شورش کرونایی در کوبا

به گزارش رویترز، میگوئل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری کوبا که ریاست حزب کمونیست این کشور را نیز به دست دارد، در خطابه‌ای تلویزیونی‌، ایالات‌متحده را مقصر ناآرامی‌های کشورش دانست. در جریان اعتراضات روز یکشنبه که از هاوانا تا‌ سانتیاگو در جریان بود، جیپ‌های نیروهای ویژه مجهز به سلاح خودکار نیز در پایتخت دیده شد و دیاز کانل از حامیانش خواست  در مقابل تحریکات بایستند. هزاران تن از مردم کوبا در میان حضور گسترده پلیس در مرکز شهر هاوانا جمع شدند و تعداد کمی دستگیر و درگیری بین مردم و نیروهای پلیس رخ داد.

یکی از خبرنگاران رویترز نیز شاهد استفاده پلیس از اسپری فلفل علیه تعدادی از معترضان و ضرب و شتم آنها توسط افسران پلیس بود؛ اما تلاشی مستقیم برای درگیری متقابل با معترضانی که شعار «آزادی» سر می‌دادند، دیده نشد. همچنین معترضان فریاد «دیاز کانل، استعفا» و حامیان دولتی نیز شعار «فیدل» را سر دادند. اعتراضات در سن آنتونیو دولوس بانوس در استان «آرته‌میسا» در جوار هاوانا آغاز شد و فیلمی در فضای مجازی دست به دست شد که نشان می‌دهد صدها سکنه این منطقه شعارهای ضد دولتی سر می‌دادند و خواستار بهتر شدن اوضاع کشور و واکسیناسیون در مقابل کرونا برای پایان دادن به محدودیت‌های روزانه بودند. رئیس‌جمهوری کوبا که به‌تا‌زگی از این منطقه بازگشته، گفت: معترضان حق دارند اما کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی دستکاری شده با سازماندهی آمریکا و مزدوران وجود دارد. هشدار می‌دهم که تحریکات بیشتر قابل تحمل نیستند و با آنها برخورد می‌شود. همچنین اعتراضات دیگری در پالما سوریانو واقع در «سانتیاگو دو کوبا» برگزار شد و فیلم‌ها در رسانه‌های اجتماعی نشان داد که صدها تن در خیابان‌ها گردهم‌ آمده‌اند. یکی از معترضان گفت: مردم علیه بحران غذا و دارو اعتراض می‌کنند.

 دیاز کانل نیز در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: ما از تمامی انقلابی‌ها در کشور و تمامی کمونیست‌ها می‌خواهیم  در صورت تلاش برای ایجاد تحریکات به خیابان‌ها بیایند. کوبا دو سال است که با بحران اقتصادی پیچیده‌ای روبه‌روست و دولت هاوانا، تحریم‌های واشنگتن و پاندمی کرونا را مقصر اصلی آن می‌داند. کوبا دو واکسن دارد و کارزار واکسیناسیون گسترده خود را آغاز کرده و از جمعیت ۲/ ۱۱ میلیون نفری‌اش ۷/ ۱ میلیون نفر واکسینه شده‌اند و دو برابر این تعداد نیز حداقل یک دز از واکسیناسیون سه مرحله‌ای را دریافت کرده‌اند. در همین حال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز به کوبا نسبت به استفاده از زور علیه اعتراضات این کشور هشدار داد و در توییتی نوشت: ایالات‌متحده حامی آزادی بیان و تجمعات در کوباست و به شدت اعمال و استفاده از هرگونه خشونت علیه معترضان صلح‌طلب را که برای حق خود به خیابان‌های این کشور آمده‌اند، محکوم می‌کند. همزمان دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا و رئیس‌جمهور این کشور در تلویزیون عمومی کوبا حاضر شد و از آنجا خطاب به مردم سخنرانی کرد. رئیس دولت در اظهارات خود درباره مشارکت دولت ایالات‌متحده در اقدامات بی‌ثبات‌کننده سیاسی تا‌ریخی که علیه کوبا در حال وقوع است و به‌ویژه طی این بیماری همه‌گیر تشدید شده است، سخن گفت.

وی با مثال‌های مشخصی که بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ اتفاق افتاده است، اضافه کرد: ایالات‌متحده با یکسری اقدامات محدود‌کننده مالی علیه بخش انرژی با هدف خفه کردن اقتصاد ما شروع به تشدید محاصره کرده است و این باعث حرکت گسترده اجتماعات می‌شود.

دیاز کانل افزود: ۲۴۳ اقدام اعمال شده توسط دولت دونالد ترامپ انجام گرفت و سپس تصمیم گرفتند کوبا را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهند؛ یک لیست جعلی، نامشروع و یک‌جانبه که دولت ایالات‌متحده تصویب کرده است. فکر می‌کنند امپراتور جهان هستند. این محدودیت‌ها باعث شد بلافاصله منابع مختلف درآمد ارزی مانند گردشگری، سفر کوبایی- آمریکایی‌ها به کشورمان و حواله‌های مالی قطع شود.

وی افزود: طرحی برای بی‌اعتبار کردن تیپ‌های پزشکی کوبا و همکاری‌های همبستگی ارائه شده توسط کوبا ایجاد شد که بخش مهمی از ارز حاصل از این همکاری قبلا دریافت می‌شد. رئیس‌جمهوری کوبا اشاره کرد همه اینها باعث شده است کمبود در کشور به وجود بیاید، به‌ویژه مواد غذایی، داروها، مواد اولیه و تجهیزاتی که بتواند روندهای اقتصادی و تولیدی ما را توسعه دهد و به صادرات کمک کند. وی همچنین به محدودیت‌های مربوط به سوخت و قطعات یدکی که باعث نارضایتی شده است، اشاره کرد و گفت: «ما قادر به حل آنها نبودیم و ناشی از دوره خاص است.» دیاز کانل افزوده است: «تلاش می‌کنند دولت را در تا‌مین رفاه مردم کوبا ناتوان نشان دهند و آنها قصد دارند ادعا کنند که با دولت ایالات‌متحده می‌توانند آرزوی پیشرفت کشوری مانند کشور ما را برآورده کنند. این دستورالعملی ریاکارانه و سخنرانی دولبه است که ما در طول تا‌ریخ ایالات‌متحده نسبت به کوبا به خوبی با آن آشنا شده‌ایم.»

دیاز کانل تصریح کرد: با وجود این کوبا بیش از یک سال است که موفق به کنترل پاندمی شده و پنج واکسن تولید کرده است. رئیس‌جمهور کوبا به دو مشکل خاص اشاره کرد که کشور را درگیر کرده است: یکی انرژی که تا‌ثیر مستقیم بر خدمات برق در خانه‌ها دارد و دیگری داروها است، در سناریویی که بیماران افزایش پیدا کرده‌اند، مصرف دارو نیز بیشتر شده است. وی همچنین اضافه کرد با توجه به شرایط فعلی کووید-۱۹ باید به سمت تجربه بهتری در خانه برویم. وی بیان کرد: به روشی بسیار ظریف کسانی که هرگز مخالف این محاصره نبوده‌اند، هم‌اکنون کمپین‌هایی را تشویق می‌کنند که به‌دنبال مشروعیت بخشیدن به این ایده است که دولت کوبا قادر به کنترل پاندمی نیست. رئیس‌جمهوری کوبا در انتها تا‌کید کرد: ما نمی‌خواهیم حاکمیت یا استقلال این ملت را تحویل دهیم. اگر می‌خواهند انقلاب را سرنگون کنند، باید از جنازه ما عبور کنند.