گسترش شیوع کووید موجب شده تا شهرهای سیدنی، داروین و چهار ایالت استرالیا محدودیت‌های جدید و قرنطینه و تعطیلی را در دستور کار خود قرار دهند. وضعیت در سیدنی نگران‌کننده است زیرا این شهر حدود ۵ میلیون نفر جمعیت دارد و از ساکنان خواسته شده تا خانه‌های خود را ترک نکنند. روز یکشنبه دولت محلی در نیوساوت‌ولز با گسترش محدودیت‌ها تمام شهر و حومه شهر سیدنی، کوه‌های آبی و سنترال کست و ولونگونگ را قرنطینه کرد. در حالی که منشأ دو مورد از ابتلاها به نوع دلتا در غرب استرالیا به سیدنی بازمی‌گردد، اما مبتلایان در کوئینزلند و سرزمین شمالی به‌رغم اتمام قرنطینه در هتل، به نوع دلتا بیمار شده‌اند. بخش شمالی استرالیا نیز روز یکشنبه ۴ مورد ابتلا را ثبت کرد که موجب شد تا قرنطینه دو روزه در پایتخت و دو شهر این منطقه اعلام شود. گسترش شیوع ویروس کرونا موجب شده برخی محدودیت‌ها در مرزهای محلی و بین‌المللی استرالیا لحاظ شود. نیوزیلند اعلام کرده که مقررات سفر بدون قرنطینه از استرالیا را لغو خواهد کرد. استرالیا از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا توانسته با بستن مرزها و قرنطینه‌های شدید و انجام تست‌های گسترده، جلوی بالا رفتن آمار مبتلایان در این کشور را بگیرد. در سال‌جاری میلادی هیچ فردی بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در استرالیا جان خود را از دست نداده اما در آمار کلی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۹۱۰ نفر در این کشور فوت شده‌اند.

«دامین کیو» هم در گزارش ۲۶ ژوئن برای نیویورک‌تایمز نوشت که با شیوع سریع گونه دلتا ویروس مقام‌های استرالیایی قرنطینه دوهفته‌ای سیدنی و مناطق اطراف آن را در دستور کار قرار دادند. اولین قرنطینه کامل شهر برای سیدنی از اوایل ۲۰۲۰ به این سو نشان‌دهنده افزایش ناگهانی نگرانی‌ها در میان مقام‌های ایالت نیوساوث ولز است که امید داشتند با انزوای هدفمند بتوانند مانع از گسترش این ویروس شده و آن را تحت کنترل نگاه دارند. این گزارشگر می‌افزاید، مقام‌ها ابتدا با قرنطینه کامل مخالفت می‌کردند اما با گسترش دامنه شیوع این بیماری در میان مردم مقاومت را کنار گذاشته و به قرنطینه تن دادند.

گلادیس برجیکلیان، مقام ارشد نیوساوت ‌ولز گفت ویروس به سرعت در گردش است. او می‌گوید ظرف ۱۰ روز گذشته آمار ابتلا در سیدنی یکباره به ۱۰۰ نفر رسید و انتظار می‌رود که در روزهای آینده بالاتر هم برود. این مقام می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم محدودیت وضع کنیم مگر اینکه مجبور باشیم و متاسفانه، مجبور هستیم.» برجیکلیان افزود که قرنطینه کوتاه و مختصر برای به کنترل در آوردن گردش این ویروس کافی نیست. او ویروس دلتا را گونه‌ای خطاب کرد که بسیار سریع‌تر از گونه‌های مشابه انتقال می‌یابد. از روز شنبه به ساکنان سیدنی فقط در موارد زیر اجازه ترک خانه داده می‌شود: تهیه و خرید دارو، مراقبت از عزیزانشان، خرید غذا یا انجام برخی کارهای حساس. این قرنطینه در ۹ جولای پایان می‌یابد اما پایان آن منوط به پایش وضعیت است که اگر بهبودی حاصل نشده بود، قرنطینه تمدید می‌شود.