ائتلاف هشت حزبی که هدفشان تشکیل کابینه جدید و کنار زدن نتانیاهو است احتمال دارد به زودی تشکیل شود و در پارلمان بر سر آن رای‌گیری شود. «تایمز آو اسرائیل» در گزارش 4 ژوئن در این رابطه نوشت، ارزیابی‌ها در میان اعضای «بلوک تغییر» به رهبری مشترک بنت- لاپید حاکی از این است که این بلوک با رای 61 به 59 در پارلمان به پیروزی ناپلئونی دست خواهد یافت. به‌نظر می‌رسد در میان ائتلاف مذکور افراد یا جریان‌هایی هستند که «میل» دارند رای منفی بدهند. «تایمز آو اسرائیل» به نقل از شبکه 12 تلویزیون این رژیم اعلام کرد روز جمعه 14 خردادماه «نیر اورباک» از اعضای یامینا گفت چند نفر تلاش دارند او را متقاعد سازند که «علیه» ائتلاف مذکور رای دهد. با این حال، این عضو یامینا افزود :«از من انتظار چنین کاری نداشته باشید، مگر اینکه تغییر آنچنانی رخ دهد. میل دارم به کابینه جدید کمک کنم خواه با حمایت از آن (در رای کنست) یا با استعفا از کنست». اگر اورباک استعفا دهد، آن عضو پارلمانی یامینا که جای او را خواهد گرفت «شیرلی پینتو» خواهد بود که بارها اعلام کرده که قویا از کابینه جدید حمایت خواهد کرد. کانال 13 تلویزیون اسرائیل هم گزارش داد که اورباک یا به نفع کابینه رای می‌دهد یا استعفا خواهد داد. در هر صورت، زمینه برای پینتو هموار خواهد شد تا جاشین او شود. چنین به‌نظر می‌رسد که یکی از اعضای یاغی یامینا به نام «آویخای چیکلی» چند روز پیش گفته بود که علیه کابینه رای خواهد داد و همین باعث شد حمایت از آن از 62 به 61 کاهش یابد. اورباک گفته بود: «کاری که چیکلی کرد را من انجام نخواهم داد». چیکلی به کانال 12 تلویزیون اسرائیل گفته بود که «نتوانستم اورباک را متقاعد کنم علیه کابینه رای دهد. من هم کار روی او را متوقف کردم». عضو دیگر یامینا که قرار بود علیه کابینه جدید رای بدهد «ایدیت سیلمان» بود. اما او هم جمعه اعلام کرد که تصمیم نهایی خود را گرفته و می‌خواهد به نفع «کابینه تغییر» رای بدهد. احتمال دیگری که کانال‌های 12 و 13 اسرائیل مطرح کرده‌اند این است که نگرانی اندکی وجود دارد دال بر اینکه «زیو اِلکین»، از اعضای «امید جدید» که قبلا از وزرای لیکود بود اما در ماه دسامبر از نتانیاهو برید ممکن است به نفع ائتلاف مذکور رای ندهد. کانال 12 اعلام کرد او هنگام رای‌گیری ممکن است «غیب شود». اما گیدئون صعر، رهبر امید جدید، گفته است که «می‌داند چگونه تضمین کند» که اعضای حزبش به نفع کابینه رای دهند. از آنجا که رای اعتماد به احتمال زیاد در 14 ژوئن داده می‌شود و از آنجا که ائتلاف به اکثریت 61 به 59 رسیده است و یک رای هم می‌تواند در سرنوشت این ائتلاف حیاتی باشد، اما نباید احتمال تغییر را نادیده گرفت، زیرا توافق‌های مختلف ائتلاف هنوز نهایی نشده است. در این لحظات حساس، ساعت‌ها و دقایق مهم هستند، یک رای هم مهم است و هر لحظه ممکن است واقعیات سیاسی و امنیتی در زمین تغییر کند.

«تایمز آو اسرائیل» همچنین در گزارش دیگری نوشت، «یاریو لوین» رئیس کنست روز جمعه 14 خرداد اعلام کرد که قصد دارد روز دوشنبه توافق درباره تشکیل کابینه ائتلافی برای برکناری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم را به‌طور رسمی به نمایندگان ابلاغ کند. رئیس کنست از یائیر لاپید، رئیس حزب «ییش عاتید= آینده‌ای هست» و نفتالی بنت، رئیس حزب «یامینا» خواسته، توافق‌نامه‌های مربوط به کابینه ائتلافی را ارائه دهند و خاطرنشان کرد لازم است در مورد جزئیات توافق‌نامه‌ها بحث عمومی انجام شود تا نمایندگان قبل از رای‌گیری از ماهیت کابینه مطلع شوند. براساس توافق صورت گرفته بین لاپید و بنت، با وجود ماموریت لاپید برای تشکیل دولت براساس توافق بین دو حزب اپوزیسیون، بنت در دو سال اول این حکومت چهار ساله نخست‌وزیری رژیم را بر عهده خواهد گرفت و لاپید وزیر خارجه او خواهد بود. در دوسال بعدی نیز پست‌های آنها با یکدیگر جابه‌جا خواهد شد. این اظهارات لوین نگرانی‌ها نسبت به تلاش احتمالی لیکود برای سنگ‌اندازی در مسیر تشکیل دولت تغییر را کاهش می‌دهد. همان طور که گفته شد حامیان نتانیاهو در تلاش هستند تا دو دستگی‌هایی را در میان نمایندگان این ائتلاف به‌وجود آورند. در صورتی که دودستگی‌ها در لحظه آخر به شکست این ائتلاف بینجامد، احتمال می‌رود که اسرائیل مجدداً به پنجمین انتخابات طی دو سال و نیم بازگردد.

در هر حال، روز مقرر برای رای به کابینه 14 ژوئن خواهد بود. این گزارش در بخش دیگری افزود که پنج‌شنبه صبح احزاب بلوک تغییر 61 رای به دست آوردند و از رئیس کنست خواستند تا هفته‌ آینده رای خود را اعلام کند. «عروه ابراهیم» هم در گزارش 5 ژوئن برای الجزیره نوشت، «فهرست واحد عربی» (UAL) اولین حزب از شهروندان فلسطینیِ مقیم اسرائیل است که پس از توافق با بنت برای پیوستن به کابینه جدید قرار است در ائتلاف حاکم مشارکت کند. این در حالی است که بنت رویکردی افراطی دارد و خواستار الحاق اراضی غربی اشغالی است. منصور عباس، رهبر این حزب، پذیرفت به ائتلاف 8 حزبی لاپید- بنت برای کنار زدن نتانیاهو از قدرت بپیوندد. عباس، 47 ساله، به‌عنوان معاون رئیس شاخه جنوبی «جنش اسلامی» در اسرائیل است که در سال 1995 از شاخه شمالی «جنبش اسلامی» به رهبری «شیخ راعد صلاح» که اکنون غیرقانونی اعلام شده جدا شد. عباس معتقد است که اقدام او در راستای بهبود زندگی شهروندان فلسطینیِ ساکن در اسرائیل است که 20 درصد جمعیت تقریبا 9 میلیونی اسرائیل را تشکیل می‌دهند.

با این حال، بسیاری از فلسطینیان به شدت مخالف پیوستن او به ائتلاف لاپید- بنت هستند. ائتلاف این دو برای جلوگیری از در غلتیدن اسرائیل به پنجمین انتخابات و کنار زدن نتانیاهو بوده است. حزب «ییش عاتید» (به رهبری لاپید) دارای 17 کرسی و «یامینا» (به رهبری بنت) دارای 6 کرسی در کنست هستند. عباس رهبر حزب «فهرست واحد عربی» (رعم) است که از «لیست مشترک عربی» پیش از انتخابات مارس جدا شد. عباس تصمیم گرفت که مستقل عمل کند. بر همین اساس، ابتدا به همکاری با نتانیاهو و احزاب راست‌گرا پرداخت تا شرایط زندگی شهروندان فلسطینی اسرائیل را بهبود بخشد. این شکاف و جدایی موجب شد نمایندگی احزاب فلسطینی در کنست که روزگاری 15 کرسی در پارلمان اسرائیل داشتند تضعیف شود. حزب رعم با 4 کرسی به ائتلاف لاپید- بنت پیوست تا نتانیاهو را بعد از 12 سال کنار بزند. او وعده داد که 53 میلیارد «شِکِل» (16 میلیارد دلار) را صرف زیرساخت‌ها و مبارزه با جرائم در شهرهای فلسطینی در اسرائیل خواهد کرد.

حزب رعم اعلام کرد که تضمین می‌دهد کابینه جدید تخریب خانه فلسطینی‌هایی که بدون اجازه در اسرائیل ساخته شده است را متوقف خواهد کرد و اینکه به‌طور رسمی شهرهای «بدوی» در صحرای «نِگِو» مورد شناسایی قرار خواهد گرفت. عباس در بیانیه‌ای در مورد پیوستن به ائتلاف تغییر گفت:«ما تصمیم گرفته‌ایم که برای تغییر موازنه نیروهای سیاسی در کشور به کابینه بپیوندیم.» اما «دیانا بوتو»، تحلیلگر سیاسی و وکیل فلسطینی، به الجزیره گفت که عباس «اشتباه بزرگی مرتکب شد که فکر می‌کرد می‌تواند یک تاج بخش اسرائیلی باشد».

«جاناتان. اچ. فرزیگر» تحلیلگر شورای آتلانتیک، هم در تحلیلی مورخ چهارشنبه 2 ژوئن نوشت، کنار زدن نتانیاهو از قدرت یک جور مهندسی سیاسی می‌طلبد. اکنون که ائتلاف لاپید- بنت به‌دنبال این است که ائتلاف واحدی برای کنار زدن نتانیاهو تشکیل دهد اما این ائتلاف هم می‌تواند شکننده باشد. تمرکز بر «زمینه مشترک» برای آنها امری چالش‌آور است. این تحلیلگر می‌افزاید: شکننده بودن وضعیت ائتلاف از پیوستن «رعم» هویداست و این نقطه ضعفی است که می‌تواند سقوط زودهنگام کابینه را رقم بزند. در صورت تشکیل شدن ائتلاف لاپید- بنت، آنها با حملات تندی از سوی نتانیاهو و حزب لیکود مواجه خواهند شد. شیوع دوباره موج دیگری از خشونت می‌تواند شکاف‌های سیاسی در کابینه جدید اسرائیل را متورم کرده و می‌تواند عمر کابینه را کوتاه سازد.

 

شانسی برای شروع دوباره