ردپای داعش به بورکینافاسو رسید

گفته می‌شود مهاجمان جمعه‌شب باعث کشته شدن ساکنان روستای سولهان در استان یاغا، هم‌مرز با نیجر شدند. طبق بیانیه دولت در روز شنبه، آنها خانه‌ها و بازار روستا را هم سوزاندند. در بین قربانیان هفت کودک نیز دیده می‌شود. اوسنی تامبورا، سخنگوی دولت به خبرنگاران گفت، ۴۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند. راک مارک کرستین کابوره، رئیس‌جمهور  بورکینافاسو گفت، مردم بورکینافاسو باید در برابر این نیروهای تاریک‌گرا متحد و یکپارچه بمانند. تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. در این حمله، گروهی از افراد مسلح به روستای سولهان در شمال این کشور یورش بردند.

از سال‌ها پیش به این طرف این نخستین حمله در نوع خود است که بیشترین قربانی را داشته است. از سال ۲۰۱۵، این کشور آفریقای غربی تلاش کرده است تا با حملات مکرر و مرگبار گروه‌های مرتبط با القاعده و اخیرا داعش مقابله کند. این حملات ابتدا در شمال و در نزدیکی مرز مالی آغاز شد، اما از آن زمان به مناطق دیگر، به‌ویژه به شرق گسترش یافته و باعث بروز یکی از شدیدترین بحران‌های انسانی در جهان شده است. در این شرایط حدود ۲/ ۱ میلیون نفر در بورکینافاسو به دلیل درگیری‌های طولانی‌مدت مجبور به ترک خانه خود شده‌اند، زیرا گروه‌های مسلح با وجود حضور هزاران سرباز فرانسوی و دیگر نیروهای بین‌المللی و منطقه‌ای در سراسر ساحل، حملات خود را به ارتش و غیرنظامیان افزایش داده‌اند.

همزمان با اعلام خبر آتش‌سوزی و کشتار در این روستا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد این رخداد را تکان‌دهنده دانسته و آن را یک رویداد زشت و زننده توصیف کرده است. استفان دوژاریک سخنگوی وی در بیانیه‌ای گفت: گوترش حمله وحشیانه را به‌شدت محکوم کرده و بر ضرورت اقدام فوری جامعه بین‌المللی برای حمایت مضاعف از کشورهای عضو در مبارزه با افراط‌گرایی خشن و تلفات غیرقابل قبول آن تاکید می‌ورزد.

این کشور ۷۲ ساعت عزای عمومی اعلام کرده است. در سولهان، منابع محلی به خبرگزاری فرانسه گفتند که مهاجمان ساعت ۲ بامداد حمله کردند و داوطلبان دفاع از سرزمین مادری در مقابل آنها قرار گرفتند. این داوطلبان عده‌ای از غیرنظامیان هستند که برای دفاع در برابر این نوع مهاجمان سلاح به دست گرفته‌اند و از پشتیبانی ارتش برخوردارند. این ارتش مردمی در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده و از سوی ارتش بورکینافاسو مجهز شده است اما خبرگزاری فرانسه می‌گوید تاکنون ۲۰۰ نفر از اعضای این ارتش مردمی کشته شده‌اند.

کارین دوفکا، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در آفریقای غربی می‌گوید که در حمله به سولهان از همان الگویی استفاده شد که در سایر نقاط ساحل استفاده شده است. دوفکا تاکید کرد: مهاجمان ابتدا ارتش مردمی را شکست می‌دهند و سپس کل روستا و افراد غیرنظامی را مجازات می‌کنند. به عنوان مثال، در همسایگی‌شان نیجر، مهاجمان مسلح در ماه مارس ۱۳۷ نفر را کشتند. آنها انتقام از مدافعان مسلح را از مردم عادی می‌گیرند.

دوفکا تصریح کرد که حمله روز جمعه تعداد افراد کشته‌شده توسط گروه‌های مسلح در منطقه ساحل را از ماه ژانویه به بیش از ۵۰۰ نفر رساند. وی اضافه کرد که بیشتر قتل‌ها توسط داعش شاخه صحرای بزرگ صورت می‌گیرد.

به گفته نیکولاس هاک خبرنگار الجزیره، این حمله در سولهان تنها چند هفته پس از بازدید وزیر دفاع بورکینافاسو یعنی چریف سای و سایر افسران ارشد ارتش این کشور از شهر همسایه صبّا صورت می‌گیرد. آنها در این شهر حضور پیدا کرده بودند تا به مردم این منطقه اطمینان خاطر بدهند که خطری آنها را دیگر تهدید نمی‌کند و زندگی به حالت عادی بازگشته است.

خبرنگار الجزیره در ادامه تاکید می‌کند: «در نزدیکی محل حمله نیز یک پادگان نظامی وجود داشت، اما آنها هیچ واکنشی نشان ندادند. آنها هرگز به صحنه نرسیدند. این احساسی است که مردم سراسر ساحل اکنون در آن سهیم هستند؛ اینکه برای محافظت از خود نمی‌توانند به نیروهای امنیتی اعتماد کنند.» در این شرایط با بدتر شدن اوضاع امنیتی، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا حملات خشونت‌بارتری در بورکینافاسو و کشورهای همسایه رخ خواهد داد.