پیروزی محافظه‌کاران در شرق آلمان آرمین لاشت، رهبر حزب دموکرات مسیحی

 

04-01

پیش‌نمایش موفقیت آرمین لاشت در یکی از فقیرترین ایالت‌های آلمان رقم خورد. به گزارش بلومبرگ، در آخرین رقابت منطقه‌‌ای، پیش از رای‌گیری در ماه سپتامبر، رهبر حزب 60 ساله نشان داد که می‌تواند با موفقیت حزب دموکرات مسیحی را در یک کارزار سخت هدایت کند. نتیجه‌ای که روز یکشنبه رقم خورد، کمک خواهد کرد تا شک و تردید در مورد شایستگی او برای رهبری محافظه‌کاران آلمان و مسوولیت اداره بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا کاهش یابد.حزب دموکرات مسیحی در انتخابات روز یکشنبه روند رو به رشد خود را آغاز کرد و توانست با 37 درصد آرا در زاکسن-آنهالت پیروز شود. طبق نتایج اولیه اعلام شده این حزب نسبت به سال 2016، هفت درصد بیشتر رای به‌دست آورده است.

حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان  که در برخی از نظرسنجی‌های اخیر به‌دنبال برتری در این انتخابات بود، با 21 درصد رای مردم این منطقه در جایگاه دوم قرار گرفت که این آمار نشان می‌دهد نسبت به انتخابات سال 2016 بیش از 3 درصد کاهش آرا در این منطقه سابقا کمونیستی داشته است.  

در آستانه رای‌گیری، لاشت با دعوت از رای‌دهندگان اصلی ایالت برای حمایت از حزب دموکرات مسیحی گفت دفاع از دموکراسی بسیار مهم است و نباید اجازه حضور بیشتر به حزب ضد مهاجرتی آلترناتیو برای آلمان داد.  در واقع این یک پیروزی آرامش‌بخش در فضای سیاسی ناآرام در این کشور بود و حالا آلمانی‌ها با آسودگی بیشتر می‌توانند رهبری را از آنگلا مرکل پس از 16 سال صدارت تحویل بگیرند.

هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد در موسسه برنبرگ که مستقر در لندن است، می‌گوید: حزب دموکرات مسیحی تحت هدایت آرمین لاشت اکنون عنان را به دست گرفته است. این نگرانی وجود داشت که شاید لاشت بیش از آنکه به این حزب کمک‌کند، یک مانع بزرگ برای رسیدن به موفقیت باشد.

لاشت در ماه ژانویه رهبر حزب دموکرات مسیحی شد و این اتفاق در حالی رقم خورد که در ماه مارس این حزب متحمل بدترین شکست‌های انتخابات منطقه‌ای در منطقه بادن-وورتمبرگ و راینلند-فالتس شد.

در آن زمان یک جنگ آشکار هم بین متحد باواریایی‌اش یعنی مارکوس سوئدر، برای دستیابی به حق صدراعظمی به راه افتاده بود اما در این جنگ سوئدر مغلوب شد و لاشت توانست فاتح میدان باشد.

پس از نتیجه روز یکشنبه، لاشت می‌تواند مجددا با اطمینان به مقابله با سبزها و نامزد آنها آنالینا بائرباخ که رقیب اصلی او برای هدایت آلمان است، بپردازد.

حزب طرفدار محیط‌زیست، یعنی سبزها در هفته‌های اخیر دچار توقف شده‌اند و نتیجه انتخابات در ایالت زاکسن-آنهالت خود گواهی بر این مدعا است و این امر می‌تواند به ضرر حزب سبزها در انتخابات سراسری باشد.  بائرباخِ 40 ساله، رهبر سبزها در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه ARD گفت: «ما کمی بالاتر رفتیم، اما نه آنقدر که امیدوار بودیم.»

با این حال فضای سیاسی آلمان حالا می‌تواند نفس راحتی بکشد. اگر حزب راست‌گرای آلترناتیو برای آلمان در این ایالت پیروز می‌شد، شرایط در این منطقه بغرنج‌تر و پیچیده‌تر  و جا برای مانور سیاسی کمتر  می‌شد. حالا اما راینر هاسل‌هوف، نخست‌وزیر منطقه‌ای حزب دموکرات مسیحی از طیف وسیعی از گزینه‌ها برای تشکیل ائتلاف برای دوره سوم خودش برخوردار است. دولت محلی فعلی وی متشکل از یک اتحاد سه‌جانبه با سوسیال دموکرات‌ها و سبزها است. در این شرایط وی می‌تواند با حزب دموکراتیک آزاد که طرفدار تجارت است، ائتلاف و این حزب را جایگزین سبزها کند یا اینکه تنها با ائتلاف با حزب سوسیال دموکراتیک  اکثریت اندک را تشکیل دهد.  

هاسل‌هوف روز دوشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون ARD و پیش از سفر به برلین برای مشورت با لاشت، گفت: «اگر حزب آلترناتیو برای آلمان قوی‌ترین حزب این منطقه می‌شد، فاجعه‌ای برای شهرت ما رقم می‌خورد و مانع اتحاد مجدد ما می‌شد.»

وی افزود: «این در واقع پیامی است که می‌خواهم با خود به برلین ببرم؛ آنچه در زاکسن-آنهالت امکان‌پذیر بوده است برای کل آلمان نیز ممکن است.»


زاکسن-آنهالت در یک نگاه

- منطقه سابقا کمونیستی ایالت زاکسن-آنهالت با درآمد سرانه ۲۸ هزار و ۸۸۰ یورو کم‌برخوردارترین منطقه در میان ۱۶ ایالت دیگر آلمان بوده و از این منظر در رده آخر ایستاده است.

- این منطقه که بین برلین و هانوفر واقع شده است، دارای پیرترین جمعیت در میان سایر ایالت‌ها، با میانگین سنی ۹/ ۴۷  سال است.

- دو شهر بزرگ آن مگدبورگ و هاله است که در هر کدام کمتر از ۲۴۰ هزار نفر ساکن هستند. در کل، جمعیت این ایالت ۲/ ۲ میلیون نفر است.

- نکته برجسته تاریخی: زادگاه اصلاحات و محل جنبش باوهاوس