلمان از سوی زاکسن-آنهالتی‌ها، برخی از محافظه‌کاران پیشنهاد ائتلاف با این حزب را دادند اما آرمین لاشت در مصاحبه با رادیو «دوتش‌لندفانک» گفته است که حاضر نیست تحت هیچ شرایطی و در هیچ سطحی با حزب آلترناتیو برای آلمان همکاری کند.

این در حالی است که برخی از اعضای حزب دموکرات مسیحی با خروج صدراعظم آلمان پس از ۱۶ سال، امیدوارند که این حزب به سمت راست‌های تندروتر شیفت کند. نتیجه انتخابات روز یکشنبه می‌تواند نشان دهد که آلمان در ماه سپتامبر به سمت راست خواهد رفت یا اینکه سبزها می‌توانند این کشور را به سمت چپ هدایت کنند.