تراژدی سوزناک عراق

«محمود عبدالواحد» در گزارش ۱۲ جولای در الجزیره در همین رابطه نوشت، دوشنبه شب در شهر ناصریه در استان ذی‌قار این آتش‌سوزی رخ داد که از سوی نیروهای مربوطه تحت کنترل قرار گرفت. یک منبع پزشکی به AFP گفت: «مهم‌ترین دلیل در پس این آتش‌سوزی... انفجار دستگاه اکسیژن بود.» در این بخش که ۶۰۰ متر مربع وسعت دارد ۱۰۰ تخت مستقر بوده و ۶۲ بیمار کرونایی تحت معالجه بوده‌اند.

به‌دنبال این واقعه سه روز عزای عمومی اعلام و تحقیقاتی در این‌باره آغاز شد. نخست‌وزیر عراق دوشنبه شب جلسه اضطراری با تعدادی از وزرا و رهبران امنیتی عراق درباره علل و تبعات آتش‌سوزی در بیمارستان مذکور تشکیل داد. یک منبع محلی رسمی گفت مقامات استان ذی‌قار درحال بررسی استعفای جمعی در پی آتش‌سوزی فاجعه‌بار در بیمارستان بیماران کرونایی در ذی‌قار هستند. این منبع گفت احمد الخفاجی، یکی از مشاوران فرماندار به مقام‌های محلی پیشنهاد کرده پس از حادثه استعفای جمعی دهند و این موضوع در واقع درحال بحث است. از سوی دیگر سامان برزنجی، وزیر بهداشت اقلیم کردستان عراق، آمادگی بیمارستان‌های اقلیم برای پذیرش مجروحان حادثه آتش‌سوزی در ذی‌قار را اعلام کرد. برزنجی گفت با وزارت بهداشت دولت فدرال عراق، فرماندار ذی‌قار و مدیرکل بهداشت استان ذی‌قار تماس تلفنی برقرار و آمادگی دولت اقلیم کردستان را برای امدادرسانی، ارسال تجهیزات پزشکی لازم و پذیرش مجروحان در بیمارستان‌های اقلیم کردستان اعلام کرده است.

به نوشته الجزیره، قربانیان طعمه آتش شدند اما این نگرانی وجود دارد که ممکن است هنوز برخی زیر آوار باشند. مقام‌های بهداشتی ذی‌قار می‌گویند دو عضو نیروهای درمانی و یک عضو گارد حراست بیمارستان هم در زمره کشته‌ها هستند. مقام‌های بهداشتی به رویترز می‌گویند آمار مرگ ممکن است افزایش یابد چراکه هنوز تعدادی زیر آوار هستند. گزارشگر الجزیره می‌نویسد این انفجار موجب شد دود غلیظی به آسمان برود و خانواده‌ها به سوی بیمارستان شتافتند. خانواده‌های نگران با پلیس درگیر شدند. آنها تقصیر را به گردن «مقام‌های فاسد» انداختند و اعلام کردند که «آنها باید به‌دلیل این آتش‌سوزی و کشتن بیماران بی‌گناه پاسخگو شوند». در نشستی که به ریاست الکاظمی برگزار شد تصمیمات مختلفی صادر شد که عبارتند از: ۱- شروع تحقیقات سطح بالای دولت برای یافتن علل حادثه ۲- یک تیم دولتی از گروهی از وزرا و رهبران امنیتی بلافاصله به استان ذی‌قار می‌روند تا مراحل را پیگیری کنند. ۳- توقیف مدیر بهداشت ذی‌قار، رئیس بیمارستان و رئیس بخش دفاع مدنی در استان و آغاز تحقیقات از آنها ۴‌‌- همکاری وزارتخانه‌های مختلف برای ارسال کمک‌های فوری پزشکی و امدادی به استان ذی‌قار ۵- شهید محسوب کردن قربانیان حادثه، پاسخ‌دهی فوری به خواسته‌های آنها و اعزام مجروحانی که در شرایط وخیم به خارج از عراق هستند. ۶‌- اعلام عزای رسمی برای شهدای حادثه.

به هر روی، گزارش‌های دیگر حاکی از این است که نیروهای امداد بدن‌های کاملا سوخته قربانیان را بیرون آورده‌ و جست‌وجوی مفقودان ادامه دارد. حیدرالزمیلی، یکی از مقام‌های بهداشتی عراق به خبرگزاری فرانسه گفت ممکن است هنوز عده‌ای در این بخش گرفتار باشند. محمدالحلبوسی رئیس مجلس عراق در حساب توییتری‌اش نوشت «این حادثه نشانه بارز ناتوانی در دفاع از جان عراقی‌هاست و زمان آن رسیده که این ناتوانی فاجعه‌بار متوقف شود.» افزون بر حادثه ۱۱ تیر و اردیبهشت سال جاری، در سال ۲۰۱۶ نیز ۱۲ نوزاد در آتش‌سوزی در بخش زنان و زایمان یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های بغداد، پایتخت عراق جان خود را از دست دادند.