برادر محمد بن‌سلمان میهمان سالیوان

 به نوشته وال‌استریت ژورنال، خالد بن‌سلمان به همراه مشاور امنیت ملی آمریکا به وزارت خارجه و دفاع این کشور رفت. به این ترتیب خالد بن‌سلمان عالی‌ترین مقام سعودی خواهد بود که از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن، به آمریکا سفر می‌کند؛ محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان هنوز نتوانسته موافقت واشنگتن را برای سفر به آمریکا بگیرد. امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و خالد بن‌سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان در دیداری شراکت دراز مدت میان دو طرف، امنیت ملی و تعهد آمریکا نسبت به کمک به عربستان در دفاع از خاک خود در برابر حملات را بررسی کردند.

دو طرف همچنین اهمیت هماهنگی تلاش‌ها جهت تضمین بهبود وضعیت اقتصاد جهانی، تلاش برای پیشبرد دستورکار مربوط به آب و هوا و آرام کردن تنش‌ها در خاورمیانه را مورد بررسی قرار دادند. وال‌استریت ژورنال همچنین نوشت: خالد بن‌سلمان در زمانی وارد واشنگتن می‌شود که روابط دو کشور به خاطر اتهام دولت آمریکا به ولیعهد عربستان بابت دست داشتن در قتل خاشقجی و عدم مجازات او متشنج است. به نوشته این روزنامه، امنیت عراق و سوریه، جنگ و بحران انسانی در یمن و میانجیگری برای برقراری آتش بس در این کشور، وضعیت در اراضی اشغالی و فلسطین و نگرانی‌های طرف سعودی درباره مذاکرات دولت آمریکا با ایران پیرامون برجام نیز از دیگر مسائل مورد بررسی خالد بن‌سلمان در این سفر است.

الجزیره در گزارش ۶ جولای در همین رابطه نوشت، سفر خالد در زمانی انجام می‌شود که چند ماه پیش یک گزارش اطلاعاتی در آمریکا محمد بن‌سلمان را به قتل خاشقجی مرتبط ساخته و از نقش او در این قتل پرده برداشت. به نوشته الجزیره، انتظار می‌رود او علاوه‌بر سالیوان، با مقام‌های وزارت خارجه و وزارت دفاع هم دیدار کند. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت:«آنها روابط درازمدت میان دو کشور را مورد بحث قرار خواهند داد. همچنین در مورد امنیت منطقه، تعهد آمریکا به عربستان و مسائل مورد علاقه هم گفت‌وگوهایی صورت خواهد گرفت». این گزارش می‌افزاید، این دیدار سطح بالا - که از قبل اعلام نشده بود - پس از آن است که گروه‌های حقوق بشری و قانونگذاران آمریکایی از بایدن خواسته بودند محمد بن‌سلمان را به خاطر نقشش در کشتن خاشقجی تحریم کنند. خاشقجی در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول قطعه قطعه شد. او قرار بود در این کنسولگری اسناد ازدواجش را دوباره به دست آورد یا اسناد جدیدی برای او صادر شود. گزارش اطلاعاتی طبقه بندی شده آمریکا که در ماه فوریه منتشر شد نشان می‌داد که محمد بن‌سلمان (MbS) با این عملیات موافقت کرده و قتل خاشقجی به دست جوخه قتل مستقر در این کنسولگری انجام شده است. اگرچه دولت سعودی دست داشتن محمد را در این ماجرا نفی کرده، اما گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا تایید می‌کند که او فرمان این قتل را صادر کرده است. قتل او موجب بحران در روابط ترکیه با عربستان هم شد. این قتل بر روابط ریاض- واشنگتن هم به‌ویژه در دوران بایدن تاثیر گذاشت و باعث شد وی در دوران رقابت‌ها بر مساله حقوق بشر تاکید خاصی کند. ایالات‌متحده اعلام کرده است در نظر دارد «روابط آمریکا- عربستان را از نو تنظیم کند» اما این روابط به‌طور مستقیم با ملک سلمان خواهد بود نه محمد به‌عنوان ولیعهد.

خالد بن‌سلمان سفیر عربستان در آمریکا در زمان قتل خاشقجی بود. وقتی خاشقجی کشته شد، خالد هم تا چند روز منکر قتل او بود اما پس از آشکار شدن حقیقت، به‌دلیل مشورت با ریاض، واشنگتن را به سوی کشورش ترک کرد تا مبادا در خاک آمریکا برخوردی با او صورت بگیرد. واشنگتن پست گزارش داده بود که خالد به خاشقجی گفته بود برای دریافت اسنادش به کنسولگری برود و سپس شد آنچه شد. به‌دلیل رعایت معیارهای حقوق بشری، به‌نظر می‌رسد او نتواند با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند و فقط با برخی مقام‌های ارشد برخی وزارتخانه‌ها دیدار خواهد کرد.